دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 138712

بخش اعظم بیماران با دارو و درمان‌های مختلف بهبود می‌یابند، ولی بیماری شماری از آنها به‌گونه‌ای است که راهی جز پیوند عضو برایشان باقی نمی‌ماند و جراحان به شیوه‌های مختلف این کار را انجام می‌دهند. گرفتن بافت از خود بیمار، اهدای عضو از اطرافیان یا حتی پیوند از بیماران مرده‌ای که دچار مرگ مغزی شده‌اند جزء این پیوندها به شمار می‌رود.

جالب‌ترین پیوندهای عالم پزشکی

سلامت نیوز: بخش اعظم بیماران با دارو و درمان‌های مختلف بهبود می‌یابند، ولی بیماری شماری از آنها به‌گونه‌ای است که راهی جز پیوند عضو برایشان باقی نمی‌ماند و جراحان به شیوه‌های مختلف این کار را انجام می‌دهند. گرفتن بافت از خود بیمار، اهدای عضو از اطرافیان یا حتی پیوند از بیماران مرده‌ای که دچار مرگ مغزی شده‌اند جزء این پیوندها به شمار می‌رود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفرهیختگان آنلاین، نخستین پیوند عضو در انسان پیوند قرنیه بود که سال 1905 با موفقیت انجام شد. از آن پس، پزشکان و جراحان انواع پیوندها را روی اندام‌های مختلف انسانی انجام دادند که باعث افزایش کیفیت زندگی افراد تا حد قابل ملاحظه‌ای شده است.


  پیوند رحم

پزشکان بیمارستان دانشگاه «آکدنیز» ترکیه در سال 2011 موفق شدند نخستین پیوند رحم دنیا را انجام دهند. آنها در این عمل توانستند رحم زنی مرده را به زن جوان 21 ساله‌ای پیوند بزنند که به‌طور مادرزادی فاقد رحم بود. پزشکان بعد از پایان موفقیت‌آمیز این عمل اعلام کردند که این زن جوان به زندگی عادی خود بازگشته است و تمام فعالیت‌های هورمونی به شکل طبیعی در بدن او جریان دارد. پزشکان داروهایی را به‌منظور مقابله با سیستم ایمنی برای جلوگیری از پس زدن عضو پیوندی استفاده کردند و برای تجربه بارداری، آنها جنین را به روش لقاح مصنوعی داخل رحم پیوندزده جای دادند.


  پیوند تخمدان

پزشکان مرکز باروری سنت‌لوئیز در سال 2007 تخمدان‌های گرفته شده از زنی را به خواهرش پیوند زدند. تخمدان‌های بدن بیمار قادر به تولید هورمون و تخمک‌گذاری نبودند، ولی بعد از پیوند، تمام فعالیت‌های تخمدان به حالت اولیه بازگشت و پزشکان معتقدند که این دختر بچه در سنین بالاتر حتی امکان باروری را نیز خواهد داشت و می‌تواند مانند افراد سالم به زندگی عادی ادامه دهد.


  پیوند همزمان 6 عضو

دختر پنج ساله‌ای بر اثر ابتلا به تومور شکمی مورد عمل جراحی قرار گرفت. تومورهای سرطانی بیشتر اندام‌های بدن او را درگیر کرده بودند و تنها راه زنده نگه داشتن این کودک، برداشتن اندام‌های مورد نظر بود. از این رو، پزشکان در سال 2008 مجبور شدند در عملی حیاتی و خطرناک که تا 50 درصد احتمال مرگ بیمار وجود داشت، شش عضو این کودک را پیوند بزنند. در این عمل جراحی خطیر، معده، کبد، طحال، روده کوچک، پانکراس و بخشی از مری بار دیگر به کودک پیوند زده شد. این عمل، نخستین عمل پیوند مری در دنیا به‌شمار می‌رود که با موفقیت انجام شد. ولی به دلیل ضعف شدید سیستم ایمنی بدن، این کودک مدت‌ها تحت مراقبت‌های پزشکی بود و متخصصان سعی کردند با رژیم‌های غذایی محدود و داروهای تجویزی شرایط جسمی او را بهبود بخشند.


  پیوند چنداندامی

فردی نیوزیلندی در سال 1999 طی حادثه‌ای دست خود را از دست داد و همان سال به‌عنوان نخستین نفر در دنیا مورد عمل جراحی پیوند دست قرار گرفت. ولی او چند سال بعد به دلیل عدم رضایت از دست پیوندی و مشکلات روحی جدی که پیدا کرده بود دست پیوندی را از دست داد و پزشکان به دنبال پیوند دست دیگری برای او بودند. سال 2012 نیز مردی 65 ساله طی دو عمل جداگانه دو دست پیوندی دریافت کرد. جراحان علاوه‌بر پیوند دو دست در بیماران، تاکنون دو بازو و دو پا را به‌طور همزمان به بیماران پیوند زده‌اند. ولی با وجود این، پیوند چند اندامی نسبتا محدود است و جراحان چند سال پیش موفق شدند پیوند سه اندامی شامل دو بازو و یک پا را روی بیماری انجام دهند ولی مدتی بعد، پای پیوندی به دلیل عدم پذیرش بافت پس زده شد.


  پیوند زنجیره‌ای

در سال 2012 طی چهار ماه و پشت‌سر گذاشتن 60 عمل جراحی، طولانی‌ترین عمل پیوند عضو دنیا به ثبت رسید. در این میان، 30 بیمار 30 کلیه را از اهداکنندگان زنده دریافت کردند. علاوه‌بر این می‌توان به زنجیره 124 عضو پیوندی اشاره کرد که در مرکز ثبت ملی کلیه آمریکا ثبت شد ولی در این میان پزشکان بیمارستان جان هاپکینز معتقدند که در انجام عمل‌های پیوند زنجیره‌ای در دنیا پیشگامند.


  پیوند صورت

جراحان در سال 2012 توانستند پیوند کامل صورت را با موفقیت پشت سر بگذارند. مردی که تحت این عمل قرار گرفته بود در سال 1997 دهان و بینی خود را در حادثه تیراندازی از دست داده بود و پزشکان دانشگاه مریلند توانستند آرواره بالا و پایینی، دندان‌ها، قسمتی از زبان و بافت صورت را طی عملی 36 ساعته به او پیوند بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha