یك جراح و متخصص بیماری‌های زنان با بیان اینكه امروزه نازایی نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت داشته است گفت: یكی از علت‌های نازایی در زنان افزایش سن در آنها است به این معنا كه با افزایش سن شانس بارداری در آنها كاهش می‌یابد به همین دلیل اگر زنان در سن 25 سالگی جلوگیری نداشته باشند 25 درصد شانس بارداری در همان ماه را دارند.

سلامت نیوز: یك جراح و متخصص بیماری‌های زنان با بیان اینكه امروزه نازایی نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت داشته است گفت: یكی از علت‌های نازایی در زنان افزایش سن در آنها است به این معنا كه با افزایش سن شانس بارداری در آنها كاهش می‌یابد به همین دلیل اگر زنان در سن 25 سالگی جلوگیری نداشته باشند 25 درصد شانس بارداری در همان ماه را دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفرینش، دكتر عزیزه قاسمی‌نژاد جراح و متخصص بیماری‌های زنان، گفت‌در رابطه با اینكه با افزایش سن شانس بارداری كاهش می‌یابد، افزود: متاسفانه امروزه جوانان به دلایل متعددی از جمله مشكلات اقتصادی و سختگیری در امر ازدواج موجب شده نازایی در زنان افزایش یابد همچنین تحصیلات یكی دیگر از عوامل تاخیر در ازدواج جوانان محسوب می شود.
وی ادامه داد: برخی از زنان تحصیلات عالی را بهانه ای برای تاخیر در تشكیل خانواده و باردار شدن می دانند كه همین عوامل دست به دست هم دادند تا نازایی در جامعه افزایش یابد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه امروزه مراكز درمان نازایی برای زوچین ایجاد شده است، اظهار داشت: مراكز درمان نازایی، پیشرفت علمی و راهای مختلف درمان نازایی موجب شده است تا زوجینی كه توانایی باردار شدن نداشتند با مراجعه به این مراكز درمان شوند.
دكتر قاسمی‌نژاد در خصوص اینكه علت‌های نازایی بر میزان موفقیت روش‌های درمان تاثیرگذار است، گفت: سن بارداری، روش‌های قبل بارداری و مدت زمان ازدواج در میزان موفقیت روش‌های درمان نازایی و كمك بارداری تاثیر مستقیمی دارد.
وی با اشاره به اینكه با بالاتر رفتن سن مدت نازایی طولانی تر می‌شود، افزود: اگر زنان علاوه بر نازایی بیماری‌های مختلفی از جمله فشارخون، دیابت و فیبرم داشته باشند و از داروهای مختلفی استفاده كنند شانس بارداری در آنها كاهش می یابد.
جراج و متخصص بیماری‌های زنان در خصوص اینكه جوانان به امر ازدواج باید موازی نگاه كنند، تصریح كرد: توصیه من به جوانان این است كه ازدواج را آسان بگیرند و با نگاه كردن به اصل قضیه زندگی مشترك خود را شروع كنند همچنین نباید در سالهای اولیه زندگی جلوگیری داشته باشند.
میزان 10 درصد نازایی در بین زوجین وجود دارد
وی در این خصوص گفت: به دلیل اینكه بهترین تست برای اینكه بدانیم زن آماده باروری است توصیه می‌شود زوجین در سالهای اولیه زندگی مشترك خود اقدام به جلوگیری نكنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در خصوص اینكه زنانی كه به مراكز درمان نازایی مراجعه می‌كنند در سن 40 سالگی است، اظهار داشت: توصیه من این است كه جوانان زندگی را سخت نگیرند و زودتر ازدواج كنند و بارداری اولیه خود را به تعویق نیندازند تا فرصت برای درمان داشته باشند.
قاسمی‌نژاد در رابطه با اینكه فیبرم علت نازایی در زنان نیست، گفت: در بررسی‌های انجام شده فیبرم آخرین علت نازایی و اختلالات تخمك گذاری از مهم ترین علت‌های نازایی به شمار می رود.
وی ادامه داد: در صورتی كه فرد تمام آزمایش‌های لازم را انجام داد و باردار نشد آن زمان است كه می‌توان فیبرم را مقصر اصلی نازایی بدانیم.
این متخصص بیماری زنان، زایمان‌و نازایی تصریح كرد: فیبرم توده‌ی خوش خیم است كه بر حسب اینكه كجای رحم باشد اثرات متعددی را می تواند بر روی رحم داشته باشد به این معنا كه اگر فیبرم بر روی جسم رحم باشد بر روی نازایی تاثیر دارد ولی اگر خارج از رحم باشد تاثیری ندارد.
قاسمی‌نژاد افزود: در صورت جا به جایی لایه داخلی رحم توسط فیبرم، اشكالاتی در تخمك گذاری و فشار بر روی خط آندومتری به وجود می‌آید كه این امر موجب اختلال در محل چسبیدن جفت می‌شود.
با افزایش سن، احتمال بروز فیبرم در زنان بیشتر است
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، اظهار كرد: در صورتی كه یكی از اعضای خانواده فیبرم داشته باشد احتمال ایجاد فیبرم در فرد نسبت به افراد عادی بیشتر است به همین دلیل می توان گفت فیبرم ارثی است و باید بررسی شود.
قاسمی‌نژاد در خصوص اینكه فیبرم سایز 7 سانت می‌تواند بر روی نازایی تاثیر مستقیمی داشته باشد،‌گفت: فیبرم با سایز 7 سانت می‌تواند بر روی خط آندومتر تاثیر بگذارد كه این صورت فرد باید عمل شود همچنین جراحی بر روی رحم موجب نازایی در فرد می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود فرد اگر در زمان مجردی دچار فیبرم شد سریع تر ازدواج كند.
وی با بیان اینكه زنان دارای كیست تخمدان، شانس بارداری در آنها كم است،‌افزود: برخی زنان با انجام سونوگرافی شاهد كیست‌های در رحم خود می‌شوند كه این امر شانس بارداری در آنها كم می‌كند.
این جراح و متخصص زایمان و نازایی، تصریح كرد: زنان به دلیل سندرم تخمدان پلی كستیك (پی سی او) دچار تاخیر در قاعدگی و رویش مو در صورت خود می‌شوند كه با انجام آزمایش می توان متوجه شد به اصطلاح عام، فرد تخمدان تنبل دارد.
قاسمی‌نژاد، ادامه داد: ممكن است زنان چاق علاوه بر تخمدان پلی كستیك به چربی خون بالا، بیماری قلبی و عروقی و دیابت دچار شوند به همین دلیل توصیه می‌شود زنان دارای تخمدان پلی كستیك به صورت كامل بررسی شوند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در خصوص اینكه زنان در سنین بالا باید علاوه بر نازایی از نظر بیماری قلبی و عروقی و دیابت بررسی شوند، اظهار داشت: دیده شده تخمدان پلی كستیك در زنان با كاهش ویتامین B وعفونت معده همراه شده اند به همین دلیل توصیه می‌شود زنان علاوه بر درمان نازایی خود سراغ درمان دیگر بیماری های خود بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha