یك جراح ایرانی مقیم انگلستان، با بهره‌گیری از روشی جدید در این كشور تحولی در عمل جراحی برای درمان سرطان پستان در اروپا ایجاد کرده است.

در این عمل جراحی با استفاده از تنها یک سوراخ بسیار کوچک، تمامی بافت‌های سرطانی خارج می شود و نه تنها طول دوران نقاهت به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند، بلکه می توان همزمان مقدمات لازم برای بازسازی پستان را فراهم کرد.

یکی از بزرگترین ناراحتی های روحی، برای زنانی که به سرطان پستان مبتلا می شوند و مجبورند تحت عمل جراحی قرار گیرند، روبه‌رو شدن با زخمی بزرگ و عمیق است. به همین دلیل محققان علم پزشکی همواره به دنبال راهی بوده اند که بتوانند ضمن اطمینان از اینکه تمامی بافتهای سرطانی از بدن فرد مبتلا خارج می شود، عمل جراحی را به اصطلاح، به صورتی کم تهاجمی و با عوارض کمتر انجام داد تا ظاهر فرد هم با تغییر اندکی روبرو شود.

دکتر محمدرضا صفایی کشتگر، فوق تخصص در جراحی سرطان پستان، جراح آنکولوژی در دو بیمارستان لندن و عضو هیات علمی دانشگاه یو سی ال در لندن موفق شده است که برای اولین بار در اروپا، با استفاده از سوراخ کوچکی در اطراف نوک پستان، بافت‌های آسیب دیده را خارج کند.

این عمل برای اولین بار در بیمارستان رویال فری در لندن بر روی یک زن 46 ساله و بعد بر روی هفت بیمار دیگر با موفقیت انجام شد.

پائولا مک گینلی، اولین بیماری است که در اروپا به این شیوه تحت عمل جراحی قرار گرفته است. او می گوید: مانند هر کس دیگری همواره تصورمی کرد که سرطان بیماری است که فقط برای دیگران اتفاق می افتد، اما بعد از آنکه خواهرش بر اثر ابتلا به سرطان تخمدان در دو سال پیش جان خود را از دست داد برای انجام آزمایش‌های ژنتیکی به پزشک مراجعه کرد. بعد از چندین آزمایش مشخص شد که دارای یک توده غیرعادی در ناحیه سینه است. با انجام ماموگرافی و سونوگرافی و بعد نمونه‌برداری مشخص شد که او دچار سرطان پستان شده است.

پائولا می گوید که درباره دکتر کشتگر در اینترنت تحقیقاتی انجام می دهد و متوجه می شود که دکتر کشتگر قصد دارد عمل جراحی از طریق یک سوراخ کوچک را در بریتانیا برای اولین بار انجام بدهد.

ام آر آی بر روی این بیمار نشان می داد که حدود پنج سانتیمتر در اطراف توده سرطانی، بافت‌های غیرعادی وجود دارد. دکتر کشتگر بعد از بررسی های لازم به او گفت که می تواند از طریق ایجاد یک سوراخ کوچک، هم توده سرطانی را بیرون بیاورد و هم بافتهای اطراف آن را.

دکتر کشتگر در ژاپن آموزش دیده و بارها این عمل را در آنجا انجام داده است. اما این اولین بار بود که در اروپا این عمل را انجام می داد و از نظر او، پائولا برای انجام آن از همه نظر مناسب بود.

به اعتقاد دکتر کشتگر بیمارانی برای این نوع عمل مناسبند که دارای پستان کوچک یا متوسط باشند و سرطان به بافت‌های زیر بغل آنها منتشر نشده باشد.

پائولا مک گینلی، اولین بیماری است که در اروپا به این شیوه تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

در این شیوه جدید، سوراخ کوچکی در زیر بغل ایجاد می شود و دوربین فیلمبرداری کوچک و لوازم جراحی، از طریق آن به داخل پستان فرستاده می شود. دکتر کشتگر می گوید که بافت‌های داخل پستان نرم تر و اسفنجی تر از بافتهای قسمتهای دیگر بدن است و به همین دلیل، وقتی که این بافتها از داخل، به ظرافت از پوست و ماهیچه جدا شوند، می توان آنها را از طریق سوراخ کوچکی که در نزدیکی نوک پستان ایجاد شده خارج کرد.

به گزارش ایسنا، در بیمارانی که روش جدید عمل جراحی بر روی آنها انجام می شود و بافتهای سرطانی پستان آنها از طریق سوراخ بسیار کوچکی خارج می شود می توان درست همزمان و در داخل اتاق عمل و از طریق همان سوراخ کوچک، اقدام به قرار دادن سیلیکون کیسه مانندی کرد که بعدها، فقط با پر کردن آن با محلول سالین می توان ظاهر پستان بیمار را هم بازسازی کرد.

از پروژه های بزرگ دیگری که دکتر کشتگر و تیم او در دست دارند، پرتو درمانی در اتاق عمل است. به این معنا که در بیماری که نیازی به برداشته شدن تمام پستان نیست، وقتی توده سرطانی برداشته می شود، رادیوتراپی همزمان در داخل اتاق عمل در اطراف محل عمل انجام می شود.

به گفته دکتر کشتگر؛ هم اکنون هزار و 350 بیمار در این پروژه شرکت کرده‌اند و نتایج بسیار قابل قبولی از این شیوه بدست آمده است.

به نوشته بی‌ بی سی، یکی از بزرگترین مزایای آن این است که احتمال بازگشت سرطان بسیار کمتر می شود. همچنین در جراحی های متداول امروزی، بیمار مجبور است بعد از عمل بین 25 تا 30 بار برای انجام پرتو درمانی به بیمارستان مراجعه کند، اما بیمارانی که در داخل اتاق عمل تحت پرتو درمانی قرار می گیرند، نیازی به بازگشت مجدد برای پرتو درمانی ندارند.

دکتر کشتگر می گوید؛ در پرتودرمانی‌های معمول، احتمال خطای ناچیزی وجود دارد که این میزان خطا در این روش از بین می رود؛ چرا که محل انجام پرتو درمانی، به دلیل باز بودن زخم، دقیقا مشخص است.

دکتر کشتگر امیدوار است که این روش، تا یک سال دیگر در بریتانیا، در اختیار همه بیماران سرطانی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha