سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 138848

نوشابه پای ثابت سفره‌های ما ایرانی‌ها است. آنهایی که به خاطر نوشیدن نوشابه یا کولا هزاران بیماری را به جان می‌خرند و فکر می‌کنند این نوشیدنی ضرری ندارد، بهتر است نگاهی به مطالعات دانشمندان بیندازند. آن وقت است که شاید ترس از سرطان مانع خوردن این نوشیدنی پرطرفدار شود.

سرطان را سرنکشید

سلامت نیوز: نوشابه پای ثابت سفره‌های ما ایرانی‌ها است. آنهایی که به خاطر نوشیدن نوشابه یا کولا هزاران بیماری را به جان می‌خرند و فکر می‌کنند این نوشیدنی ضرری ندارد، بهتر است نگاهی به مطالعات دانشمندان بیندازند. آن وقت است که شاید ترس از سرطان مانع خوردن این نوشیدنی پرطرفدار شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،«رنگان اورواشی» متخصص زهرشناسی و مدیر اجرایی ایمنی مواد غذایی و توسعه پایدار می‌گوید: ماده شیمیایی به نام«متیل ایمیدازول4» که باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای تیره در نوشابه‌ها می‌شود، خطر سرطان زایی دارد. این در حالی است که هنوز محدودیت استفاده از این ماده شیمیایی به طور کامل اعمال نشده است.بررسی برخی از این نوع مواد غذایی نشان داد، نوشابه‌های کولا بیش از 29 میکروگرم ماده شیمیایی دارند. همچنین آزمایش‌ها نشان می‌دهد، برخی از نوشابه‌های کولا شامل مقدار زیادتری از این ماده خطرناک است. مثلاً آزمایش نوشابه پپسی نشان داد که این نوشیدنی حاوی بیش از 95 میکروگرم ترکیب شیمیایی «مل4» است. این تحقیقات باعث شد برخی از تولیدکنندگان به سازمان غذا و داروی امریکا وعده دهند تا به منظور کاهش سطح مواد شیمیایی به طور کامل استفاده از این نوع رنگ‌ها را در نوشابه‌ها ممنوع کنند.«رنگان اورواشی» می‌گوید: هنوز تحقیقات برای اجتناب از نوشیدن این نوع نوشابه‌ها در حال انجام است. او معتقد است، سازمان غذا و دارو در کشورها باید در صورت ادامه روند استفاده از رنگ‌های شیمیایی و شیرین‌کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌ها، دسترسی به این ماده را ممنوع کنند.

نوشابه ارتباط مستقیمی با انواع بیماری‌ها از جمله چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های کبدی، پوکی استخوان و مشکلات ریوی دارد. محققان معتقدند، حتی مقادیر متوسط مصرف نوشابه عوامل مخرب بهداشتی دارد و چنانچه کسی نمی‌تواند به طور کلی نوشابه‌های کولا را کنار بگذارد بهتر است از آب گازدار استفاده کند. مطالعات نشان می‌دهند مواد شیمیایی موجود در نوشابه‌ها باعث خطرات زیر می‌شوند.صدمه به کلیه‌ها: محققان ژاپنی دریافتند نوشیدن دو یا چندبار نوشابه در روز خطر ابتلا به دفع پروتئین در ادرار را افزایش می‌دهد که این نشانه‌ای عمده از اختلال عملکرد کلیه است.بیماری‌های قلبی و عروقی: یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد، نوشیدن نوشابه‌های حاوی رنگ به طور منظم در روز خطر بیماری‌های قلبی را تا 19 درصدافزایش می‌دهد.فرسایش دندان: نوشیدن مقدار بیش از حد نوشابه درست مانند مصرف سیگار و مواد مخدر به دندان‌ها صدمه می‌زند. دکتر «محمد باسیونی» استاد بخش سلامت دندان دانشگاه تمپل می‌گوید: افرادی که از مواد مخدر استفاده می‌کنند و کسانی که به طور منظم دو بطری بزرگ نوشابه در روز می‌نوشند دندان‌هایشان در معرض فرسایش شدید قرار می‌گیرد. اسید موجود در کولا باعث فرسایش مینای دندان شده و دندان را فاسد می‌کند و ترک‌ها را روی دندان‌ها افزایش می‌دهد.

آسم: محققان استرالیایی نشان دادند، نوشابه خطر ابتلا به آسم و اختلال مزمن انسدادی ریه را افزایش می‌دهد. افرادی که روزانه حدود 16 اونس نوشابه نوشیده بودند 6/6درصد در معرض خطر انسداد ریه قرار داشتند.سرطان آندومتر: گزارش‌های مؤسسه ملی سرطان امریکا حاکی از آن است زنان مسنی که زیاد نوشابه می‌نوشند در معرض خطر بالای سرطان آندومتر(گونه‌ای از سرطان رحم) قرار دارند. همچنین مطالعات این مؤسسه نشان می‌دهد زنان یائسه‌ای که از نوشابه‌های کولا به مقادیر زیادی استفاده می‌کنند 78درصد بیشتر از سایر زنان در معرض سرطان آندومتر  قرار دارند.

مشکلات رفتاری در کودکان: مطالعات منتشر شده در مجله اطفال نشان می‌دهد، کودکان 5 ساله‌ای که در برنامه غذایی‌شان از نوشابه استفاده می‌کنند، رفتارهای تهاجمی بیشتری دارند. دعوا و تخریب اموال دیگران از جمله رفتارهای شایع کودکان علاقه‌مند به نوشابه است. محققان دانشگاه «پوردو» امریکا می‌گویند: تغییر رژیم غذایی عاری از کولا نوعی دور زدن خطرات بهداشتی و سلامتی است. عمده‌ترین عامل حذف این نوع نوشیدنی‌ها، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و رنگ‌های شیمیایی است که باعث به هم خوردنسوخت و ساز طبیعی بدن و سندرم متابولیک می‌شوند.

گزارش‌های منتشر شده در مجله تغذیه بالینی امریکا نشان می‌دهد، مردانی که به میزان قابل توجهی نوشابه‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام می‌نوشیدند، خطر ابتلا به سرطان خون در آنها با افزایش قابل توجهی همراه بود. علاوه بر این زنانی که دو یا چند قوطی نوشابه در رژیم غذایی‌شان نوشیده بودند آمار بالایی از سکته قلبی و مغزی را نشان دادند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند به جای مصرف نوشابه‌های کولا حاوی رنگ‌های مصنوعی و مواد شیمیایی از مخلوط آبمیوه با آب گازدار و چای گیاهی استفاده کنید. اضافه کردن نعناع و لیمو به آب گازدار نیز یک راه دیگر برای خلاص شدن از طعم و مزه  آب است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha