مرخصی زایمان زنان» یکی از مباحث اصلی مورد مناقشه در حوزه اشتغال زنان طی سال‌های اخیر است. گروهی معتقدند دولت باید با اختصاص تسهیلاتی امکان افزایش این زمان مرخصی تا ۹ ماه و حتی بیشتر را فراهم کند و در سوی مقابل فعالان حقوق زنان معتقدند ارائه این طرح‌های تشویقی نه تنها به زنان کمکی نمی‌کند بلکه فرصت‌های شغلی را از آن‌ها می‌گیرد.

سلامت نیوز: مرخصی زایمان زنان» یکی از مباحث اصلی مورد مناقشه در حوزه اشتغال زنان طی سال‌های اخیر است. گروهی معتقدند دولت باید با اختصاص تسهیلاتی امکان افزایش این زمان مرخصی تا ۹ ماه و حتی بیشتر را فراهم کند و در سوی مقابل فعالان حقوق زنان معتقدند ارائه این طرح‌های تشویقی نه تنها به زنان کمکی نمی‌کند بلکه فرصت‌های شغلی را از آن‌ها می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز، شهلا میرگلوی بیات عضو فراکسیون زنان مجلس گفته است: «تامین اجتماعی زیر بار افزایش مرخصی زایمان نمی‌رود و دولت در لایحه بودجه ۹۴ اعتباری برای این مسئله لحاظ نکرده است» مخالفان این ایده معتقدند طرح‌هایی مثل افزایش مرخصی زنان و ساعت شیردهی باعث بی‌میلی کارفرمایان به استخدام زنان می‌شود که به معنای از دست رفتن فرصت‌های شغلی برای زنان است. رئیس مرکز آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی برای حل این دعوا‌ها و اختلاف نظر‌ها یک ایده جدید ارائه می‌دهد.

مدافعان افزایش مرخصی زایمان چه می‌گویند؟

در سال‌های اخیر بعضی مسئولان دولت قبل و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بر ارائه طرح‌های تشویقی مثل افزایش مرخصی زایمان زنان پافشاری کرده‌اند. امروز شهلا میرگلوی بیات، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت اعلام کرد: «وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت، قانون افزایش مرخصی زایمان را اجرایی کردند اما بیمه‌ تامین اجتماعی و بخش خصوصی از اجرای آن سر باز زدند»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: «باید معاونت امور زنان با همکاری وزارت کار و معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری اعتباراتی برای اجرای این قانون در لایحه بودجه ۹۴ درنظر می‌گرفت که متاسفانه این اقدام عملی نشد. این قانون بیشتر در مجموعه‌های دولتی اجرایی شده و مجموعه‌های خصوصی نیز باید از طریق وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی قانون مذکور را اجرایی می‌کرد به گونه‌ای که این وزارتخانه باید به تدوین توافقنامه‌هایی با مدیران بخش خصوصی مبادرت می‌ورزید تا قانون افزایش مرخصی زایمان اجرایی شود.»

میرگلوی بیات با بیان اینکه در بعضی از بخش‌های خصوصی مرخصی زایمان به ۶ ماه هم نمی‌رسد، تاکید کرد: «این نشان دهنده نبود امنیت شغلی در کشور است زیرا گاهی شاهد هستیم بعد از آنکه زمان مرخصی زایمان به اتمام می‌رسد فرد از کار بیکار شده است.» عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه بسته‌های حمایتی در قبال مجموعه‌های کارگری وجود ندارد، افزود: «ایجاد چنین بسته حمایتی باید از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گیرد اما به نظر می‌رسد در این زمینه نیز تلاشی صورت نگرفته است.»

یک پیشنهاد جدید

تشکل‌های دفاع حقوق زنان معمولا با ایده‌هایی مثل افزایش مرخصی زنان و در نظر گرفتن ساعت شیردهی مخالف هستند. چون معتقدند با لحاظ کردن این امتیازات دیگر کارفرمایان تمایلی به استخدام زنان ندارند و همین مسئله موجب بالا رفتن نرخ بیکاری در میان زنان می‌شود. در این بین رئیس دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی ایده دیگری دارد که در صورت اجرایی شدن می‌تواند رضایت هر دو گروه را جلب کند.

دکتر حسام نیکوپور آمارهای جالبی ارائه می‌دهد: «طبق تحقیقاتی که ما انجام دادیم در سال ۹۰ حدود ۳۹۱۰۰ نفر افراد سازمان تامین اجتماعی از مرخصی زایمان استفاده کردند. سرنوشت این نفرات را در سال ۹۲ ما پیگیری کردیم و متوجه شدیم از این گروه ۷ درصد بعد از زایمان به کار برنگشتند. ۱۲ درصد از مدت زمان ۶ ماه و کمتر مرخصی استفاده کردند، ۷۵ درصد بین ۶ تا ۹ ماه را انتخاب کردند و ۶ درصد هم بالای ۹ ماه مرخصی خواستند. بنابراین با استناد به این آمار می‌توان این موضوع که ۶ ماه مرخصی زایمان کافی نیست را پذیرفت اما راه حل آن افزایش مرخصی زایمان نیست. می‌توان راه حل‌های دیگری هم پیدا کرد که به موقعیت شغلی زنان لطمه نخورد»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «طبق آمار‌ها غالب افرادی که بعد از مرخصی زایمان به سرکار خود بازنمی گردند افرادی هستند با سن و سابقه پائین؛ به طور دقیق میانگین سابقه آن‌ها ۱/۷ سال است. گروهی هم بعد از بازگشت به کار به طور محسوسی ساعت کار آن‌ها کم می‌شود. به عبارت دیگر چگالی پرداخت حق بیمه این خانم‌ها در کل سال ۹/۲ ماه است. بنابراین می‌توان گفت زایمان به طور کلی مسیر شغلی خانم‌ها را تغییر می‌دهد. بهترین راه حل برای حل این مسئله منعطف شدن صندوق بیمه‌ای در قبال این موضوع است. به این معنا که مجوز خرید سال‌های از دست رفته شغلی خانم‌ها برای نگهداری فرزند صادر شود. مثل همین امکان خرید یکجای سربازی برای آقایان.»

رئیس دفتر آمار و محاسبات تامین اجتماعی در ادامه تاکید می‌کند: «در مورد اشتغال خانم‌ها باید دو نکته دیگر را هم حتما در نظر گرفت. اول اینکه سیستم‌های پرداخت ما معین و بر اساس ۲ سال آخر پرداخت حق بیمه است اما در مورد خانم‌ها چون مسیر شغلی متفاوتی دارند این امر چندان عادلانه نیست. بنابر‌‌ همان دلایلی که ذکر شد بر خلاف آقایان سال‌های آخر پردرآمد‌ترین سال‌های شغلی خانم‌ها نیست. در خیلی از کشور‌ها بهترین سال‌های درآمدی را مبنای تعیین دستمزد بازنشستگی خانم‌ها قرار می‌دهند. ضمن اینکه هرچقدر بیمه شده‌های خانم بیشتر باشند به نفع صندوق بیمه گر هم هست چون در سال‌های اول به نسبت دوبرابر حداقل دستمزد حق بیمه دریافت می‌شود اما در سال‌های آخر به نسبت حداقل دستمزد، حقوق تعیین می‌گردد»

نیکوپور ادامه می‌دهد: «دومین نکته اینکه من با قرار دادن پسوند‌های جنسیتی برای طرح‌های بیمه‌ای مخالفم. ما به جای اینکه طرح‌هایی مثل بیمه زنان خانه دار یا زنان سرپرست خانوار را راه اندازی کنیم می‌توانیم طرح‌هایی مثل بیمه اجتماعی فراگیر که الان بحث آن داغ است داشته باشیم که همه این گروه‌ها را تحت پوشش قرار بدهد»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha