شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 13885

معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: حدود 20 درصد تقاضاها برای تخت‌های مراقبت‌های ویژه در كشور كاذب است با این حال در مقایسه با شرایط استاندارد حدود 2 هزار تخت ICU در كشور كم داریم.

حسن امامی‌رضوی در گفت‌وگو با فارس افزود: براساس شاخص‌های استاندارد باید به ازای هر 20 تخت عادی بیمارستانی یك تخت ICU در كشور داشته باشیم اما اكنون با این استاندارد فاصله داریم كه البته تقاضاهای كاذب و ارجاع غیر ضرور بیماران به بخش‌های مراقبت‌های ویژه بر این كمبود افزوده است.
وی گفت: در زمان حاضر حدود 100 هزار تخت بیمارستانی در كشور موجود است بنابراین باید حدود 5 هزار تخت ICU یا همان تخت‌های مراقبت‌های ویژه تنفسی در كشور داشته باشیم اما متأسفانه تعداد تخت‌های ICU موجود در كشور حدود 3 هزار تخت است و حدود 2 هزار تخت ICU كمبود داریم.
معاون وزیر بهداشت اضافه كرد: درباره تخت‌های مراقبت‌های ویژه قلبی یا CCU این مشكل كم‌تر است زیرا تعداد نیاز به این تخت‌ها نصف تخت‌های ICU است و اكنون حدود 1700 تخت CCU در كشور فعال است.
امامی رضوی گفت: مشكلی كه در به كارگیری تخت‌‌های مراقبت‌های ویژه در كشور وجود دارد این است كه نیازسنجی مناسبی درباره بیماران نمی‌شود به طوری كه حدود 20 درصد بیمارانی كه توسط پزشكان به بخش‌‌های ICU ارجاع می‌شوند نیازی به این تخت‌‌ها ندارد و با مدیریت و مراقبت بیشتر در بخش‌های عادی هم می‌توانند نگهداری شوند.
وی افزود: بسیاری از بیماران فقط به علت احتیاط بیش از حد پزشك به پخش مراقبت ویژه ارجاع می‌شوند در حالی كه هنوز ممكن است به ‌آن مرحله حاد بیماری نرسیده باشند.
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش كه آیا ممكن است برخی بیمارستان‌ها به خاطر درآمد بیش‌تر بیماران را به بخش‌های مراقبت ویژه بفرستند، توضیح داد: این امر ممكن است در بیمارستان‌های خصوصی اتفاق بیفتد به خصوص این‌كه بخش‌های مراقبت‌های ویژه این بیمارستان‌ها همواره تخت خالی دارد و ضریب اشغال تخت آن‌ها 100 درصد نیست و شاید حدود 50 تا 60 درصد باشد اما در بخش‌های مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌های دولتی با ضریب اشغال بالای 100 درصد و صف انتظار مردم چنین كاری صورت نمی‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha