بیماری ایدز علامت ندارد و مسوولان وزارت بهداشت می گویند، بیش از ٦٠ هزار نفر در کشور وجود دارند که از بیماری خود بی اطلاع هستند، بنابراین افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی و معتادان، دو گروهی هستند که حتما باید آزمایش ایدز بدهند.

برای آزمایش ایدز باید به کجا مراجعه کرد؟

سلامت نیوز: بیماری ایدز علامت ندارد و مسوولان وزارت بهداشت می گویند، بیش از ٦٠ هزار نفر در کشور وجود دارند که از بیماری خود بی اطلاع هستند، بنابراین افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی و معتادان، دو گروهی هستند که حتما باید آزمایش ایدز بدهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میزان ابتلا به ویروس «ایدز/اچ.ای.وی» - HIV/AIDS - تا اول مهر امسال در کشور ٢٨ هزار و ٦٦٣ نفر بوده در حالیکه بیش از ٦٠ هزار ایرانی از ابتلا به این بیماری اطلاعی ندارند.

سوال بسیاری از افراد بویژه جوانان شاید این باشد که از کجا بفهمند آیا به این بیماری مبتلا هستند یا نه و آیا با با انجام آزمایش و مثبت بودن پاسخ آن، اطلاعات بیماری شان به اطلاع عموم و خانواده می رسد و آیا از پس هزینه های انجام این آزمایش ها برمی آیند و اصلا هزینه این آزمایش ها چقدر است، آیا انجام این آزمایش ها درد دارد و انجام آن چقدر وقت می گیرد و اصلا تشخیص زودهنگام ایدز چه منفعتی دارد؟

مسوول فنی آزمایشگاه ایدز غرب تهران در پاسخ به این سوالات می گوید: اولین چیزی که افراد باید بدانند این است که برای انجام آزمایش های ایدز، حتی نام آنان نیز پرسیده نمی شود و بدون ثبت هیچگونه اطلاعات شخصی، آزمایش ها انجام می شود. دکتر «فرح بخارایی سلیم» می افزاید: آزمایش ایدز برای تشخیص این بیماری کاملا رایگان بوده و هزینه ای از مراجعه کنندگان، دریافت نمی شود. وی خاطرنشان می کند: در آزمایش های دیگر از خون افراد نمونه وریدی گرفته می شود، درحالیکه انجام آزمایش ایدز بدون خونریزی و غیروریدی بوده و فقط یک نمونه کوچک خون گرفته می شود. مسوول فنی آزمایشگاه ایدز غرب تهران می گوید: انجام آزمایش تشخیص ایدز بسیار سریع بوده و فقط ٢٠ دقیقه طول می کشد.

بخارایی سلیم می افزاید: تشخیص و درمان به موقع و سریع ایدز موجب می شود که بیماران طول عمر بیشتر و زندگی با کیفیت تری داشته باشند و از سوی دیگر از انتقال این بیماری به دیگر افراد خانواده یا جامعه جلوگیری می شود. وی تصریح می کند: به غیر از پرسنل پزشکی، افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد داشته اند یا حتی همسر معتاد دارند باید بدانند که ممکن است به ایدز مبتلا شده باشند. به هرحال، ظاهر فرد نشان دهنده ابتلا به ویروس ایدز نیست و تنها راه تشخیص، انجام آزمایش خون از نظر داشتن ویروس «اچ.آی.وی» است. مشاوره و آزمایش «اچ.آی.وی» نیز در پیشگیری و هم در مراقبت و درمان، اهمیت دارد.

برای آزمایش ایدز باید به کجا مراجعه کرد؟

اگر فردی مشکوک به ابتلای خود یا همسرش بوده یا درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره ایدز می تواند به نزدیک ترین مرکز مشاوره بیماری های رفتاری محل سکونت خود مراجعه کند. در این مراکز تمام خدمات شامل آموزش، مشاوره، آزمایش ویروس «اچ.آی.وی» و ارائه وسایل پیشگیری از انتقال بیماری به صورت رایگان و با حفظ رازداری ارائه می شود. مراکز مشاوره بیماری های رفتاری تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور فعالیت کرده و دسترسی همه افراد به این مراکز به راحتی امکانپذیر است. آدرس و شماره تلفن مراکز مشاوره بیماری های رفتاری با نام «مراکز مشاوره ایدز» در هر شهرستان از طریق سامانه ١١٨ قابل دستیابی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha