عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری های پوست و جزام گفت: استفاده از تکنولوژی سونوگرافی پوست با توجه به دقت بالای آن در اندزه گیری لایه های مختلف پوست نقش موثری در درمان و تشخیص برخی بیماری های پوستی دارد.

دکتر علیرضا فیروز در حاشیه برگزاری چهارمین سمینار درماتولوژی در گفت و گو با ایرنا افزود: با استفاده از این تکنولوژی می توان ضخامت پوست را در قسمت های مختلف با دقت بسیار بالا اندازه گیری کرد که این کار نقش کمک کننده ای در تشخیص و پیگیری درمان برخی از بیماری هایی که پوست ضخیم و کلفت می شود دارد.
وی افزود: علاوه بر این به منظور تاثیر برخی داروها بر روی پوست با کمک دستگاه های سونوگرافی پوست می توان ضخامت پوست را اندازه گیری کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: فرق دستگاه های سونوگرافی پوست این است که هر چه قدر فرکانس افزایش یابد عمق نفوذ کمتر می شود و در نتیجه سطح پوست را بهتر نشان می دهد و در عین حال از دقت بیشتری برخوردار است.
وی با بیان اینکه کیفیت تصاویر نیز در حد بالاتری قرار دارد گفت:اگر ضایعه ای در سطح پوست و یا در لایه های سطحی پوست قرار داشته باشد از دستگاه هایی که دارای طول موج 75 تا 100 مگاهرتز هستند استفاده می شود و چنانچه ضایعه ای عمقی تر باشد از فرکانس های پایین تر بین 20 تا 50 مگاهرتز استفاده می شود.
این متخصص پوست یادآور شد: استفاده از دستگاه های سونوگرافی پوست در تشخیص بیماری های پوستی به خصوص تومورها و سرطان های پوستی مانند خال و ملانوم مورد استفاده قرار می گیرد.
دکتر فیرزو تصریح کرد: عود تومور بعد از جراحی با کمک این دستگاه ها به حداقل کاهش می یابد و در عین حال در پیگیری بیماران بعد از جراحی هم کمک می کند.
دانشیار مرکز پژوهش بیماری های پوست دانشگاه تهران اظهار داشت: با کمک تکنولوژی سونوگرافی پوست می توان در صورتی که توموری در حال عود باشد را قبل از اینکه پیشرفت کند و با چشم دیده شود تشخیص داد.
چهارمین سمینار درماتولوژی ایران 13 و 14 آذر ماه برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha