عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه دولت باید برای رشد اعتبارات بیمه ها منابع پایدار و مستمری را در نظر بگیرد، گفت: سرانه بیمه متناسب با طرح تحول نظام سلامت نیست.

خضری:دولت برای رشد اعتبارات بیمه‌ها منابع پایدار در نظر گیرد

سلامت نیوز: عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه دولت باید برای رشد اعتبارات بیمه ها منابع پایدار و مستمری را در نظر بگیرد، گفت: سرانه بیمه متناسب با طرح تحول نظام سلامت نیست.

رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص افزایش سهم بیمه‌ها در طرح تحول نظام سلامت، گفت: توجه به سلامت اقشار مختلف جامعه جزو وظایف دولت بوده و در بخش بیمه پایه همگانی 8 میلیون و 200 هزار نفر در طی سال جاری تحت پوشش بیمه پایه فراگیر قرار گرفتند، بنابراین کمیت وکیفیت بیمه ها دربحث طرح تحول نظام سلامت ازاهمیت بسیاری برخوردار است.

نماینده مردم سردشت وپیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کمیت و کیفیت بیمه‌ها با سرانه تعریف شده برای بخش بهداشت ودرمان ارتباط مستقیمی دارد،  در ایران سرانه بهداشت و درمان در طی سنوات گذشته 10 درصد کشورهای همسایه مانند امارات و ترکیه بوده، بنابراین با سرانه کم بیمه‌ای نمی‌توان تغییر وتحولی را در بخش سلامت از بیمه ها انتظار داشت.

وی تصریح کرد: خوشبختانه درسال جاری دوموضوع طرح تحول سلامت و بازنگری در ارزش نسبی خدمات  اجرایی شد، در سال 84 و 88 در خصوص ارزش نسبی خدمات، وزارت بهداشت و درمان فعالیت‌های بسیاری انجام داد اما بیمه‌ها در مقابل این طرح ایستادگی کردند، متاسفانه رشد بیمه‌ها امسال متناسب با طرح تحول نظام سلامت نیست، زیرا با رشد 13 درصدی بیمه سلامت ایرانیان نمی‌توان نیاز لازم و مطلوب را در ارائه خدمات بهتر و بیشتر ازبیمه ها انتظار داشت.

خضری با بیان اینکه برای جلوگیری از زیرمیزی و قطع رابطه مالی میان پزشک و بیمار به بیمه‌های توانمند وقوی نیازمندیم، افزود: در سنوات گذشته بارها دیده شده پرداخت بیمه‌ها با 8 تا 9 ماه تاخیر انجام شده است، البته بابت میزان تاخیر هیچ افزایش پرداختی صورت نگرفته است، اما باید 60 درصد بیمه تا 2 هفته اول پرداخت شود و به ازای هرماه تاخیر 15 درصد ما به التفاوت به پزشکان پرداخت شود، اما متاسفانه همه این مسائل به حالت مسکوت باقی مانده است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، ادامه داد: دولت باید در بحث رشد اعتبارات بیمه‌ها، منابع پایدار و مستمری درنظر بگیرد که قسمتی از درآمد فروش نفت یکی ازاین منابع است، البته یک درصد ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی به بخش سلامت اختصاص پیدا کرده، هرچند که طرح تحول بسیارخوب و مفید است، اما به مثابه انقلابی بوده که از نواقصی نیز برخوردار است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: باید تاکید کرد که برای طرح تحول نظامت سلامت باید نظام سطح بندی و ارجاع به خوبی عملیاتی شود، این نظام بر سه ستون  منابع مستمر، تجمیع صندوق های بیمه و همچنین افزایش ارتقاء مدیریت بهره‌وری و تربیت پزشک خانواده استوار است که  باید تمامی این موارد مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    طرح تحول نظام سلامت بیش از آن که نیازمند تزریق منابع مالی باشد محتاج مدیریت منابع است که متأسفانه کمبود آن به شدت احساس می شود.ایجاد فقر،اعتیاد ،فساد و فحشا، دزدی ، آدم ربایی ،خودکشی وقتل، ارمغان شوم طرح تحول در آینده نه چندان دور برای جامعه خواهد بود که به نفع هیچکس نیست .