عضو جبهه پایداری، زهره طبیب زاده خواستار استعفای معصومه ابتكار شد. علت را هم عدم حضور ابتكار در شرایط بحرانی استان خوزستان كه مستقیما به وظیفه او برمی گردد عنوان كرده و اینكه این سفر نكردن، نشان دهنده ضعف یك مسوول است.

وظایف دولت پیشین در مبحث گردوغبار چه می شود؟

سلامت نیوز: عضو جبهه پایداری، زهره طبیب زاده خواستار استعفای معصومه ابتكار شد. علت را هم عدم حضور ابتكار در شرایط بحرانی استان خوزستان كه مستقیما به وظیفه او برمی گردد عنوان كرده و اینكه این سفر نكردن، نشان دهنده ضعف یك مسوول است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: ظاهرا تك عاملی دیدن قضایا، شیوه ای مرسوم در دولت گذشته بود. به جای اینكه عوامل متعدد بروز یك پدیده بررسی شود. آیا در بروز یك بحران، تنها یك سازمان مقصر است؟ آیا اگر امروز در اثر سیاست های نادرست دیگر وزارتخانه ها و دولت ها، بحرانی در نقاطی پدید آمده تنها یك مقام مسوول باید پاسخگو باشد؟ آیا می شود یك مساله چند وجهی را از یك بعد بررسی كرد؟ آیا مبحث ریزگردها و گرد وخاك جنوب، تنها علتش به سازمان حفاظت محیط زیست بازمی گردد؟ آیا این پدیده نتیجه سیاست ها و عملكرد نادرست دیگر وزارتخانه ها و خود دولت در مبحث محیط زیست نیست؟
     آیا اجرای بیش از ٨٦٠ هزار هكتار عملیات خاك ورزی و ایجاد زهكشی در اراضی اهواز و اندیمشك و نیز تغییر كاربری اراضی مذكور به كشاورزی توسط وزارت جهاد كشاورزی در دولت پیشین، منجر به بیابانی شدن و بروز پدیده گردوخاك نشده است؟!
     آیا صدور مجوز اكتشاف و تاسیس پالایشگاه در هورالعظیم و خشكاندن این اكوسیستم آبی ارزشمند كه در حوزه وزارت نفت دولت پیشین انجام شد، در بروز این بحران عاملی تعیین كننده نبوده است؟
     آیا عدم تخصیص حقآبه برای تالاب بین المللی شادگان و رودخانه های دایمی و فصلی سرشاخه های كارون كه در وزارت نیروی دولت پیشین اتفاق افتاد، دخیل در بروز این بحران نیست؟!
     آیا عدم اجرای صحیح و نظارت درست بر طرح های تعادل دام متناسب با ظرفیت مراتع در كل حوزه آبخیز و آبریز و ورود بیش از ظرفیت دام در مراتع كه باعث بیابانی شدن مراتع و ظهور گرد وخاك شده است و حاصل عملكرد سازمان جنگل ها و منابع طبیعی دولت پیشین است، نیز به ابتكار برمی گردد؟!
     سیاست های نادرست سدسازی، حفر چاه های متعدد و مدیریت غلط آب در كشور در سال های گذشته كه منجر به خشك شدن بسیاری از تالاب های كشور شده را نیز دولت روحانی باید پاسخ بدهد؟
     و دیگر اینكه جنگل تراشی های پمچ دهه اخیر كه با روش های كاملاسنتی جنگلداری انجام گرفت و باعث كاهش سطح جنگل و رشد بیابانزایی در كشور شد: تا آنجا كه اكنون مسوولان سازمان جنگل ها نیز به آن اعتراف داشته و ضرورت تغییر آن را تاكید می كنند باید ابتكار پاسخ بدهد؟ نكته ای كه اتفاقا همواره بر آن تاكید و با آن مبارزه كرده است؟!
     آیا عوارض دستور آبگیری سد گتوند خوزستان دردوره آقای احمدی نژاد را باید دولت روحانی پاسخ بدهد؟
    مجموع عوامل فوق و عواملی دیگر طی دهه های گذشته، مخصوصا در هشت سال دولتی كه سركار خانم الهام طبیب زاده معاونش بودند، موجب گسترش بیابانزایی در نوار مرزی و اراضی جنوبی كشور شده است و روند آن را سرعت بخشیده است: علاوه بر اینكه عوامل خارجی از جمله سیاست های ضدمحیط زیست دولت عراق در زمان صدام حسین و رها شدگی این وضعیت در سال های اخیر جنگ های داخلی این كشور نیز در بروز این بحران تاثیر جدی را داشته است. اینها نكاتی است كه اتفاقا سال هاست سوال های ما فعالان محیط زیستی بوده و هرگز از سوی دولت پیشین بدان پاسخی داده نشد.

چه خوب است حالاكه مسوولان وقت آن دولت، نگران احوال مردم شده اند به این سوال های اساسی نیز پاسخ بدهند. چگونه است كه نماینده محترمی كه روزی نه چندان دور، خود معاون رییس جمهور بوده به این نكته ساده توجه ندارد كه اگر امروز بحرانی در ابعادی به بزرگی بحران گردوخاك در جنوب ایران رخ می دهد، در لحظه و یا طی آن سال پدید نیامده و مربوط به سیاست های یك دولت یك سال و نیمه نیست. بلكه ناشی از سیاست ها و رویكردهای نادرست دولت های گذشته است كه در دوره های بعد مانند یك دندان خراب شده در اثر نگهداری نادرست طی سالیان متمادی، ناگهان آنقدر بحرانی می شود كه صدای صاحبش را درمی آورد. اما صاحب دندان، خود خوب می داند كه آن درد، نتیجه بی عملی ها، بی توجهی ها و كاهلی های شبانه روزی درباره آن عضو است.

در پایان خوب است خاطره ای را برایتان نقل كنم از آخرین نشست مطبوعاتی فاطمه واعظ جوادی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست دولت نهم. او آن روز بعد از نقد سیاست های دولت نهم و سختی كار سازمان محیط زیست در ارتباط با دیگر وزارتخانه ها گفت: «آقای احمدی نژاد روزی در جلسه رسمی هیات دولت خطاب به اعضا گفت كه ظاهرا محیط زیست دارد موی دماغ توسعه می شود كه خانم جوادی باید برای این، فكری بكنند.» بعد واعظ جوادی با اشاره به اینكه دارد می رود، گفت «همان روز من دانستم كه این فكر، تغییر من است.» (فایل صوتی موجود است)

حالاباید از خانم طبیب زاده و دیگر مسوولان دولت نهم و دهم پرسید زمانی كه محیط زیست را موی دماغ توسعه می دانستید به بروز این بحران ها فكر نكردید؟ آیا امروز دولت یازدهم باید پاسخگوی خطاهای كارشناسی شما طی هشت سال گذشته باشد؟ همچنان كه خشك شدن دریاچه ارومیه، تالاب هامون، گاوخونی و... كه در اثر سدسازی های بی رویه رخ داد را باید پاسخ بدهند.

آن زمان كه با افتخار از داشتن رتبه دوم سدسازی جهان حرف می زدید و اندكی اهمیت به تمام نظرات كارشناسان و بدنه سازمان محیط زیست و دانشگاهیان این حوزه و معترضان به سدسازی می دادید و آنها را عامل بیگانه می خواندید، دولت روحانی و ابتكار كجا بودند كه امروز ریشه تمام این معضلات را در این ها جست وجو می كنید و می خواهید كه استعفا بدهند؟

سركار خانم گرامی، خوب است كمی و فقط كمی انصاف داشته باشیم. منصف بودن یكی از الزامات مسلمانی است و اگر نباشیم، نه پاسخی برای خداوند داریم و نه برای مردم. ضمن اینكه تاریخ نیز خود درباره مان قضاوت خواهد كرد.
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha