یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲

یکی از صاحب نظران علم هیپنوتیزم کشور، آن را یک دانش روان درمانی توصیف کرد و افزود: بسیاری از مردم نسبت به این علم بینش درستی ندارند. «هیپنوتیزم» یا «خوابگری»، شاخه ای از علم روانشناسی است که در آن بوسیله تلقین، شخص در حالت خاصی از هوشیاری قرار می گیرد. پیشرفت های مهم هیپنوتیزم در سال ۱۸۴۲ میلادی، توسط «جیمز برید» انجام شد، هر چند برخی «آنتوان مسمر» را پدر هیپنوتیزم می دانند.

سلامت نیوز:یکی از صاحب نظران علم هیپنوتیزم کشور، آن را یک دانش روان درمانی توصیف کرد و افزود: بسیاری از مردم نسبت به این علم بینش درستی ندارند. «هیپنوتیزم» یا «خوابگری»، شاخه ای از علم روانشناسی است که در آن بوسیله تلقین، شخص در حالت خاصی از هوشیاری قرار می گیرد. پیشرفت های مهم هیپنوتیزم در سال ۱۸۴۲ میلادی، توسط «جیمز برید» انجام شد، هر چند برخی «آنتوان مسمر» را پدر هیپنوتیزم می دانند. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین، هیپنوتیزم که به دو گونه «خودهیپنوتیزم» و «دگرهیپنوتیزم» قابل اجراست، می تواند در درمان بسیاری از ناراحتی های روانی مفید باشد، بویژه در هنگام خودهیپنوتیزم که شخص می تواند بوسیله تلقین، تغییرات مثبتی را در کردار و روحیات خود پدید آورد.
هیپنوتیزم برای درمان تعدادی اختلالات فیزیولوژیک، روانشناختی، کاستن اضطراب و نیز در عمل های پزشکی و دندانپزشکی، رفع بیماری های نظیر آسم، تهوع ناشی از شیمی درمانی، و مدیریت درد مورد استفاده قرار می گیرد. 
استفاده از هیپنوتیزم برای حل مشکلات عاطفی - هیجانی بیش از همه بحث برانگیز بوده و طرفداران استفاده «تراپوتیک» از هیپنوتیزم می گویند که این کار به روان درمانگران اجازه می دهد تا خاطرات واپس رانده ای را که در پشت پرده مشکلات روان شناختی قرار دارند، کشف کنند. 
دکتر «حسین الماسیان» یکی از اساتید پیشکسوت و صاحبنظر برجسته و بین المللی هیپتونیزم کشور است و موفقیت های بسیاری در این حوزه کسب کرده است.
وی که به «پدر هیپنوتیزم» و پرسابقه ترین «هیپنوتیزور» در ایران معروف است، از نوجوانی به قدرت درونی خود پی برد و تا کنون توانسته چهار نوزاد را از طریق عمل جراحی سزارین ، بدون بی حسی و از طریق هیپنوتیزم به دنیا آورد.
خبرنگار اجتماعی ایرنا در گفت وگوی اختصاصی با دکتر الماسیان، چالش های علم هیپنوتیزم و موارد کاربرد و اطمینان بخش آن را از وی جویا شده است.


** هیپنوتیزم یک دانش روان درمانی است 
این استاد و صاحبنظر علم هیپنوتیزم می گوید: از علم هیپنوتیزم در هر کاری می توان به عنوان یک ابزار کمکی استفاده کرد، اما در اصل از این علم برای ارتقا و بهسازی مسایل روانی و نه تخریب آن بهره برداری می شود. 
وی می افزاید: هیپنوتیزم یک دانش روان درمانی است، اصل، اساس و پایه این علم آن است که بتوانیم، فرد را از خودآگاه خود به سطح پایین تری از هوشیاری آورده و وی را وارد بخش ناخودآگاه کنیم. 


** هیپنوتیزم به رفع مشکلات اعصاب و روان کمک می کند
دکتر الماسیان با بیان اینکه هیپنوتیزم به رفع مشکلات اعصاب و روان افراد کمک می کند، تصریح می کند: دکتر «آنتوان مسمر» اتریشی که بنیانگذار و کاشف علم هیپنوتیزم در دنیا است، طب علمی را کنار گذاشت و طب هیپنوتیزمی را در درمان مشکلات اعصاب و روان و در خصوص کاربرد هیپنوتیزم برای دستیابی به مجهولات مورد استفاده قرار داد. 
وی می افزاید: خاصیت این علم در روان درمانی است و به ندرت افرادی پیدا می شوند که وقتی وارد ناخودآگاه خود می شوند، براساس یک زمینه استعدادی خاص، می توانند به سووالاتی که برای ما مجهول است، پاسخ دهند که البته پیدا کردن این افراد کار ساده ای نیست. 


** بسیاری از مردم نسبت به علم هیپنوتیزم بینش درستی ندارند 
پدر علم هیپنوتیزم کشور ادامه می دهد: هیپنوتیزم به عنوان یک فاکتور، وسیله ای ثابت و مشخص است اما تاثیر آن در افراد مختلف براساس ساختار جسمی و روانی آنها و میزان درگیری روانی افراد با یک مشکل، متفاوت است. 
دکتر الماسیان تاکید می کند: هیپنوتیزم در اثر ایجاد تمرکز و کانونی کردن ذهن یک فرد به یک مساله، انجام می شود و این در حالیست که بسیاری از مردم نسبت به این علم بینش درستی ندارند و ممکن است در برخی موارد آن را زیر سووال ببرند. 


** ترک اعتیاد با هیپنوتیزم 
این استاد و پیشکسوت علم هیپنوتیزم در مورد درمان اعتیاد از طریق این علم می گوید: درمان اعتیاد از طریق هیپنوتیزم امکانپذیر است اما در مورد معتادان سه مساله مهم زمان، نوع اعتیاد و شخصیت روانی فرد حائز اهمیت و توجه است. 
الماسیان می افزاید: باید در نظر داشت، اعتیاد مساله ای نیست که بتوان نسخه واحدی برای درمان آن پیچید، زیرا در افراد و شخصیت ها حتی در مسایل عادی متفاوت است.
وی ادامه می دهد: در موضوع ترک سیگار نیز مواردی بوده که با یک جلسه هیپنوتیزم، فرد سیگار را ترک کرده در حالی که پیش از این یک بسته سیگار مصرف می کرده است، اما در مورد فردی بعد از 10 جلسه هیپنوتیزم، اعتیاد به یک بسته کامل در روز به سیگار را به نصف پاکت کاهش داده است. 


** اعتراف گیری از مجرمان با هیپنوتیزم وجه قانونی ندارد 
وی در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا که آیا از علم هیپنونیزم در اعتراف گیری از مجرمان نیز می توان استفاده کرد، می گوید: اعتراف گیری از مجرمان با هیپنوتیزم وجه قانونی ندارد و در قوانین جزائی دنیا، چنین روشی فاقد صلاحیت است.
وی ادامه می دهد: اینکه از مجرم از طریق هیپنوتیزم اعتراف گرفته شود که دزدی کرده یا آدم کشته، در دادگاه محکمه پسند نیست، بر این اساس استفاده از آن در جایی که محکمه پسند نیست، ضرورت و کاربرد ندارد. 
این پیشکسوت علم هیپنوتیزم در ایران می گوید: البته استثنا در همه جا وجود دارد، اما نمی توان استثنا را به عنوان یک قانون قبول کرد، زیرا هیپنوتیزم در روان درمانی و ارتقا روان تاثیرگذار است و ارزش و اعتبار علمی آن در همین زمینه است. 
دکتر الماسیان می افزاید: استفاده از هیپنوتیزم، علمی که در چارچوب قوانین روان شناسی قرار دارد، برای گرفتن اعتراف از محکومان یا اینکه گمشده ای را بیابیم یا از غیب و مجهولات خبر دهیم، کارایی نخواهد داشت. 


** هیپنوتیزم و درمان بیماری های روانی 
پیشکسوت علم هیپنوتیزم کشور ادامه می دهد: تاثیر این علم در بیماری های روانی به جز بیمارهای روانی سنگین، اثربخش است؛ به عنوان مثال در بیماری های روانی مثل پارانویا و اسکیزوفرنی، کمتر اثربخش است بویژه در مورد پارانویا که احساس خود بزرگ بینی ایجاد می شود، اثربخش نخواهد بود. 
وی می افزاید: در مورد بیماری اسکیزوفرنی از نظر پزشکی درمان هایی وجود دارد تا حالات بیمار گونه کنترل شود. علم هیپنوتیزم برای آرامش بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کننده است، نه اینکه منجر به درمان قطعی شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha