سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 138885

یک دکترای تخصصی فیزیوتراپی خوابیدن به پشت را بهترین حالت برای خواب عنوان کرد.

سلامت نیوزیک دکترای تخصصی فیزیوتراپی خوابیدن به پشت را بهترین حالت برای خواب عنوان کرد.

دکتر محمد‌باقر شمسی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا ، تصریح کرد: در حالت خوابیدن به پشت، بدن بیشترین تماس را با تکیه‌گاه خود داشته و همین امر موجب می‌شود تا فشار وزن بر روی تمام نقاط بدن به طور مناسب تقسیم شود.

وی تصریح کرد: در این حالت با توزیع مناسب فشار وزن بر روی بدن کمترین فشار به قسمت‌های مختلف بدن وارد می‌شود.

شمسی خوابیدن به پهلو را نیز حالت مناسبی برای خواب عنوان کرد و افزود: زمانی که فرد به پشت می‌خوابد، برای تغییر وضعیت خوابیدن، خوابیدن به پهلو توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت خوابیدن به هیچ‌ وجه برای طولانی‌مدت توصیه نمی‌شود، زیرا در این حالت فشار بر روی مفصل کتف و شانه افزایش می‌یابد.

این فیزیوتراپ بدترین وضعیت خواب را خوابیدن به روی شکم یا حالت «دمر» عنوان کرد و افزود: این حالت خوابیدن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا در این حالت فشار زیادی به احشای شکم و قفسه سینه از جمله ریه و قلب وارد شده و موجب اختلال در عملکرد اندام‌های درونی می‌شود. همچنین خوابیدن به شکم موجب از بین رفتن قوس کمر و افزایش فشار به ستون فقرات می‌شود.

وی تصریح کرد: افرادی که عادت به اینگونه خوابیدن دارند باید جهت حفظ سلامت بدن خود بتدریج این شیوه خوابیدن را تغییر دهند. این تغییر باید به تدریج بوده و فرد سعی کند در مواقع بیداری و نیز اوایل خواب به پشت دراز بکشد.

شمسی یادآور شد: افرادی که دیسک کمر داشته یا فشار روی ریشه اعصاب دارند، باید به پشت خوابیده و یک بالش زیرا زانوها قرار دهند. در حالت خوابیدن به پهلو نیز باید زانوها را خم کنند (حالت جنینی)، زیرا این کار موجب کاهش فشار بر روی ریشه اعصاب آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: این کار به هیچ عنوان برای افراد سالم توصیه نمی‌شود، زیرا خم‌کردن طولانی‌مدت زانو موجب کوتاهی عضلات ران می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha