یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶

هپاتیت A یک بیماری بسیار شایع‌ است که در کودکان بیشتر دیده می‌شود و با علائمی مانند بی‌اشتهایی، یرقان، پررنگ شدن ادرار و کم رنگ شدن مدفوع همراه است.

سلامت نیوز: هپاتیت A یک بیماری بسیار شایع‌ است که در کودکان بیشتر دیده می‌شود و با علائمی مانند بی‌اشتهایی، یرقان، پررنگ شدن ادرار و کم رنگ شدن مدفوع همراه است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، «هپاتیتA» یک بیماری بسیار شایع است. در کشورهای درحال توسعه که تجمع اعضای خانواده زیاد است یا در خانواده‌هایی که فقیر هستند و چند خانواده در یک خانه زندگی می‌کنند معمولا ابتلا خیلی سریع بین افراد خانواده ایجاد می‌شود. در این کشورها کسانی که به 35 سالگی رسیده‌اند قریب به اتفاق آن‌ها به این بیماری مبتلا و خود به خود در برابر آن ایمن می‌شوند.

وقتی شما یک بار در زندگی‌تان این نوع هپاتیت را بگیرید دیگر به آن مبتلا نمی‌شوید. راه انتقال عمده این بیماری «مدفوعی- دهانی» است یعنی بیشتر ویروس در هفته اول با مدفوع دفع می‌شود و از خوردن آب و موادغذایی آلوده به دیگران سرایت می‌کند.

برای پیش‌گیری از ابتلا به «هپاتیت A» به مردم توصیه می‌شود در فصل تابستان از خوردن غذا و سالاد در رستوران‌های غیر مطمئن خودداری کنند. هم چنین باید گفت، اگر کارگرانی که آب میوه یا سالاد تهیه می‌کنند بعد از توالت دستهایشان را با آب و صابون نشویند و خودشان در ابتدای ابتلا به این بیماری باشند، ممکن است که دیگران را هم مبتلا کنند.

کودکان به دلیل آسیب‌پذیر‌تر بودن نسبت به سایر افراد بیشتر گرفتار این بیماری می‌شوند. از زمانی که فرد به این ویروس مبتلا می‌شود تا زمانی که علائم آن بروز یابد 15 روز طول می‌کشد. وجه مشخصه این بیماری در کودکان که باید مادران به ان توجه داشته باشند این است که کودک در خانه هیچی نمی‌خورد یعنی بی‌اشتهایی کامل دارد. گاهی لازم است که آن‌ها را در مراکز درمان بستری کنند. گاهی با یرقان همراه است یعنی سفیدی چشم شروع به زرد شدن می‌کند، ادرار پر رنگ و مدفوع کم رنگ می‌شود و کودک استفراغ و دل درد دارد و بی‌اشتهاست. اگر در این مرحله به پزشک مراجعه کنند و آزمایش خون بدهند پزشک تشخیص بیماری هپاتیت ویروسی را می‌دهد. کل دروه بیماری چهار تا شش هفته است و بعد خود به خود بهبودی پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز ملی پیشگیری از ایدز ایران، این بیماری مزمن نمی‌شود و عارضه‌ای را هم برجا نمی‌گذارد. هپاتیت A احتیاج به آنتی بیوتیک ندارد و پزشکان سعی می‌کنند که اصلا دارو ندهند. گاهی اگر کسی در خانواده این بیماری را بگیرد به بچه‌های دیگر خانواده «گاماگولوبین» تزریق می‌کنند تا دفاع بدن آن‌ها را بالا برود که به این بیماری مبتلا نشوند. البته با این کار ایمنی موقت است و بعدها ممکن است آن‌ها هم مبتلا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha