دکتر محمدرضا صفایی کشتگر، فوق تخصص جراحی سرطان پستان و عضو هیات علمی دانشگاه «یو سی ال» لندن با ابداع روش جدیدی برای تشخیص سریع سرطان ظرف چند ثانیه، معتبرین جایزه ابداعات و اختراعات پزشکی انگلستان را دریافت كرد.

جایزه Medical Futures Innovation Award كه ازآن به عنوان جایزه اسکار پزشکی در بریتانیا یاد می‌شود روز سه شنبه دوازدهم آذر ماه جاری به پاس 10 سال تلاش و تحقیق دكتر كشتگر در زمینه تشخیص سرطان به وی اعطا شد.

طرح تحقیقاتی اصلی دكتر كشتگر كه به عنوان پروژه برتر و منتخب علمی به اعطای این جایزه به وی منجر شد مربوط به تشخیص سرطان از طریق طیف نوری تنها ظرف چند ثانیه است.

به گفته دکتر کشتگر، در این روش، از بافت غده لنفاوی زیر بغل نمونه برداری می شود. سپس طیف نور سفید به این بافت تابانده می شود و بازتاب این نور، به دستگاه مخصوصی می رسد که این تیم ابداع کرده است. سپس اطلاعات مربوط به بازتاب نور سفید، به رایانه داده می شود و از این طریق می توان پی برد که فرد مبتلا به سرطان است یا خیر، بدون آنکه در بافت، برشی ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، از پروژه های بزرگ دیگری که دکتر کشتگر و تیم او در دست دارند، پرتو درمانی در اتاق عمل است. به این معنا که در بیماری که نیازی به برداشته شدن تمام پستان نیست، وقتی توده سرطانی برداشته می شود، رادیوتراپی همزمان در داخل اتاق عمل در اطراف محل عمل انجام می شود.

دکتر کشتگر می‌گوید: یکی از بزرگترین مزایای این روش كه در حدود هزار و 350 بیمار استفاده شده، این است که احتمال بازگشت سرطان بسیار کمتر می شود. همچنین برخلاف جراحی های متداول امروزی، بیمارانی که در داخل اتاق عمل تحت پرتو درمانی قرار می گیرند، نیازی به بازگشت مجدد برای پرتو درمانی ندارند.

این جراح ایرانی كه امیدوار است این روش، تا یک سال دیگر در اختیار همه بیماران سرطانی در بریتانیا قرار بگیرد، خاطرنشان كرد: یكی دیگر از مزایای این روش، دقت بسیار بالای آن است به طوری كه احتمال خطای ناچیزی كه در پرتودرمانی‌های معمول وجود دارد در این روش كاملا از بین می رود؛ چرا که محل انجام پرتو درمانی، به دلیل باز بودن زخم، دقیقا مشخص است.

دکتر کشتگر می گوید که او در کنگره های علمی داخل ایران هم شرکت می کند. کارگاه های زیادی در ایران ترتیب داده و همکاری‌های نزدیکی از نظر علمی، پژوهشی و انتقال تکنولوژی با ایران دارد .

وی كه به عنوان جراح آنکولوژی در دو بیمارستان لندن فعالیت دارد و این روزها به دلیل انجام نخستین عمل جراحی به روش جدید کم تهاجمی و با عوارض کمتر در اروپا مورد توجه رسانه‌های انگلستان قرار گرفته، همچنین علاقه زیادی به انتقال تكنیك‌های جدید از جمله نمونه برداری از غده لنفاوی زیر بغل به متخصصان ایرانی دارد و می‌گوید در این زمینه ارتباط خوبی با جراحان داخل ایران دارد.

در روش جدید جراحی بیماران مبتلا به سرطان پستان كه برای اولین بار در اروپا توسط دكتر كشتگر استفاده شده، با استفاده از تنها یک سوراخ بسیار کوچک، تمامی بافت‌های سرطانی خارج می شود و بدین ترتیب نه تنها طول دوران نقاهت به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند، بلکه می توان همزمان مقدمات لازم برای بازسازی پستان را فراهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha