کارشناس اطلاعات دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاكید بر اجتناب از مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیك در فصل سرما توصیه كرد: با مشاهده هرگونه علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا خودسرانه از آنتی بیوتیک‌ها استفاده نکنید.

دکتر مجید رجایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك‌ها یكی از معضلات جامعه ما می‌باشد، اظهار كرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها احتمال ابتلا به انواع بیماریها و عفونت‌ها را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: با مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها، تعداد زیادی از باکتریها نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند و این مقاومت را از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌دهند. لذا دوره درمان طولانی‌تر شده و این مسئله احتمال ابتلا به انواع بیماریها و عفونت‌های دیگر را نیز افزایش می‌دهد که می‌تواند پیامدهای خطرناكی در آینده به دنبال داشته باشد.

دكتر رجایی عنوان داشت: مصرف بی رویه دارو علاوه بر هزینه‌های زیاد، عوارض جانبی زیادی نیز در پی دارد كه از نظر سلامتی و اقتصادی مشکل آفرین است.

کارشناس اطلاعات دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح كرد: در حال حاضر مقاومت دارویی به دلیل مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك در بیمارستان‌ها افزایش یافته كه این امر موجب عفونتهای مقاوم بیمارستانی شده است.

وی یادآور شد: سالمندان، زنان باردار و كودكان از جمله افرادی هستند كه آسیب پذیری بیشتری در برابر مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك دارند.

وی توصیه كرد: بهتر است آنتی بیوتیك باقیمانده بعد از طی دوره درمان در خانه نگهداری نشود. مصرف آنتی بیوتیك‌ها باید با تجویز پزشک و در ساعت مقرر و با توصیه داروساز مصرف شده و دوره درمان کامل شود.

دكتر رجایی اظهار داشت: افراد در فصل سرما با مشاهده هر گونه علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا به طور خودسرانه از آنتی بیوتیکها استفاده نکنند. همچنین والدین هنگام ابتلای فرزندان خود به عفونت‌های شایع فصل سرما (سرماخوردگی، سینوزیت، آنفلوآنزا و اوتیت) باید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك خودداری كنند.

کارشناس اطلاعات دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پرشکی شهید صدوقی یزد در پایان متذكر شد: در صورت بروز حساسیت در زمان مصرف آنتی بیوتیك، بهتر است بیمار بدون قطع خودسرانه دارو با پزشك یا داروساز خود مشورت كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha