نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در برخورد با مصرف موادمخدر، موثرترین كار، توجه به آموزش به خصوص برای نوجوانان و جوانان است.

سلامت نیوز:نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در برخورد با مصرف موادمخدر، موثرترین كار، توجه به آموزش به خصوص برای نوجوانان و جوانان است.
جباركوچكی نژاد، در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان این مطلب گفت: رویكرد اجتماعی برای برخورد با موادمخدر و اعتیاد، بسیار راهگشا و هوشمندانه است و می‌توان این روش را به خوبی در جامعه ایرانی پیاده‌سازی كرد.
وی با اشاره به اینكه امروز بحث موادمخدر به عنوان یك پدیده زشت خانواده‌های زیادی را گرفتار كرده است، افزود: برای رسیدن به اهداف مختلف، آموزش افراد همیشه به عنوان یك راه حل اساسی و بنیادین مطرح است و موضوع موادمخدر نیز از این امر مستثنی نیست.
این عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینكه بیشترین گروه سنی درگیر با مصرف موادمخدر، جوانان هستند، می‌بایست برنامه‌های مختلف آموزشی را برای آگاه كردن هرچه بیشتر این قشر در نظر گرفت.
كوچكی‌نژاد، تصریح كرد: نوجوان و جوانی كه در معرض خطر مصرف موادمخدر قرار دارد در مدرسه یا دانشگاه مشغول تحصیل است و ما به عنوان متولیان اصلی آموزش در كشور برای آنكه پایه این آموزش ها را محكم كنیم، باید به بهبود كمی و كیفی آموزش‌ها در این حوزه‌ها حساس باشیم.
وی با بیان اینكه در كشور حدود 5 میلیون دانشجو و 13 میلیون دانش‌آموز داریم، گفت: این افراد سال‌ها در سیستم آموزشی حضور دارند و آموزش‌های مختلف درسی را دریافت می‌كنند، بنابراین می‌توان سایر آموزش‌های موردنظر را نیز از همین جا به آنها ارائه كرد. مدرسه محلی است كه شخصیت دانش‌آموز در آنجا شكل می‌گیرد و باید از این ظرفیت بالقوه استفاده كرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: البته دانشگاه نیز می‌تواند به عنوان یك پایگاه آموزشی برای آگاه‌سازی جوانان باشد اما نباید تنها به آن تكیه كرد چراكه ممكن است دیر شود، بنابراین باید پایه آموزش‌ها از همان مدرسه گذاشته شود تا با خطرات، مشكلات و مسائلی كه جوانان را تهدید می‌كند به كمك كارشناسان برخورد كرد. برای این كار باید روش‌های خاص آموزشی اعمال شود تا افراد را متقاعد كند كه درگیر آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد نشوند.
كوچكی‌ن‍ژاد با اشاره به اینكه برای پیشگیری از گسترش مصرف موادمخدر، جلوگیری از توزیع و ساخت آن در داخل كشور از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: موضوع دیگر توجه به درمان افراد آسیب دیده از اعتیاد است كه در اینجا نیز پایه و اساس كار، آموزش است. واقعیت این است كه توجه به آموزش‌های تخصصی برای رسیدن به اهداف موردنظر، جامعه را به سمت ارزش‌های خوب انسانی می‌برد، هرچند كه در كنار تمام اینها باید به پیشگیری هم اهمیت داده شود و از سوی دیگر هم درمان معتادان در دستور كار قرار گیرد.
وی با تاكید بر اینكه فرد معتاد، در دام ناآگاهی گرفتار شده و می‌بایست به او كمك شود، خاطرنشان كرد: درمان این افراد باید در اولویت قرار گیرد تا بتوانند دوباره به خانواده و جامعه برگردند. در واقع هر سه مورد آموزش، پیشگیری و درمان باید به موازات هم انجام شود كه تاكنون در امر پیشگیری و درمان كارهایی انجام شده اما در بحث آموزش به شدت ضعیف هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم برای عموم مردم و دانش‌آموزان در این بخش برنامه درستی را داشته باشیم و آنها را واكسینه كنیم.
این عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه تاكنون بیشتر آموزش‌ها، مقطعی انجام شده و مداوم و جهت‌دار نبوده است، گفت: گنجانده شدن مباحث مربوط به اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی در كتاب‌های درسی نیز می‌تواند موثر باشد، همچنین سخنرانی‌های محدود توسط افراد مطرح، جامعه‌شناسان و روانشناسان، پزشكان و كارشناسانی كه نسبت به موضوع موادمخدر اشراف و اطلاعات كافی داشته باشند، راهكار دیگری است كه می‌تواند در آموزش‌های مقابله‌ای برای جوانان و نوجوانان به كار گرفته شود. اما فراموش نكنید كه تمام این موارد باید به صورت مداوم انجام شود و لازم است برای رسیدن به اهداف موردنظر برنامه دقیق و منظم داشت.
كوچكی‌نژاد با بیان اینكه ریشه تمام آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در مسائل اجتماعی نهفته است، ادامه داد: متاسفانه بررسی‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد كه در مدارس دخترانه هم، موادمخدر ورود كرده است كه این نشان از ضعف خانواده و بی توجهی آنها و ضعف اجتماعی دارد كه همه این موارد در گسترش اعتیاد دخیل هستند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان كرد: اگر رویكرد اجتماعی برای مبارزه با موادمخدر با آموزش‌های هدف‌دار همراه باشد، می‌توان به نتیجه آن امیدوار بود، در غیر این صورت همچنان شاهد گسترش مصرف موادمخدر در جامعه و به خصوص در میان جوانان خواهیم بود. در این میان خانواده‌ها اثرگذاری زیادی دارند كه می‌توان از طریق ارتباط دوسویه بین مدرسه و خانواده شاهد كاهش آسیب های اجتماعی در تمام بخش‌ها بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha