دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران گفت: بهتر است مسئولان پست و ساختار جدایی برای حوزه سلامت روان در نظر بگیرند تا در بحث بودجه و اجرایی کردن آن نیز دچار مشکل نشویم.

سلامت نیوز: دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران گفت: بهتر است مسئولان پست و ساختار جدایی برای حوزه سلامت روان در نظر بگیرند تا در بحث بودجه و اجرایی کردن آن نیز دچار مشکل نشویم.

مهرداد کاظم‌زاده عطوفی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: حوزه چهارگانه سلامت به ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی تقسیم می‌شود و سازمان بهداشت جهانی سلامت را در این 4 حوزه تعریف می‌کند که نشان‌دهنده اهمیت همه این حوزه‌ها است.

*اهمیت سلامت جسمانی از منظر مردم و مسئولان

وی در تشریح اهمیت سلامت جسمانی از منظر مردم و مسئولان گفت: سلامت جسمانی به چند عامل مورد توجه افراد جامعه و سیاست‌گذاران است که یکی از مهمترین آنها عینی‌تر بودن آن است وقتی فردی با مشکلات جسمانی مواجه می‌شود مورد آزار فوری و آنی قرار می‌گیرد و حتی می‌تواند تهدید به مرگ شود بنابراین سلامت جسمانی به دلیل ارتباط نزدیک آن با حیات، حساس‌تر است.

این متخصص حوزه بهداشت روان افزود: به لحاظ منطقی سلامت جسمانی نیاز به رسیدگی آنی و فوری دارد به همین دلیل است که افراد جامعه و سیاست‌گذاران، سلامت جسمی را در رأس برنامه‌ها می‌گذارند که اساساً اشکالی ندارد.

*سلامت روان در جامعه مغفول نمانده است اما کم‌کاری‌هایی نیز دیده می‌شود

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران با بیان تفاوت اولویت‌بندی و مغفول ماندن سلامت روان گفت: سلامت روان در جامعه مغفول نمانده است چرا که در دهه اخیر در حوزه سلامت روان رشد و توسعه خوبی به لحاظ افزایش اطلاعات مردم و خدمات داشته‌ایم اما مسئله این است که با وجود زحمات و رویکردهایی که در این حوزه انجام شده است، کم‌کاری‌هایی نیز دیده می‌شود و هر چند اولویت اول سلامت جسمانی است اما باید دید آیا سلامت روان در اولویت دوم قرار دارد یا خیر؟

*برخی مسئولان زیر بار اختصاص بخشی از تخت‌های بیمارستانی به حوزه خدمات روان نمی‌روند

وی اظهار داشت: کم‌توجهی به سلامت روان مربوط به این دولت و حتی دولت قبلی نیست و در طی تاریخ در حوزه سلامت روان کار اساسی انجام نشده است مثلاً دستورالعملی برای اختصاص بخشی از تخت‌های بیمارستانی به خدمات درمانی در حوزه روان وجود دارد در صورتی که برخی مسئولان بیمارستان‌ها معمولاً زیر بار این مسئله نمی‌روند.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: سلامت روان در عمل مهم است و باید به آن توجه شود از طرفی باید جایگاه و تأثیر آن را در بار بیماری‌ها دید، اگر بار بیماری‌های روانی را با جسمانی مقایسه کنیم می‌بینیم که هزینه‌هایی که اختلالات روانپزشکی به نظام سلامت وارد می‌کند زیاد است.

*برخی مسئولان بار هزینه‌های گزاف روانپزشکی را نمی‌بینند

وی افزود: بار هزینه‌های گزاف روانپزشکی را برخی مسئولان نمی‌بینند بنابراین آن را در برنامه‌ریزی‌های خود قرار نمی‌دهند.

کاظم‌زاده‌عطوفی با اشاره به تغییر ساختار وزارت بهداشت برای تبدیل اداره کل سلامت روان و اعتیاد به مشاور و معاون وزیر در این حوزه گفت: بهتر است مسئولان پست و ساختار جدایی برای حوزه سلامت روان در نظر بگیرند تا در بحث بودجه و اجرایی کردن آن نیز دچار مشکل نشویم.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران اظهار داشت: یکی دیگر از عواملی که موجب کم‌توجهی به سلامت روان شده این است که مسائل روان به عنوان اورژانس دیده نمی‌شود در حالی که آمار خودکشی و اختلالاتی مانند افسردگی نشان می‌دهد که این اختلالات، اورژانس روانپزشکی هستند و بر عملکرد فرد و ساختار روانشناختی جامعه تأثیر جدی می‌گذارد. بسیاری از اختلالات روانپزشکی، ساختار فردی، خانوادگی و اجتماعی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: در برخی کشورها بار هزینه اختلالات روانی را محاسبه می‌کنند و طبق آن برای پیشگیری و درمان اختلالات برنامه‌ریزی می‌کنند. همچنین در کشورهایی که برنامه پزشک خانواده دارند خدمات روانشناختی رکن اصلی سلامت است و در برخی از آنها در کنار پزشک خانواده روانشناس بالینی یا روانپزشک به عنوان متخصص حوزه بهداشت روان وجود دارد و فرد را ارزیابی و سپس در صورت نیاز به خدمات بالاتر به حوزه‌های دیگر ارجاع می‌دهند.

* سیاستمداران باید در تصمیمات خود تجدیدنظر کنند

وی افزود: به نظر می‌رسد در حوزه روان با غفلت مواجه نیستیم و تنها بحث اولویت‌بندی نسبت به سلامت جسمانی وجود دارد هر چند که فاصله اولویت یک و 2 در سطح جامعه زیاد است و سیاستمداران باید در تصمیمات خود تجدیدنظر کنند.

کاظم‌زاده عطوفی خاطرنشان کرد: مادامی که بودجه و ساختار مشخصی برای سلامت روان در نظر گرفته نشود این داستان ادامه دارد. توصیه می‌شود سیاستمداران برای ارتقا و توسعه سلامت روان بودجه و ساختار مشخصی در این حوزه در نظر بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha