معاون فنی معاون بهداشت وزیر بهداشت با تشریح برنامه‌های بهداشت در سال 94، از آغاز برنامه تقویت سیستم بهداشتی برای شهرهای زیر 50 هزار نفر خبر داد.

سلامت نیوز: معاون فنی معاون بهداشت وزیر بهداشت با تشریح برنامه‌های بهداشت در سال 94، از آغاز برنامه تقویت سیستم بهداشتی برای شهرهای زیر 50 هزار نفر خبر داد.

دکتر احمد کوشا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: قرار است این برنامه را به شهرهای دیگر و با جمعیت بالاتر نیز گسترش دهیم. اما درحال حاضر این طرح را برای شهر‌های زیر 50 هزار نفر در دست اجرا داریم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر در همین راستا ادامه داد: همچنین تقویت برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر را در دست اجرا داریم و این موضوع آغاز شده است. حاشیه شهرهای بزرگ نیز از نظر سیستم بهداشتی تقویت می‌کنیم تا خدمات بهتر، بیشتر و با کیفیت‌تر به مردم ارایه شود.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های ما در مورد بیماری‌های غیرواگیر از جمله حوادث، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردگی‌ها و... است. به این صورت که بسته خدمتی کاملی را برای شهرهای زیر 50 هزار نفر، زیر 20 هزار نفر و روستاها تدوین کرده‌ایم که در قالب این بسته عموم مردم ویزیت و معاینه شده و بیماری‌های مهم آنها از نوع بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، سرطان‌هاو... شناسایی شده و مراقبت از آنها صورت می‌گیرد. البته در گذشته تا حد زیادی این سیستم را در روستاها داشتیم اما در شهرها چنین چیزی نبود که در حال حاضر در شهرهای زیر 50 هزار نفر نیز این کار را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به اینکه افتتاح خانه‌های بهداشت که قرار بود در دهه فجر انجام شود به کجا رسید با اشاره به نوسازی این خانه‌ها، گفت: در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از خانه‌های بهداشت ما در دست بهره‌برداری است و یکهزارخانه بهداشت را بزودی بهره‌برداری می‌کنیم. برنامه وزارت بهداشت در مورد خانه‌های بهداشت نوسازی و بازسازی آنهاست؛ به این صورت که در تمام روستاها خانه‌های بهداشت ما بازسازی شده و در جاهایی هم که خانه بهداشت نداریم، ایجاد می‌کنیم.

کوشا با بیان اینکه در گذشته بسیاری از خانه‌های بهداشت ما اجاره‌ای بودند و شرایط بسیار بدی داشتند، تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از خانه‌های بهداشت تجدید و بازسازی شده‌اند و نزدیک به هزار خانه در طی بهمن‌ ماه در اقصی نقاط کشور به بهره‌برداری رسیده و پس از آن نیز روند بهره‌برداری آنها کامل می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: فکر می‌کنم تا پایان سال خانه‌های بهداشت ما کامل شده و شهرهای زیر 50 هزار نفر ما نیز تحت پوشش برنامه تقویت سیستم بهداشتی قرار می‌گیرند. به این ترتیب برنامه‌های مراقبتی بیماری‌های غیرواگیر ما نیز به انجام می‌رسد و اغلب این برنامه‌ها تا پایان سال به اتمام می‌رسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha