دانشمندان دانشگاه ساوث‌همپتون روش جدیدی برای تولید سلول‌های استخوانی کشف کرده‌اند که می‌تواند انقلابی بزرگ در ترمیم استخوان افراد دچار شکستگی و یا آنهایی که در اثر پوکی استخوان نیاز به عمل جایگزینی مفصل ران دارند، ایجاد کند.

سلامت نیوز: دانشمندان دانشگاه ساوث‌همپتون روش جدیدی برای تولید سلول‌های استخوانی کشف کرده‌اند که می‌تواند انقلابی بزرگ در ترمیم استخوان افراد دچار شکستگی و یا آنهایی که در اثر پوکی استخوان نیاز به عمل جایگزینی مفصل ران دارند، ایجاد کند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله Molecular Biology ؛ در این تحقیق، سلول‌های بنیادی جنینی انسان بر روی صفحه‌ای از جنس پلاستیک کِشت شدند و توانایی آنها برای تغییر، ارزیابی شد.

این دانشمندان توانستند با استفاده از الگوهای نانوتوپوگرافیکی موجود بر روی پلاستیک‌های زیست‌پزشکی، سلول‌های بنیادی جنینی را به سلول‌های استخوانی تغییر دهند. این تغییر بدون هیچ‌گونه تقویت شیمیایی انجام شد.

مواد، شامل پلاستیک پلی‌کربنات (ماده زیست‌پزشکی قابل کاشت) که به صورت چند منظوره از ساخت شیشه‌های ضدگلوله تا ساخت CDها مورد استفاده قرار می‌گیرد، راهی در دسترس و ارزان برای کشت سلول‌های بنیادی جنینی و همچنین فرصتی برای تحقیقات پزشکی آینده در این زمینه فراهم می‌کند.

به گفته این محققان، هنوز تولید سلول‌های استخوانی برای پزشکی احیاکننده و تحقیقات پزشکی بیشتر، چالش مهمی است. با این حال ما متوجه شدیم که با تحت کنترل درآوردن فناوری‌های سطحی که اجازه تولید و افزایش تبدیل سلول‌های بنیادی جنین انسان به سلول‌های استخوانی را می‌دهند، می‌توان به فرآیند مهندسی بافت کمک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha