یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 138618

یک جراح و متخصص زنان تلاش ناموفق برای بارداری پس از گذشت زمان یکسال را به عنوان ناباروری عنوان کرد و گفت: بررسی‌های ناباروری همزمان در مورد زن و مرد آغاز می‌شود.

سلامت نیوزیک جراح و متخصص زنان تلاش ناموفق برای بارداری پس از گذشت زمان یکسال را به عنوان ناباروری عنوان کرد و گفت: بررسی‌های ناباروری همزمان در مورد زن و مرد آغاز می‌شود.

دکتر کتایون برجیس در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه امروزه با توجه به افزایش سن ازدواج و تاخیر در بارداری، با افزایش شیوع ناباروری در کل دنیا مواجه هستیم، گفت: یک زوج بدون مشکل در زمینه ناباروری، در هر ماه حدود 24 درصد شانس دستیابی به باروری دارند و نه بیشتر؛ چه بسا در بسیاری از نگرانی‌ها، توقعات و تصمیم‌گیری خود تعدیل در نظر خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد از زوجین بدون مشکلی که تصمیم به بارداری داشته باشند، طی شش ماه بارداری اتفاق می‌افتد، گفت: طی یکسال حدود 85 درصد از آنها بدون اقدام درمانی خاصی صاحب فرزند می‌شوند و میزان ناباروری 15 درصد است. پس از گذشت زمان یکسال از تلاش بی‌نتیجه، باید اقدام به درمان‌های ناباروری کرد.

برجیس تلاش ناموفق برای بارداری پس از گذشت زمان یکسال را به عنوان ناباروری عنوان کرد و گفت: زمان آغاز بررسی‌های زوجین جهت بررسی عوامل مربوط به ایجاد مشکل ناباروری تعریفی وابسته به سن فرد و علایم و فاکتورهای خطر در هر یک از زوجین دارد.

این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: جهت پیشگویی ناباروری یا زمان باروری زوجین هیچ بررسی و تست تعیین کننده‌ای وجود ندارد. با توجه به عوامل خطری که در زن یا مرد وجود دارد، می‌توان زودتر از زمان یکسال درمان‌های ناباروری را شروع کرد. به عنوان مثال اگر سن زن کمتر از 35 سال و هیچ فاکتور خطر دیگری وجود ندارد، بررسی زوجین می‌تواند پس از یکسال آغاز شود، اما در سن بیشتر از 35 سال پس از شش ماه و در صورتی که سن زن 40 سال و بالاتر از 40 سال است، زوجین باید در اسرع وقت تحت بررسی قرار گیرند.

برجیس افزود: بررسی‌ها همزمان در مورد زن و مرد آغاز می‌شود که انجام کامل بررسی هورمونی و آزمایش مایع منی ساده‌ترین، عمومی‌ترین و متداول‌ترین بررسی‌ها در طب ناباروری است.

وی یادآور شد: در صورتی که در خانواده زوجین سابقه ناباروری وجود داشته باشد، چه بسا علاوه بر نیاز به شروع ارزیابی زوجین در زودتر از زمان‌های قید شده، بررسی یا بررسی‌های خاص دیگری مورد نیاز باشد که در روند درمان کمک کننده است.

این جراح و متخصص زنان گفت: سابقه تمامی مشکلات زناشویی، دردهای زمان نزدیکی و دفعات نزدیکی نکاتی هستند که در شرح حال مسائل زناشویی زوجین حائز اهمیت هستند. همچنین سابقه قاعدگی‌های نامرتب و تاخیرهای قاعدگی که به طور شایع در سندروم تخمدان پلی‌کیستیک با آن برخورد می‌کنیم بررسی می‌شود و در صورتی که فرد کمتر از دو ماه یکبار وجود سیکل‌های قاعدگی را داشته باشد و قصد یا شرایط بارداری را نداشته باشد، پس از بررسی‌های اولیه ممکن است هیچ اقدام درمانی دیگری برای فردی با این سندروم نیاز نباشد.

برجیس در ادامه یادآور شد: در این شرایط تنها توصیه به حفظ وزن ایده‌آل برای فرد می‌شود. ضمن اینکه با توجه به وجود این سندروم که خود از علائم خطر برای دستیابی به بارداری است، به طور قطع توصیه می‌شود که فرد از تاخیر انداختن زمان برای اقدام به بارداری بپرهیزد و بررسی‌ها و پیگیری‌ها را زودتر آغاز کند و باید بداند تاخیرهای بیشتر از دو ماه در سیکل‌های قاعدگی اگر ادامه یابد، وی را مستعد ابتلا به سرطان رحم در بلند مدت هم می‌کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha