مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه صبح امروز بسته علمی – اجرایی برای مهار ریزگرد‌ها به هیات دولت ارائه می‌شود، گفت: وزارت نفت بر اساس تعهد خود با سازمان مراتع و جنگل‌ها موظف بوده ۲۰۰ هزار هکتار از مناطق مستعد کانون ریزگرد در خوزستان را تثبیت کند، که در حال حاضر تنها ۸ هزار هکتار تثبیت شده است.

سلامت نیوز: مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه صبح امروز بسته علمی – اجرایی برای مهار ریزگرد‌ها به هیات دولت ارائه می‌شود، گفت: وزارت نفت بر اساس تعهد خود با سازمان مراتع و جنگل‌ها موظف بوده ۲۰۰ هزار هکتار از مناطق مستعد کانون ریزگرد در خوزستان را تثبیت کند، که در حال حاضر تنها ۸ هزار هکتار تثبیت شده است.

احمد لاهیجان‌زاده در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد منشا گرد و غبار و ریزگرد‌های خوزستان گفت: کانون‌های ریزگرد هم در داخل و هم در خارج از کشور وجود دارند، از ده سال پیش تا دو هفته پیش منشا بالای ۷۰ درصد از این ریزگرد‌ها در خارج از کشور بود، اما از تاریخ ۷ بهمن تا روز ۲۲ بهمن سال جاری که باد از جنوب شرق به شمال غرب وزید، ریزگرد‌ها منشا داخلی داشتند و مجددا در روز ۲۳ بهمن منشا ریزگرد‌ها کاملا خارجی بود.

وی با اشاره به اینکه سازمان مراتع و جنگل‌ها و اداره منابع طبیعی موظف بوده‌اند؛ سالیانه، عرصه‌هایی از استان خوزستان را برای درختکاری و ایجاد کمربند سبز پوشش دهند، افزود: خوزستان بسیار برای بیابانی شدن مستعد است، خوزستان یک جلگه است و شاکله جلگه بودن را آب تشکیل می‌دهد، اگر آب را از جلگه بگیری به بیابان، برهوت و منشا ریزگرد تبدیل می‌شود.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: امسال در نیمه جنوبی کشور بارندگی بسیار اندک بوده و میانگین بارش‌ها در استان ۴۶ درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است، در شرق استان خوزستان نیز بارندگی بسیار ناچیز بوده که همه این مسائل اراضی این منطقه را مستعد تبدیل شدن به کانون ریزگرد کرده است.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: علاوه بر این مسائل، وزش باد نیز در هفته‌های اخیر عمدتا بالای ۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته و هوا حالت طوفانی پیدا کرده است، همه این مسائل در کنار هم چنین مشکلی را در استان به وجود آورده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود قابل پیش‌بینی بودن خشکسالی اقدام قابل توجهی برای تثبیت کانون‌های ریزگرد انجام نشده، گفت: وزارت نفت بر اساس تعهدی که با سازمان جنگل‌ها دارد، باید ۲۰۰ هزار هکتار از این مناطق را تثبیت کند، که در حال حاضر تنها ۸ هزار هکتار تثبیت شده است. اینکه این تعهد چرا اجرایی نشده و آیا دلیل آن مشکلات بودجه‌ای یا عدم تامین مالچ بوده را خود این دو نهاد باید اعلام کنند.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: مردم از سازمان حفاظت محیط زیست گله می‌کنند و آن را زیر سوال می‌برند، که چرا مالچ‌پاشی را متوقف کردید، یا چرا در تامین آب تالاب‌ها کوتاهی کردید، در حالی همه این موارد متولیان خودش را دارد؛ برای نمونه تامین حقآبه‌ها بر عهده وزارت نیرو است و سازمان حفاظت محیط زیست یک دستگاه نظارتی است، نه یک دستگاه اجرایی.

وی ادامه داد: ما در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌ها دخیل هستیم و صرف نظر از فعالیت‌های گذشته در این دوهفته با تاکید رهبری و دستور رئیس جمهور بسته کاملا اجرایی، علمی و کار‌شناسی را تهیه کردیم که امروز صبح به دولت برای تصویب از طرف خانم ابتکار و آقای نوبخت ارائه می‌شود، در این بسته برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دیده شده و بسیار بر تاثیر آن در مهار ریزگرد‌ها امیدواریم.

لاهیجان‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا ماسک‌های ارائه شده در بین مردم از استاندارد کافی برخوردار است یا خیر پاسخ داد: متولی این کار وزارت بهداشت است و من نمی‌توانم در این باره پاسخگو باشم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha