دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸

خلق، حال و هوای احساسی نافذ و پایداری است که به صورت درونی تجربه می شود و بر رفتار و درک فرد از جهان تاثیر می گذارد و عاطفه به تظاهر بیرونی خلق اطلاق می شود. خلق ممکن است طبیعی، بالا یا افسرده باشد. افراد به طور معمول طیف وسیعی از حالات خلقی را تجربه می کنند و همچنین احساس می کنند که می توانند بر حالات خلقی و عاطفی خود کمابیش مسلط باشند.

سلامت نیوز: خلق، حال و هوای احساسی نافذ و پایداری است که به صورت درونی تجربه می شود و بر رفتار و درک فرد از جهان تاثیر می گذارد و عاطفه به تظاهر بیرونی خلق اطلاق می شود. خلق ممکن است طبیعی، بالا یا افسرده باشد. افراد به طور معمول طیف وسیعی از حالات خلقی را تجربه می کنند و همچنین احساس می کنند که می توانند بر حالات خلقی و عاطفی خود کمابیش مسلط باشند.


به گزارش سلامت نیوز، دكتر مینا پور فرخ، روان شناس در برنامه سایبان آرامش گروه سلامت روان و خانواده رادیو سلامت با بیان این مطلب گفت: اختلالات خلقی، گروهی از اختلالات بالینی هستند که مشخصه آنها این است که اساس تسلط از بین رفته و فرد رنج و عذابی عظیم می کشد. در بیمارانی که خلق بالایی دارند و مانیا هستند؛ گشاده خویی، پرش افکار، کاهش خواب، افزایش اعتماد به نفس و افکار خودبزرگ بینانه دیده می شود. در بیمارانی که خلق افسرده ای دارند؛ از دست دادن انرژی و علاقه، احساس گناه، دشوار شدن تمرکز، از دست دادن اشتها و افکار مرگ یا خودکشی وجود دارد. دیگر نشانه ها و علائم اختلالات خلقی عبارتست از تغییراتی در سطح فعالیت، توانایی های شناختی، تکلم و کارکردهای نباتی (از قبیل خواب، فعالیت جنسی و سایر نظم های زیستی). این تغییرات همیشه موجب مختل شدن کارکردهای بین فردی، اجتماعی و شغلی بیمار می شود.
وی افزود: شیوع افسردگی در زنان تقریبا دو برابر مردان است که می تواند به دلایل تغییرات بیولوژیکی و هورمونی باشد. از جمله عوامل مهم در بروز نوسانات خلقی در زنان عبارتند از: سندرم پیش از قاعدگی: که شیوع آن (5 تا 7 درصد) می باشد. مجموعه ای از علائم جسمی، روانی و احساسات مرتبط با آن است که منجر به خلق پایین می شود و نشانه های مهم آن عبارتند از کج‌خلقی ،تنش، اضطراب، خوشحال نبودن، تحریک پذیری و بی قراری و از نشانه‌های عاطفی و غیر اختصاصی مشترک عبارتند از: استرس، مشکل در بخواب رفتن (بی خوابی)، سردرد، خستگی، نوسانات خلقی، افزایش حساسیت عاطفی و تغییر در میل جنسی به عنوان شکایت اصلی مطرح شده است. از مهم ترین روش های درمان پس از درمان داروئی می توان به تغییر سبک زندگی اشاره نمود. انجام ورزش های سبک، کاهش مصرف نمک، استفاده از مکمل های غذایی حاوی ویتامین و املاح، مصرف سبزیجات تازه و میوه، کاهش مصرف کافئین و مصرف دم نوش های گیاهی در کاهش علائم ناخوشایند موثر است. همچنین انجام تکنیک های آرمیدگی، ریلکسیشن، یوگا و ماساژ بدن مفید می باشد.
وی ادامه داد: افسردگی ناشی از یائسگی:یائسگی دوران جدیدی از زندگی زنان است که برای سازگاری و درک تغییرات حاصله از آن باید بر میزان آگاهی ها و دانسته های زنان و افراد خانواده و البته جامعه افزود. بیشتر زنان در دوران یائسگی به علت تغییرات زیاد جسمی دچار بیماری ها و ناراحتی های روحی- روانی گوناگونی می شوند که از جمله رایج ترین آنها می توان از افسردگی و تغییرات خلق و خو، خستگی،اضطراب، فشار عصبی، تحریک پذیری و عصبانیت نام برد.افسردگی پس از زایمان:در این نوع افسردگی ممكن است مادر در یك لحظه احساس شادمانی و در لحظه بعد احساس غم و غصه داشته باشد. او ممكن است احساس ناراحتی، خشم، غم یا خستگی را تجربه كند. این احساس معمولا فقط چند روز به طول می‌انجامد و معمولا بین 3 تا 6 هفته پس از زایمان کاهش می یابد.
این روان شناس در پایان اظهاركرد: افسردگی فصلی:افسردگی فصلی در برخی از افراد حساس شایع است و شدت افسردگی آنها از حد خفیف و ملایم فراتر رفته و علائم آنها با آغاز پاییز و زمستان بیشتر می‌شود و کوتاه شدن روز و کاهش اشعه خورشید و به دنبال آن کاهش تولید ملاتونین در ایجاد این نوع افسردگی نقش دارد و زمینه بروز افسردگی فصلی را خصوصاً در افرادی که آسیب پذیری بیولوژیک بیشتری دارند، ایجاد می‌کند.  توصیه می شود افرادی که آسیب پذیری بیشتری دارند از خوابیدن در طول روز خودداری نمایند و در صورت نیاز به خواب بعداز ظهر حتما قبل از یک ساعت و قبل از ورود به چرخه پایانی خواب با زنگ ساعت از خواب برخیزند و اجازه ندهند تمامی مراحل 5 گانه خواب انجام شود. همچنین در روزهای آفتابی به مدت نیم ساعت پیاده روی کنند تا از انرژی خورشید بهره ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha