یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 138584

مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها، روز گذشته با اعلام اینکه منشأ ریزگردها شناسایی شده به اختلاف نظر دراین‌باره پایان داد و گفت: اکنون از نظر شناسایی منشأ گردوغبار هیچ مشکلی وجود ندارد، کامل‌ترین مطالعه خاورمیانه در زمینه گردوغبار در ایران انجام شده و منشأ داخلی و خارجی ریزگرد‌ها نیز کاملا شناسایی شده‌اند؛ بنابراین مسئولان باید همه تلاش خود را در زمینه کنترل و مدیریت این کانون‌ها به‌کار گیرند.‌

سلامت نیوز:مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها، روز گذشته با اعلام اینکه منشأ ریزگردها شناسایی شده به اختلاف نظر دراین‌باره پایان داد و گفت: اکنون از نظر شناسایی منشأ گردوغبار هیچ مشکلی وجود ندارد، کامل‌ترین مطالعه خاورمیانه در زمینه گردوغبار در ایران انجام شده و منشأ داخلی و خارجی ریزگرد‌ها نیز کاملا شناسایی شده‌اند؛ بنابراین مسئولان باید همه تلاش خود را در زمینه کنترل و مدیریت این کانون‌ها به‌کار گیرند.‌

روزنامه همشهری نوشت: آنطور كه علیرضا زراسوندی به ایلنا گفته است بیشترین منبع گردوغبار و ریزگرد موجود در هوای كشور، در خارج از ایران قرار دارد اما منشأ داخلی نیز بسیار مؤثر است به‌طوری كه نمی‌توانیم منشأ و كانون‌های ریزگرد در كشور به‌ویژه در استان خوزستان را نادیده بگیریم، حتی در این روز‌ها شاهدیم برخی كانون‌های جدید ریزگرد در داخل كشور، در حال فعال شدن هستند.


زراسوندی درباره وضعیت ریزگرد‌ها در استان خوزستان گفت: براساس تحقیقاتی كه در سال ۸۷ انجام شد، محققان در ارتباط با بروز بحران‌های زیست‌محیطی در آینده ازجمله مسئله گردوغبار هشدار‌های لازم را دادند، آن روز‌ها شاید این پدیده ماهی یك‌بار در خوزستان رخ می‌داد اما ما می‌دانستیم در چنین روزهایی كه با چالش كمبود آب روبه‌رو می‌شویم، خشكسالی و كم‌بارشی، این گرد و خاك را ایجاد خواهد كرد.


مدیر مركز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها تأكید كرد: برای كنترل گردو غبار باید 3 برنامه در 3 بازه زمانی كوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت درنظر گرفته شود. در برنامه كوتاه‌مدت، پیش از هر چیز آموزش باید مدنظر باشد، بحث تعطیلی مدارس نیز بسیار اهمیت دارد كه اكنون به استاندار این اختیار داده شده است. همچنین جلب رضایتمندی مردم به‌ویژه شاغلینی كه در این شرایط كار می‌كنند و احساس می‌كنند كه باید حقوق اضافه‌تری دریافت كنند بسیار اهمیت دارد، علاوه بر این موارد توزیع ماسك، شیر، تجهیز‌كردن مراكز درمانی و فرودگاه‌ها و ارائه خدمات بهتر شهری نیز باید مدنظر قرار بگیرد.


به گفته وی، در برنامه میان‌مدت حقابه‌های داخلی تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید تأمین شود و در برنامه بلندمدت باید به سمت ایجاد كمربند‌ها و فضاهای سبز، درختكاری، نهالكاری و در ‌‌نهایت مالچ‌پاشی حركت كنیم. برنامه‌های كوتاه‌مدت اكنون در حال اجرا‌ست و حتی هلال احمر هم به این مسئله ورود كرده است. در مورد برنامه میان‌مدت نیز باید توافقی با متولیان مدیریت آب صورت بگیرد تا تالاب‌ها دارای آب شوند.


تصمیمات غلط در حوزه آبی عامل ایجاد ریزگردها

همزمان با این اظهارات، عباس پاپی‌زاده، عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی، یكی از علل اصلی ایجاد ریزگردها را تصمیمات غلط در حوزه آبی اعلام كرد و گفت: ریزگردها مشكلات زیادی برای سایر ارگان‌ها به‌وجود می‌آورد، ازجمله وزارت بهداشت هزینه بالایی را برای درمان بیماران متحمل می‌شود.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اما درباره منشأ ریزگردها می‌گوید: «كاهش شدید بارندگی، افزایش دما و آثار گرم‌شدن زمین كلا معادلات اقلیم خوزستان را به هم ریخته است. بی‌توجهی به این موضوع طی یك دوره 8ساله كم نیست. ارزیابی زیست‌محیطی خیلی از این سدها مثل گتوند یا انجام نشد یا وقتی انجام شد، به نتایج آن توجه نشد. سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌شدت با آبگیری سد گتوند مخالفت كرده، ولی انجام شد. وقتی اینگونه توسعه داریم و هیچ توجهی به مسائل محیط‌زیستی نداریم، نتیجه‌اش همین می‌شود.»


امروز اما روز پرامیدی برای خوزستانی‌هاست، تا آنجا كه یك عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان می‌گوید كه مردم خوزستان منتظر خبرهای خوش از هیأت دولت برای حل مشكل آلودگی هوای استان هستند.


اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بعد از جلسه نمایندگان استان خوزستان با وزیر بهداشت به‌عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهور به استان، منتظریم امروز (یكشنبه) جلسه هیأت دولت برگزار و تعهدات دولت برای حل مشكل آلودگی هوای استان خوزستان عملیاتی شود.


شعاعی، مدیر ملی كارگروه مقابله با پدیده گردوغبار دیروز از كاهش غلظت گردوغبار به 500میكروگرم در مترمكعب در اهواز خبر داد و با اعلام اینكه وضعیت هوا بهبود یافته است، برای روزهای آینده وزش بادرا در این منطقه پیش‌بینی كرد.


سهم بی‌توجهی به معیارهای زیست‌محیطی

در بروز ریزگردهاآنچه ابتكار، در مقام رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تحت عنوان بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی از آن یاد می‌كند، تنها مختص مجریان طرح‌های عمرانی ازجمله سدسازی، راهسازی و عملیات نفتی نیست؛ این بی‌توجهی حتی گریبان سازمان حفاظت محیط‌زیست را هم گرفته است. موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست با اجرای طرح گردشگری در آشوراده و واگذاری این جزیره، نمونه‌ای از بی‌توجهی به معیارهای زیست‌محیطی است كه متأسفانه با موافقت سازمان محیط زیست در حال انجام است. در واقع بزرگ‌ترین مشكل محیط‌زیست كشور عدم‌رعایت معیارهای زیست‌محیطی است؛ تفاوتی هم نمی‌كند كه امضای وزارت نیرو پای آن باشد یا امضای رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha