مردم استان‌های غربی كشور مدت‌های مدید است كه دچار مشكلات تنفسی شده‌اند، ‌اما در دولت‌های نهم و دهم، برنامه مقابله با آلودگی هوا كه در سال ٧٩ طراحی و تصویب شده بود تا به مدت ١٠ سال اجرا شود، به دست فراموشی سپرده شد.

سلامت نیوز: مردم استان‌های غربی كشور مدت‌های مدید است كه دچار مشكلات تنفسی شده‌اند، ‌اما در دولت‌های نهم و دهم، برنامه مقابله با آلودگی هوا كه در سال ٧٩ طراحی و تصویب شده بود تا به مدت ١٠ سال اجرا شود، به دست فراموشی سپرده شد.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه اعتماد نوشت: دغدغه حفاظت محیط زیست ‌تا سال‌های نه‌چندان دور، ‌میان نگرانان و مسوولان كشوری و لشكری محلی از اعراب نداشت. محیط زیست مساله‌ای فانتزی، برای مردم و نمایندگان‌شان بود، محل خوبی هم برای خرج كردن‌های انتخاباتی بود تا مردم از شادی توسعه‌یافتگی شهر و روستایشان به واسطه جاده‌كشی‌های بی‌ربط و نالازم، ‌راهی ستادهای انتخاباتی وكلای‌شان شوند. ‌هوای كلانشهرها كه روزبه‌روز آلوده‌تر می‌شد، ‌محیط زیست جدی‌تر از قبل دیده شد، ‌اما هشت سال دولت دهم و نهم، ‌مقصری همیشگی در میدان بود كه كسی نخواهد حرفی به سازمان متولی بزند؛ ‌تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران كه باعث ایجاد محدودیت در وارد كردن سوخت استاندارد بود و متولیان وقت محیط زیست، ‌با تولید بنزین پتروشیمی و دور از استاندارد، ‌سلامت مردم كلانشهرها و حتی شهرهای كوچك را به مخاطره انداختند، خطری كه تا سال گذشته، ‌كسی از ابعاد آن اطلاع دقیقی نداشت. ریزگردهای غرب ایران ‌نزدیك به یك دهه است كه مردم منطقه را با مشكلات متعددی مواجه ساخته، مشكلاتی كه شاید در روزهای نزدیك آنها را وادار به مهاجرت و ترك شهرشان كند.

مردم استان‌های غربی كشور مدت‌های مدید است كه دچار مشكلات تنفسی شده‌اند، ‌اما در دولت‌های نهم و دهم، برنامه مقابله با آلودگی هوا كه در سال ٧٩ طراحی و تصویب شده بود تا به مدت ١٠ سال اجرا شود، به دست فراموشی سپرده شد. استانداردسازی خودروهای نو، از رده خارج كردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، بهبود كیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیك و آموزش همگانی، هفت محور برنامه بود، برنامه‌ای كه با همكاری وزارت صنایع، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی قرار بود به اجرا درآید. ابتكار كه ریاست سازمان محیط زیست را در دولت اصلاحات به عهده داشت، با یادآوری تدوین برنامه جامع مقابله با آلودگی هوا كه در سال ٧٩ اجرایی شد، گفته است: این برنامه زمانی حدود ١٠ سال را برای بهبود وضعیت هوا در نظر داشت و بسیار صریح بود، در سال ٧٩ اجرای آن شروع شد كه اگر اجرا می‌شد باید ٨٩ تمام می‌شد اما از سال‌های ٧٩ تا ٨٤ اجرا شد و از سال ٨٤ تا سال گذشته متوقف شد.


اتهام سیاسی‌كاری به ابتكار از سوی نمایندگان مجلس، ‌در این یك سال و چندماه، ‌مساله‌ای ادامه‌دار است، از بنزین پتروشیمی كه در دولت دهم افتخار ملی محسوب می‌شد و دولت یازدهم آن را آلوده‌ترین سوخت موجود اعلام كرده بود، ‌ابتكار را متهم به سیاست‌زدگی كرد تا ریزگردهایی كه تولدشان را باید در یك دهه گذشته جست‌وجو كرد. ادامه این اتهامات تا جایی پیش رفته است كه نمایندگان مجلس، ‌مستقیم و غیرمستقیم از رییس‌جمهور عزل ابتكار را می‌خواهند. برخی با كلید زدن طرح تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه و برخی دیگر خواستار استعفای او شده‌اند.
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه را تهیه و تدوین كردند. نمایندگان امكان نظارت بر محیط زیست و كمك به مسوولان این نهاد را از جمله دلایل تهیه و تدوین این طرح عنوان كردند.


تبدیل معاونت رییس‌جمهور به وزارتخانه، ‌امری است برخلاف مصوبات مجلس كه قرار بود در راستای كوچك‌سازی دولت پیش رود. هدف اصلی نمایندگان مجلس نهم با این طرح، ‌نظارت دقیق‌تر بر این سازمان و سوال از وزیر و حتی استیضاح و بركناری او است.

نماینده مشهد در این میان معتقد است: تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه از نظر مالی هیچ هزینه‌ای بر دوش دولت نخواهد گذاشت زیرا قرار نیست هیچ اتفاقی در تشكیلات این سازمان ایجاد شود بلكه قرار است جایگاه این سازمان به گونه‌ای تغییر كند كه نظارت وكلای ملت را همراه خود داشته باشد.

كریمی‌قدوسی به خشكسالی كشور اشاره كرد و از لزوم برنامه‌ریزی درست دولت برای مقابله با خشكسالی سخن گفت و افزود: امروز سازمان محیط زیست به عنوان متولی این بخش دغدغه چندانی در این زمینه ندارد كه این جای تاسف است. این نماینده مجلس اما به سدسازی‌های بی‌رویه، ‌خشك كردن تالاب‌های جنوب و غرب كشور برای بهره‌برداری‌های نفتی، ‌جنگل‌تراشی‌ها و فرسایش زمینی كه به واسطه طرح‌های ضد محیط زیستی كه دولت قبل اجرا كرده بود، ‌توجهی نمی‌كند و آنها را عامل خشكی مضاعف سرزمین نمی‌داند.

نماینده مردم اهواز هم از طرحی سخن می‌گوید كه نمایندگان این استان برای سوال از رییس‌جمهور درباره ریزگردها ترتیب داده‌اند، سید شریف حسینی دولت قبل را هم بی‌تقصیر نمی‌داند و می‌گوید: فقط این دولت را مقصر نمی‌دانم زیرا دولت قبل نیز برای حذف معضل گرد و غبار صرفا شعار داد. خانم ابتكار یا دنبال حل مشكل باشد یا استعفای خود را تقدیم رییس‌جمهور كند. ‌سازی اگر در این میان تعیین شود، ‌شاید محیط زیستی‌ها بدانند چگونه باید آن را بنوازند و خودشان را وفق دهند با خواسته‌های وكلای مردم در مجلس.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha