دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 138796

عضو هیئت علمی گروه اخلاق پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران، گفت: یكی از چالش هایی كه امروزه در حوزه اخلاق پزشكی وجود دارد، مبحث تعارض منافع است.

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی گروه اخلاق پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران، گفت: یكی از چالش هایی كه امروزه در حوزه اخلاق پزشكی وجود دارد، مبحث تعارض منافع است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دكتر مجتبی پارسا افزود: این موضوع از دیر باز مطرح بوده و از زمانی كه بشر خلق شده است این تعارضات وجود داشته است. اما در حوزه پزشكی در حدود 60-70 سال اخیر است كه به این موضوع پرداخته می شود البته این امر در رشته های دیگر مانند علم مدیریت وغیره نیز مطرح بوده است.

وی بیان داشت: یكی از موضوعات سمینار چالشهای اخلاق بالینی كه در هفتم و هشتم اسفندماه سال جاری در سالن غدیر فرهنگستان  برگزار می شود، چالش تعارض منافع است و هدف از طرح این چالش، بحث و گفتگو و نهایتا ارائه راهكارهایی برای حل آن به مراجع ذیربط است.

پارسا گفت: تعارض منافع به این معنی است كه منافع بیمار با منافع پزشك كه وظیفه درمان بیمار را بر عهده دارد تعارض پیدا می كند.

وی با معرفی رشته پزشكی به عنوان یك حرفه گفت: از این جهت به این رشته "حرفه" می گویند كه باید در جهت منافع بیمارانش عمل كتد. پزشكی به مانند مشاغل دیگر نیست كه فرد شاغل تنها به فكر سود خودش باشد، بلكه منافع بیماران عمل كند. درواقع بیماران با این فرض پیش پزشكان می روند كه آن پزشك عملی كه خلاف مصالح آنها باشد انجام نمی دهد. 

پارسا ادامه داد: از آن رو كه پزشك موظف است در جهت مصالح و منافع بیماران حركت كند، در بعضی موارد ممكن است تعارضاتی بوجود آید. برای مثال بسیاری از پزشكان در بیمارستان ها سهام دارند و چرخش آن بیمارستان وابسته به ارجاع شدن مریض از سمت پزشك مذكور به بیمارستان است. بنابراین یك سری تعاملات بین پزشك و مراكز تشخیص درمانی مثل بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و مراكز تصویر برداری شكل می گیرد و ممكن است به منافع بیماران خدشه وارد شود.

وی در پایان گفت: واقع تعارض منافع در چند سطح قابل بحث است. هم در سطح درمان، آموزش و پژوهش. و در این سمینار بنا است كه به اینها پرداخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستاراتاق عمل خصوصی ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 2
    الان که پزشکی به یک تجارت پرسود تبدیل شده وایران بهشت پزشکان است.دربیمارستان خصوصی حقوق اندک اداره کاربه پرسنل میدهندو پزشکان سودنجومی میبرند هرکس گذارش افتاده باشه میدونه من چی میگم