استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۸۰ درصد افرادی که می توانند بهره مندی مناسبی از سمعک داشته باشند هرگز این وسیله کمک شنوایی را تهیه نمی‌کنند. علت اصلی آن نبود پوشش بیمه‌ای مناسب و نگرش منفی نسبت به سمعک است.

سلامت نیوز: استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۸۰ درصد افرادی که می توانند بهره مندی مناسبی از سمعک داشته باشند هرگز این وسیله کمک شنوایی را تهیه نمی‌کنند. علت اصلی آن نبود پوشش بیمه‌ای مناسب و نگرش منفی نسبت به سمعک است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محسن احدی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر اجرایی چهارمین کنگره شنوایی شناسی ایران که از 29 لغایت 31 اردیبهشت 1394در هتل المپیک تهران برگزار می شود با اعلام این خبر گفت: کم شنوایی ناشی از افزایش سن (پیرگوشی)، یکی از معضلات جدی در سلامت عمومی سالمندان است که تقریباً در 40 درصد افراد 55 تا 75 سال بروز می کند و شیوع آن در سنین بالاتر بیشتر است.
 
وی ادامه داد: نتایج مطالعات علمی نشان می‌دهد در سالمندان کم شنوا، احتمال بروز مشکلات ذهنی و یادآوری وقایع نسبت به سایر سالمندان شنوا بیشتر است. کم شنوایی در سالمندان موجب انزوای اجتماعی و به دنبال آن بروز نقایص شناختی می گردد. انجام آزمایش شنوایی دوره ای در سنین بالای 50 سال ضروری است و می تواند از بروز عوارض کم شنوایی در سالمندی جلوگیری کند.

وی گفت : یکی از مهمترین مداخله های درمانی در سالمندان مبتلا به کم شنوایی، تجویز سمعک است در صورتی که بیش از 80 درصد افرادی که می توانند بهره مندی مناسبی از سمعک داشته باشند هرگز این وسیله کمک شنوایی را تهیه نمی کنند که علت اصلی آن عدم پوشش بیمه ای مناسب و نگرش منفی نسبت به سمعک است.

احدی اظهار داشت: در حال حاضر امکان تهیه سمعک در تمامی بیمارستان های دولتی و بخش های خصوصی سراسر کشور با بالاترین استاندارد و پائین ترین هزینه ممکن توسط متخصصین شنوایی شناس فراهم است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه با سازمان های بیمه گر می توانند نقش مهمی در پوشش بیمه ای سمعک و احقاق حق سالمندان این مرز و بوم در دستیابی به خدمات سلامت ایفا کنند.

وی گفت: به منظور دستیابی به بالاترین کیفیت خدمات توانبخشی می بایست متخصص شنوایی شناس با انجام ارزیابی های تخصصی به تجویز سمعک اقدام کرده و طی دوره ای مشخص، اقدامات ضروری بعدی را انجام دهد.

دبیر اجرایی چهارمین کنگره شنوایی شناسی ایران عنوان کرد: سمعک یک کالای تجاری نیست و به عنوان یک پروتز درمانی، می بایست از مراکز مجاز ارزیابی شنوایی تهیه شود.

به گفته وی کم شنوایی در سالمندان به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مزمن سلامت در جوامع، به طور ویژه مورد توجه دست اندرکاران چهاردهمین کنگره شنوایی شناسی ایران قرار دارد.

چهاردهمین کنگره شنوایی شناسی ایران به همت انجمن علمی شنوایی شناسی از تاریخ 29 لغایت 31 اردیبهشت در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha