کارشناس بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به وجود آزبست در برخی لوازم ساختمانی موجود در بازار به رغم منع مصرف این ماده سمی، هشدار داد.

هشدار در مورد کاربرد آزبست در برخی لوازم ساختمانی

سلامت نیوز: کارشناس بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به وجود آزبست در برخی لوازم ساختمانی موجود در بازار به رغم منع مصرف این ماده سمی، هشدار داد.

فرشید وفا در گفت و گو با ایرنا افزود:هم اکنون در برخی از کاغذهای دیواری و موزاییکهای سیمانی عرضه شده در بازار آزبست وجود دارد.

وی گفت: آزبست جز مواد سرطانزا است که استنشاق آن مخاطراتی به دنبال داشته لذا این ماده سمی در ایجاد سرطانهای تنفسی نقش زیادی دارد.

کارشناس بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: منع مصرف آزبست در ایران از سال 1386 آغاز شد و از آن زمان بنا شد میزان مصرف آزبست در کشور به صفر برسد.

وی ادامه داد: در این راستا تنها پنج کارخانه تولید آزبست در خراسان رضوی با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست تعطیل شده اند.

وفا گفت: هم اکنون به جای آزبست ترکیبات جایگزینی که خاصیت مشابه دارند استفاده می شود.

وی افزود: آزبست در لنتهای ترمز، کلاج خودروها، لوله های سیمانی، تخریب ساختمانهای قدیمی و لباسهای مقاوم در برابر مواد شیمیایی به عنوان عایق الکتریسته و عایق گرما و ایرانیت وجود دارد.

کارشناس بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به مخاطرات استنشاق آزبست در جامعه و نقش آن در ایجاد سرطانها هشدار داد.

آزبست، پنبهٔ نسوز یا پنبهٔ کوهی در نوعی سیلیکاتی حاصل از ماگما و در واقع نوعی سنگ آذرین درونی و بطور کلی نام گروهی از ترکیبهای معدنی منیزیوم و سیلیسیوم است که بیشتر در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ یافت می شود.

این مواد بخاطر مقاومت زیاد در برابر گرما و آتش به عنوان مواد نسوز بکار می روند. گاهی به این ماده پشم شیشه نیز گفته می شود. در ساختمان پنبه کوهی یا پنبه نسوز عناصری مانند سیلیس، منیزیوم و آهن وجود دارد.

پنبهٔ کوهی در طبیعت به رنگهای سفید، قهوه ای و آبی به چشم می خورد. این ماده سرطانزا بوده و استفاده آن در اروپا و آمریکا ممنوع است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha