یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 138641

یک متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه انواع درماتیت ممکن ‌است تا حدی با یکدیگر اختلاف داشته باشند و در مناطق مختلف بدن اتفاق افتند، گفت: شایع‌ترین نوع درماتیت، درماتیت اتوپیک (اگزما) است و از شیرخوارگی آغاز می‌شود.

سلامت نیوزیک متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه انواع درماتیت ممکن ‌است تا حدی با یکدیگر اختلاف داشته باشند و در مناطق مختلف بدن اتفاق افتند، گفت: شایع‌ترین نوع درماتیت، درماتیت اتوپیک (اگزما) است و از شیرخوارگی آغاز می‌شود.

دکتر جاوید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه درماتیت اصطلاحی کلی برای شرح التهاب پوست است، گفت: با وجود اینکه درماتیت ممکن‌ است علل متفاوتی داشته باشد و به اشکال بسیار مختلفی بروز کند، اما اغلب این نابسامانی ‌به شکل بثورات دارای خارش روی پوستی متورم و قرمز شده بوجود می‌آید.

وی گفت: پوست گرفتار درماتیت ممکن است تاول بزند، ترشح داشته باشد، کبره ببندد یا دارای پوسته‌ریزی باشد. از نمونه‌ مثال‌های درماتیت می‌توان درماتیت آتوپیک (اگزما)، شوره و بثوراتی را نام برد که در اثر تماس با برخی فلزات یا پیچک‌ سمی بوجود می‌آیند.

حسینی یادآور شد: درماتیت، حالتی شایع است که به طور معمول تهدید‌ کننده یا مسری نیست، اما ممکن ‌است سبب احساس ناراحتی بیمار شود که با ترکیبی از اقدامات درمانی توسط بیمار و استفاده از دارو درمان می‌شود.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه انواع درماتیت ممکن ‌است تا حدی با یکدیگر اختلاف داشته باشند و در مناطق مختلف بدن اتفاق افتند، گفت: شایع‌ترین انواع درماتیت، درماتیت اتوپیک (اگزما) است. این بیماری در شیرخوارگی آغاز می‌شود و به ‌صورت بثورات (راش، جوشدانه) قرمز و دارای خارش است و بیشتر در مناطقی از بدن دیده می‌شود که خم می‌شوند مثل درون آرنج‌ها، پشت زانوها و جلوی‌ گردن. وقتی این ضایعات خارانده شوند، از بثورات، مایع ترشح‌ شده و کبره می‌بندند.

حسینی در خصوص نشانه‌های درماتیت تماسی گفت: این حالت در ناحیه‌هایی از بدن بروز می‌کند که با موادی تماس دارند که یا سبب تحریک پوست می‌شوند یا به بروز واکنش‌ آلرژی منتهی می‌شوند مانند پیچک سمی. این راش‌ سبب احساس سوزش، گزش یا خارش می‌شود و ممکن‌ است تاول ایجاد کند.

این متخصص پوست و مو افزود: این حالت حاصل تماس مستقیم با یکی از چندین عامل محرک‌ها‌ یا آلرژن مثل پیچیک سمی، زینت آلات حاوی نیکل و بعضی فرآورده‌های پاک‌کننده، عطرها و مواد آرایشی است.

وی گفت: درماتیت سبورئیک سبب ایجاد راش قرمز و فلس‌های متمایل به زرد و تا حدی روغنی می‌شود و اغلب در فرق سر و گاهی در ‌صورت بویژه اطراف گوش‌ها و بینی دیده می‌شود. این درماتیت علت شایع شوره در شیرخواران است که در اصطلاح کلاه گهواره نامیده می‌شود. تعدادی از حالت‌های بهداشتی، ‌آلرژی‌ها، عوامل ژنتیک و محرک‌ها سبب انواع مختلف درماتیت می‌شوند.

حسینی گفت: این حالت در افرادی شایع ‌است که پوست یا موی چرب دارند و بر حسب علت گاهی بروز می‌کند و زمانی از بین می‌رود. احتمال دارد عوامل ارثی در این‌ حالت نقش داشته باشند.

وی یادآور شد: درماتیت آتوپیک (اگزما) همراه آلرژی‌ها بروز می‌کند و در بسیاری موارد در خانواده‌هایی دیده می‌شود که اعضایش دچار آسم، تب یونجه یا اگزما هستند.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: درماتیت در هر سنی بروز می‌کند ولی درماتیت آتوپیک (اگزما) به طور معمول از شیرخوارگی آغاز می‌شود.
حسینی با اشاره به اینکه در مشاغلی که سبب تماس با فلزات، حلال‌ها یا مواد پاک‌ کننده می‌شوند احتمال بروز درماتیت تماسی بیشتر است، گفت: خاراندن راش سبب پیدایش زخم‌های باز می‌شود که ممکن ‌است عفونی شوند. این عفونت‌های پوستی ممکن‌ است انتشار پیدا کند و بسیار به ‌ندرت تهدیدکننده هم هستند.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه درمان درماتیت متنوع است و به علت آن بستگی دارد، گفت: استفاده از کرم‌های کورتیکوستروئید، کاربرد کمپرس مرطوب و پرهیز از مواد تحریک کننده، اصل اساسی برنامه‌های درمانی درماتیت است. درمان با نور که شامل قرار دادن پوست زیر مقدار کنترل شده‌ نور طبیعی یا مصنوعی است در برخی موارد قابل استفاده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha