سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳

بوق‌های پیاپی و توقف‌های گاه و بی‌گاه ماشین‌ها، شلوغی و همهمه خیابان را دوچندان کرده است. سر که می‌چرخانی، خانمی با آرایش و نوع ویژه‌ای از لباس نگاهت را به سوی خود می‌کشاند. ناخودآگاه ماجرای چند روز پیش در ذهنت یادآوری می‌شود: فریادهای دردناک زنی که در گوشه تاریک خیابان از درد اعتیاد به خود می‌پیچید؛ و سایه شوم اعتیاد بر روح دردمند و خسته‌اش افکنده بود. این دو ماجرا همچون پتکی بر روحت کوفته می‌شود، بیدارت می‌کند؛ اگرچه خواب نبودی و تصویرهای مشابه رویداد امروز همچون فیلمی در ذهنت رژه می‌روند؛ فیلمی تلخ از زندگی زنانی که خواسته یا ناخواسته زندگی خود را در خیابان‌های شهر تباه می‌کنند و کسانی که غرق در روزمرگی‌ها، ساده از کنار آنان می‌‌گذرند.

زنان خیابانی،واقعیتِ تلخِ شهرِ من

سلامت نیوز: بوق‌های پیاپی و توقف‌های گاه و بی‌گاه ماشین‌ها، شلوغی و همهمه خیابان را دوچندان کرده است. سر که می‌چرخانی، خانمی با آرایش و نوع ویژه‌ای از لباس نگاهت را به سوی خود می‌کشاند. ناخودآگاه ماجرای چند روز پیش در ذهنت یادآوری می‌شود: فریادهای دردناک زنی که در گوشه تاریک خیابان از درد اعتیاد به خود می‌پیچید؛ و سایه شوم اعتیاد بر روح دردمند و خسته‌اش افکنده بود. این دو ماجرا همچون پتکی بر روحت کوفته می‌شود، بیدارت می‌کند؛ اگرچه خواب نبودی و تصویرهای مشابه رویداد امروز همچون فیلمی در ذهنت رژه می‌روند؛ فیلمی تلخ از زندگی زنانی که خواسته یا ناخواسته زندگی خود را در خیابان‌های شهر تباه می‌کنند و کسانی که غرق در روزمرگی‌ها، ساده از کنار آنان می‌‌گذرند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه آرمان در ادامه گزارش خود نوشت: هرچند تعداد اینها هم کم است اما با وجود همین تعداد کم نیز باعث آزار شهر می‌شود.شکل‌گیری پدیده «زنان خیابانی یا زنان ویژه» نمونه‌ای از مسائل و آسیب‌های اجتماعی است. این پدیده افزون بر اینکه معلول مسائلی پیچیده در جامعه است، آسیب‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی دیگری همانند سستی بنیاد خانواده، کمرنگ شدن یا از میان رفتن ارزش‌های اخلاقی و هنجارها، بروز مشکلات بهداشتی همچون همه‌گیری بیمارهای خطرناک و از همه مهمتر نمایاندن چهره‌ای زشت از جامعه را به عنوان پیامدهای خود به دنبال دارد. بیکاری، تنگدستی و مشکلات معیشتی، حاشیه‌نشینی، تربیت نامناسب خانوادگی، فقر فرهنگی، فقدان الگوهای مناسب رفتاری در زندگی، ناآگاهی و از همه مهم‌تر کمبود مهارت‌های زندگی از عوامل زمینه‌ساز کجروی اجتماعی کسانی است که از آنان با عنوان زنان خیابانی نام می‌برند. در ایران نیز آسیب‌های اجتماعی همپیوند با زنان سبب شده است شماری از زنان معتاد، کارتن‌خواب و خیابانی به‌ویژه در سطح شهرهای بزرگ پراکنده شوند که همین امر آسیب‌های اجتماعی همپیوندی را در مناطق گوناگون شهر پدید می‌آورد. اگرچه شمار زنان خیابانی در جامعه ما محدود بوده اما آمار دقیقی از آنان در دست نیست و پیگیری‌های پژوهشگر ایرنا از «دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور» برای دریافت آماری در این زمینه، نتیجه‌ای دربرنداشت.

مشکلات اقتصادی؛ عامل مهم پیدایش مسائل و مشکلات اجتماعی زمانی در جامعه برطرف می شوند که پس از شناسایی و ریشه‌یابی «مساله» یا به عبارت بهتر «واقعیت اجتماعی»، لایه‌های آشکار و پنهان اجتماعی دخیل در تشکیل آن واکاوی و بررسی شده و برای درمان آن به‌عنوان یک درد اجتماعی گام‌های بنیادین برداشته شود. نابرابری‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی مانند فقر، بیکاری و کمبود درآمد در کنار تبلیغات مصرف‌گرایانه، دوگانگی‌های هویتی و سردرگمی در مدیریت ارزش‌ها نمونه‌هایی از مسائل جوامع کنونی است که بیش از گذشته گریبانگیر انسان شده است. در این میان زنان مانند دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر و شاید بیش از آنها قربانی این دگرگونی‌ها شده و زخم و درد ناشی از مسائل و بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را بر جسم و روان خود تجربه کرده‌اند.

در همین پیوند، «عالیه شکربیگی»، جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، شکل‌گیری این پدیده را ناشی از علل و عوامل گوناگونی دانسته و بر این باور است که نمی‌توان در بررسی این مساله اجتماعی فقط به زمینه‌های خانوادگی، فردی، اقتصادی و اجتماعی، تاثیر رسانه‌ها یا فضای مجازی و... بسنده یا آنها را به‌عنوان علت بنیادین این پدیده معرفی کرد بلکه مجموعه‌ای از علت‌ها دست به دست هم داده و این مساله را در جامعه به وجود می‌آورند. پدیده زنان خیابانی، همانند اعتیاد آسیبی اجتماعی است که مادر و ریشه بسیاری از آسیب‌ها و مسائل در جامعه به شمار می‌رود و از این رو باید به آن توجهی ویژه شود. با توجه به این موضوع، شکربیگی بر این باور است که هر پدیده اجتماعی از تعامل میان عنصر عاملیت (خود فرد) و ساختار به‌وجود می آید. معضل زنان خیابانی نیز متاثر از عوامل زیادی است که بخشی از آنها به خود فرد و بخشی به ساختارها برمی‌گردد. عوامل فردی به ویژگی‌های شخصیتی و روانی فرد بستگی دارد و ساختارها نیز مجموعه ساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، محیطی و... را شامل می‌شود.آنان نیازمند پشتیبانی اجتماعی هستند.شکل‌گیری این پدیده به‌عنوان مساله‌ای خلاف قانون و شرع، باید همانند یک بیماری درنظر گرفته شده و برای درمان آن برنامه‌ریزی و چاره‌ای جدی‌تر شود.  امروزه هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان یافت که در آن جرم وجود نداشته باشد بلکه کژروی و اعمال مجرمانه، بخش جدایی‌ناپذیر از هر جامعه است.

در همین زمینه، شکربیگی بر این دیدگاه است که همیشه وجود نسبتی از جرم و آسیب‌پذیری در جامعه طبیعی بوده و تصور جامعه‌ای خالی از جرم ناممکن است. حتی گاه وجود میزانی از جرم به سلامت جامعه کمک می‌کند؛ زیرا مشکلات اجتماعی زمینه درک بیشتر پیوستگی و بایستگی «ایمنی اجتماعی» را برای برنامه‌ریزان، سیاستگذاران و مجریان سیاست‌های اجتماعی فراهم آورده و نگاه ویژه آنان را به این موضوع معطوف می‌سازد. طی سال‌های گذشته، آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان گستره سنی و شدت بیشتری یافته است، به‌طوری که اکنون از زنانه شدن برخی آسیب‌های اجتماعی سخن به میان می آید. وجود نگاه خریدارانه به زن و ویژگی‌های او مانند شکنندگی عاطفی و حساسیت در برابر پاره‌ای مسائل موجب شده است امروزه کجروی زنان در مسائلی همچون اعتیاد به موادمخدر به‌ویژه مخدرهای صنعتی به بهانه‌هایی مانند لاغری و تناسب اندام، فرار از خانه و کارتن‌خوابی بیش از پیش رخ دهد. ایرنا نوشت؛ در شکل‌گیری این مسائل افزون بر عوامل یادشده، نباید تبلیغ ارزش‌های دروغین (کاذب)، ناتوانی برخی زنان در برابر امواج پوچ‌گرایانه این تبلیغات و دوگانگی‌های ارزشی به وجود آمده در آنان را نادیده گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha