رییس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علی‌رغم کاهش آمار فوت شدگان ناشی از حوادث رانندگی طی 10 سال اخیر اما هنوز این آمار در کشور بالا است؛ به‌ طوری که روزانه 50 نفر به دلیل حوادث رانندگی فوت می‌کنند.

سلامت نیوزرییس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علی‌رغم کاهش آمار فوت شدگان ناشی از حوادث رانندگی طی 10 سال اخیر اما هنوز این آمار در کشور بالا است؛ به‌ طوری که روزانه 50 نفر به دلیل حوادث رانندگی فوت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر کامران باقری‌لنکرانی درنشستی خبری گفت: در دهه گذشته شاهد کاهش بار حوادث ترافیکی کشور بوده‌ایم، به‌ طوری که از 41 نفر به ازای هر 100 هزار نفر به 21 نفر به ازای هر 100 هزار نفر رسیده؛ یعنی 100 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه به لحاظ آمار مطلق فوت شدگان، بدترین حالت مربوط به سال 84 با 30 هزار کشته بوده است، گفت: سال گذشته این رقم به 18 هزار نفر رسیده است.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: آمار 9 ماهه سال 93 در مقایسه با مدت مشابه سال 92 نشان می‌دهد که آمار متوفیان حوادث رانندگی 6.3 درصد کاهش داشته و از 14 هزار و 370 نفر به 13 هزار و 471 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه ایران در منطقه خاورمیانه سال گذشته مقام دوم را در آمار فوت‌شدگان حوادث رانندگی به خود اختصاص داده است، گفت: این یک واقعیت دردناک و تاسف‌بار است و وقتی آمار را آنالیز می‌کنیم، بیشترین بار حوادث ترافیکی و مرگ و میرها عمدتا در تصادف‌های برون شهری است.

لنکرانی با تصریح اینکه کاهش بار حوادث رانندگی بیشتر مربوط به تصادفات درون‌ شهری بوده است،‌ گفت: تمرکز حوادث رانندگی در 30 کیلومتری شهرهای بزرگ است و این نشان می‌دهد که ما در انتقال ترافیک برون‌شهری به درون‌شهری مشکل داریم و موضوع کمربندی‌های شهرها همچنان در گیر و دار مدیریت دوگانه راه و شهرسازی و شهرداری‌ها، دچار اختلال است.

وی گفت: امروزه آنقدر که بر روانی ترافیک تمرکز و توجه کرده‌ایم به ایمنی عابران توجه نداشته‌ایم، حال آنکه باید تلاش کنیم تا تردد عابران پیاده، امن و دسترسی آنان به اماکن عمومی و نیازهای ضروری روزمره، به آسانی و در شرایط امن امکان‌پذیر شود.

لنکرانی با بیان اینکه سالانه در جهان یک میلیون و 300 هزار نفر جان خود را براثر حوادث رانندگی از دست می‌دهند، گفت: اگر این روند تداوم داشته باشد، رقم فوت‌شدگان حوادث رانندگی تا سال 2030 به 2 برابر این رقم خواهد رسید.

وی تصریح کرد: نقطه تاسف بار اینکه روند در کشورهای توسعه یافته رو به کاهش است و کاهش 30 درصدی را نشان می‌دهد، اما در کشورهای با درآمد متوسط و پایین، این روند فزاینده است، لذا ما باید دست‌آوردهای کاهش بار حوادث رانندگی طی 10 سال گذشته را با تلاش بیشتر، حفظ کنیم و روند کاهش را ادامه دهیم.

لنکرانی گفت: اکنون میانگین آمار فوت‌شدگان حوادث رانندگی در ایران 21 نفر به‌ازای هر 100 هزار نفر است که این در مقایسه با میانگین 18 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جهانی، بالاتر قرار دارد و باید آن را کاهش دهیم.

رییس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین تاکید کرد: بیشترین آمار مرگ و میر در 10 سال گذشته نشان می‌دهد که 56.6 درصد از کل کشته‌شدگان را گروه سنی 18-49 سال تشکیل می‌دهند که فعال‌ترین سن بشمار می‌رود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha