سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 138883

یک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه تاکید کرد: رعایت زمان‌بندی مناسب، جلوگیری از مسدود شدن لوله تغذیه، تداخل مایع و نحوه مصرف داروهای مختلف از جمله موارد الزامی در توجه به تغذیه روده‌ای است.

سلامت نیوزیک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه تاکید کرد: رعایت زمان‌بندی مناسب، جلوگیری از مسدود شدن لوله تغذیه، تداخل مایع و نحوه مصرف داروهای مختلف از جمله موارد الزامی در توجه به تغذیه روده‌ای است.

دکتر ابراهیم حضرتی در گفت‌وگو با ایسنا ، گفت: بیماران با هوشیاری پایین دچار سکته و مبتلایان به پارکینسون در کوتاه مدت از طریق بینی و در طولانی مدت از طریق لوله‌ای در جدار شکم تغذیه می‌کنند.

وی در ادامه افزود: مواد غذایی مصرف شده از روش تغذیه روده‌ای باید قابل هضم، فاقد هرگونه آلودگی، دارای دمای مناسب و در نهایت قابل تحمل برای بیمار باشد. همچنین توجه به چگونگی خوراندن داروهای جامد مانند قرص‌های مختلف ضروری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، با بیان اینکه بازگشت مایع و ورود آن به ریه از شایع‌ترین مشکلات تغذیه روده‌ای است، خاطر نشان کرد:

متاسفانه تغذیه روده‌ای دارای عوارضی برای بیمار است که باید برای جلوگیری از این مشکلات بیمار به طور مداوم پایش شود. از جمله این عوارض بازگشت مایع و ورود آن به ریه است که باعث عفونت ریه و در صورت آلوده بودن باعث اسهال بیمار می‌شود.

حضرتی تصریح کرد: از فواید روش تغذیه روده‌ای می‌توان به میزان آلودگی کمتر نسبت به سرم، احساس سیری فوری، ورود موادغذایی از طریق فیزیولوژیک به بدن بدون بکارگیری رگ، طی کردن مسیر طبیعی و افزایش طول عمر بیش از روش تزریقی اشاره کرد، اما به دلیل وجود لوله در بینی و عدم احساس مزه مواد غذایی، برای بیماران ناخوشایند است.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در پایان یادآور شد: در هر وعده غذایی به روش روده‌ای باید انرژی و پروتئین مورد نیاز بیمار توسط کارشناس تغذیه محاسبه شود و به تایید پزشک مربوطه برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha