قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: شدت ریزگردها از ۲۳ بهمن کم شده اما خدمات رایگان به آسیب‌دیدگان آلودگی هوا تا دو هفته دیگر ادامه دارد، توزیع رایگان ماسک‌های P2 و P3 ادامه دارد و بازار سیاه ماسک در خوزستان نداریم.

سلامت نیوز: قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: شدت ریزگردها از ۲۳ بهمن کم شده اما خدمات رایگان به آسیب‌دیدگان آلودگی هوا تا دو هفته دیگر ادامه دارد، توزیع رایگان ماسک‌های P2 و P3 ادامه دارد و بازار سیاه ماسک در خوزستان نداریم.  

اسماعیل ایدنی در گفت‌وگو با فارس، با بیان آخرین وضعیت ریزگردها در استان اظهار داشت: خوشبختانه از 23 بهمن که تقریباً هوا مطلوب است، بحران خاصی نداشته‌ایم اما مقدار دقیق ریزگردها و میزان آلودگی هوا را باید سازمان محیط زیست استان بگوید و اطلاع دقیقی از میزان ریزگردها نداریم.

ایدنی افزود: سازمان هلال احمر استان مجدداً قریب یک میلیون ماسک را درخواست داده است تا در صورت بروز آلودگی هوا بین شهروندان توزیع کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: حدود 4 جلسه متوالی در ستاد بحران استان خوزستان داشته‌ایم و تصمیماتی نیز در این زمینه اخذ شده است تا اقدامی برای کاهش ریزگردها انجام شود.

وی ادامه داد: آبگیری هورها در حال انجام است و تا آنجا که اطلاع دارم هورالعظیم نیز در حال آبگیری است.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: اورژانس‌ها و فوریت‌های استان خوزستان و بیمارستان‌ها نیز در آمادگی کامل به سر می‌برند و با توجه به مشکلات تنفسی که طی دو سال گذشته در فصل پائیز در اهواز داشتیم، اورژانس‌های بیمارستانی به تجهیزات و درمان مشکلات حاد تنفسی مجهز هستند.

وی افزود: ذخیره دارویی تنفسی خوبی داریم و در بیمارستان‌ها و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و شرکت‌های پخش دارویی استان خوزستان مشکلی نداریم.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان، گفت: علاوه بر این مسئله طبق دستور وزیر  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از 21 بهمن هر بیماری که بر اثر مشکلات تنفسی ناشی از ریزگردها به اورژانس‌های بیمارستانی مراجعه کنند، در قبال خدمات دریافتی اعم از ویزیت، دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی در اورژانس هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند و بیماران از دریافت فرانشیز معاف هستند.

وی افزود: این خدمات تا دو هفته دیگر نیز ادامه خواهد داشت زیرا ممکن است برخی بیماران علائم تأخیری داشته باشند.

این فوق تخصص ریه اظهار داشت: از 21 بهمن سال جاری به مدت دو هفته هر فردی که بر اثر مشکلات تنفسی ناشی از ریزگردها به بیمارستان‌های خصوصی، دولتی،‌عمومی غیر دولتی، نیروهای مسلح و شرکت ملی نفت مراجعه کند، از دریافت فرانشیز معاف است و هزینه درمان و ارائه خدمات او از منابع کاهش فرانشیز طرح تحول سلامت جبران خواهد شد.

وی ادامه داد: به طور کلی اورژانس بخشی است که هر بیمار به آن مراجعه کند، موظف به ارائه خدمات است حتی اگر مرکز درمانی اختصاصی باشد، بنابراین چنانچه فردی مقابل بیمارستان نفت یا نیروهای مسلح باشد، می‌تواند در صورت بروز تصادف، سکته‌های قلبی و مشکلات حاد به این مراکز مراجعه کند و پس از اقدامات اولیه به مرکز درمانی مربوط ارجاع داده شود.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: ما از نظر امکانات حمایتی و درمانی برای بیماران مشکلی نداریم و ماسک‌های P2 و P3 که معادل N95  و N100 است و از نظر درجه محافظت از ریزگردها وضعیت خوبی دارد، مشکلی نداریم و هوای شهر هم طوری نیست که مردم نیاز به استفاده از ماسک داشته باشند، در حال حاضر کمبودی در زمینه توزیع ماست به ما گزارش نشده است.

وی افزود: در راهپیمایی 22 بهمن سال جاری، 100 هزار ماسک بین جمعیت توزیع شد و در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد، ماسک‌هایی که از هلال احمر تحویل گرفته شده است، توسط مرکز فوریت‌های اورژانس 115 بین مردم توزیع شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت:‌داروخانه‌ها نیز ماسک دارند که در قبال دریافت وجه آن را ارائه می‌دهند.

وی با رد شائبه ایجاد بازار سیاه درباره ماسک‌ها، اظهار داشت: بازار سیاه برای ماسک‌ها وجود ندارد و بنده خودم 21 بهمن سال جاری در خیابان شاهد فروش ماسک‌ها با قیمت 600 تومان بودم همه داروخانه‌ها نیز ماسک دارند و مردم می‌توانند با قیمت مصوب آنها را تهیه کنند. همچنین هلال احمر در شهر اهواز 220 هزار ماسک را توزیع کرده است و مشکلی به نام ماسک نداریم.

این فوق تخصص ریه، ادامه داد: نگرانی مردم در زمینه ریزگردها و تأثیر روانی آن موجب می‌شود تا این نگرانی‌ها به وجود آید وگرنه کمبودی در زمینه ارائه خدمات درمانی در بیمارستان و توزیع ماسک وجود ندارد.

ایدنی افزود: اکنون برای توزیع ماسک بین دانش‌آموزان مهدکودک‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر در قالب اقدامات پیشگیرانه هدف‌گذاری شده است و دکتر هاشمی نیز در مصاحبه خود اعلام کرده است که دو میلیون ماسک را سفارش داده‌اند تا در اختیار مردم استان قرار گیرد.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: برای تقویت اورژانس‌های بیمارستانی نیز از سایر نقاط کشور آمبولانس به ناوگان 115 استان اضافه شده است، همچنین چند دستگاه اتوبوس آمبولانس در استان خوزستان داریم که طی روزهایی که هوا آلوده است با استقرار در میادین اصلی شهر به بیمارانی که دچار مشکلات تنفسی شده‌اند، خدمات سرپایی ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه آمار بالای افراد بستری در مراکز درمانی دال بر بیماری‌زایی شدید نیست، اظهار داشت: نبود مراجعه‌کننده نیز دلالت بر سالم بودن وضعیت ندارد.
ایدنی گفت: رئیس جهاد کشاورزی، اعلام کرده است که بالغ بر 520 میلیون تومان آسیب به محصولات کشاورزی وارد شده است، بنابراین مسئله ریزگردها جنبه‌های مختلفی دارد و افت آموزشی، رکود اقتصادی، تعطیل کارخانجات و مشکلات اجتماعی و آموزشی را به بار خواهد آورد.

وی خاطرنشان کرد: در مسئله ریزگردها نباید تنها به سلامت بسنده کنیم زیرا اگر ثابت شود که این موضوع بر سلامت تأثیری ندارد، ممکن است موجب شود تا اقدامات اساسی برای حل این بحران اتخاذ نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha