دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 138753

یک دانشجوی دکترای تغذیه، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCO تشریح کرد.

سلامت نیوز:  یک دانشجوی دکترای تغذیه، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCO تشریح کرد.  

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، نازلی نمازی دانشجوی دکترای تغذیه درباره تغذیه در سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCO اظهار داشت: سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع‌ترین اختلالات غدد درون ریز است.

نازایی از شایع‌ترین علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

به گفته وی این بیماری شایع‌ترین علت نازایی ناشی از عدم تخمک‌گذاری محسوب می‌شود. از علائم PCO می‌توان به اختلالات قاعدگی، پرمویی، آکنه، ریزش مو و نازایی اشاره کرد.

این دانشجوی دکترای تغذیه بیان داشت: علت  این بیماری هنوز مشخص نیست، اما از آنجایی که درصد بالایی از افراد مبتلا به PCO چاق هستند، ممکن است چاقی در بروز آن موثر باشد.

نمازی افزود: شواهد اخیر نشان می‌دهد که سندرم تخمدان پلی کیستیک با مقاومت به انسولین (عدم وجود کارآیی با وجود ترشح کافی انسولین و یا بیش از میزان مورد نیاز) و افزایش جبرانی سطح انسولین خون همراه است. چاقی، به تنهایی مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد.

تنظیم سیکل قاعدگی با ورزش منظم

وی اضافه کرد: بنابراین بیماران با اضافه وزن و چاقی، با مشکلات بیشتری مواجه هستند. کاهش وزن در این بیماران، بسیار کمک کننده است. کاهش وزن (حتّی در حدود 10 درصد)، کاهش توده چربی بدن و افزایش فعالیت ورزشی منظم، سبب بازگشت چرخه قاعدگی می‌شود.

این دانشجوی دکترای تغذیه ادامه داد: در بیماران با وزن طبیعی یا لاغر نیز، جایگزینی قندهای ساده (قند، شکر، شیرینی‌جات) با کربوهیدرات‌های پیچیده (نان بخصوص نان‌های سبوسدار، برنج، سیب زمینی، میوه‌ها و سبزی‌ها)، افزایش فعّالیّت بدنی و تغییر شیوه زندگی می‌تواند سبب کاهش مقاومت به انسولین شود.

نمازی گفت: با وجود اینکه کربوهیدرات‌های پیچیده بهتر از قندهای ساده هستند اما نباید در مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده هم زیاده روی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha