رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری (دار آباد) نسبت به استفاده از نوعی پودر صنعتی به نام جوهر قند در نان ، توسط برخی نانوایی ها هشدار داد.

چگونه می توان فهمید در ترکیب نان،جوهر قند وجود دارد؟

سلامت نیوز:  رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری (دار آباد) نسبت به استفاده از نوعی پودر صنعتی به نام جوهر قند در نان ، توسط برخی نانوایی ها هشدار داد. 

دکتر « منصور رضایی » در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که استفاده از جوهر قند برای سلامت مردم عوارض جبران ناپذیری دارد.

*** جوهر قند چه مصرفی دارد؟

رضایی در خصوص این سوال چنین پاسخ داد : جوهر قند یا سدیم دی تیونیت، پودری سفیدرنگ با ترکیب گوگردی است که کاربرد صنعتی دارد و در رنگرزی برای از بین بردن رنگ، در بازیافت کاغذ باطله، سفید تر کردن و نیز تهیه رنگ کله قند و درست کردن آبنبات های سفید مورد استفاده قرار می گیرد .


*** عوارض جوهر قند استفاده شده در نان مصرفی 

وی، درباره عوارض جوهر قند استفاده شده در نان مصرفی هموطنان اظهار داشت:جوهر قند ترکیبی از اکسیژن، گوگرد و سدیم است که محیط معده را تغییر می دهد و مانع جذب املاح مفیدی مثل آهن، روی و کلسیم می شود و در دراز مدت روی ژنها تاثیر نامطلوب می گذارد.

رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری ادامه داد: جوهر قند همچنین فشار خون را افزایش می دهد و باعث تغییر شرایط هضم و جذب غذا و مواد مغذی در درازمدت می شود. ضمن اینکه این ماده دریافت ریزمغذی ها را دچار مشکل می کند و سبب از بین رفتن پرزهای روده و معده می شود؛ بنابر این جوهر قند، سبب سوء تغذیه پنهان می شود.

وی تاکید کرد: جوهر قند، مانع عملکرد آنتی اکسیدان ها می شود که فعالیت رادیکال های آزاد را به عنوان عناصر سرطان زا در بدن خنثی می کنند و در نبود آنها، بدن در برابر عوامل سرطان زا بی دفاع می شود. بنابراین مصرف این ماده به طور غیرمستقیم احتمال ابتلا به سرطان به ویژه سرطان های دستگاه گوارش را بشدت بالا می برد. 


*** تاثیر منفی جوهر قند بر سلامتی نانواها

رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری در ادامه گفت و گو با خبرنگا ایرنا به تاثیر منفی جوهر قند در طولانی مدت بر روی سلامتی نانواها نیز اشاره کرد.
رضایی افزود : این ماده دارای گاز co2 است و باعث تحریکات چشمی ، پوستی و ریه برای کارکنان نانوایی می شود.


*** چرا نانواها از جوهر قند استفاده می کنند؟

رضایی گفت : برخی نانواها که شمار آنها در کشور کم نیست، از جوهر قند به عنوان مخمر استفاده می کنند تا خمیر به اصطلاح « ور بیاید» و یا آماده پخت شود این در حالی است که نانوایان باید از مخمر استفاده کنند و این فرصت را به خمیر بدهند تا آماده برای پخت شود .

وی گفت : متاسفانه بیشتر نانواها این فرصت را به خمیر برای آماده شدن جهت پخت نمی دهند و بلافاصله از موادی همچون جوش شیرین و جوهر قند استفاده می کنند تا نان را زودتر به دست مصرف کننده برسانند.

وی اظهارداشت : نانواها کافی است که چند ساعت قبل از پخت نان خمیر را آماده کنند و به آن مخمر بزنند و اگر یک بار این کار را انجام دهند از خمیر نان تهیه شده می توانند به عنوان مایه خمیر برای روز بعد استفاده کنند.

دکتر رضایی گفت : مگر می شود ساعت 6 یا هفت صبح یک نانوایی خمیر را آماده کند و نیم ساعت بعد ، نان به مردم بدهد !؟ این ، میسر نیست مگر اینکه ماده ای به جز مخمر به خمیر اضافه کنند که جوش شیرین و جوهر قند از جمله آنها است.


*** چگونه می توان فهمید که در ترکیب نان ، جوهر قند یا جوش شیرین وجود دارد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت : نان هایی که در قدیم پخته می شد اگر چند روز هم از آن می گذشت همچنان تازه بودند این در حالی است که کافی است نانی را از نانوایی تهیه کنید، به ساعتی نمی گذرد که نان در اصطلاح بیات می شود .

وی افزود : این موضوع نشان دهنده این مطلب است که در ترکیب آرد نان از موادی همچون جوش شیرین و جوهر قند استفاده شده است.

رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری گفت : متاسفانه استفاده از جوهر قند در تمام شهرستان ها وجود دارد.

به گفته دکتر رضایی، هر ایرانی در سال، 160 کیلوگرم و به طور متوسط هر روز 440 گرم نان می خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 0
    به خدا که هیچی از نانوا و نانوایی نمی دونید هر کی واسه خودش نظر میده من یه شاطر هستم و اینکه میگن باید خمیر زودتر زده بشه تا عمل تخمیر انجام بشه رو قبول ندارم و رد میکنم شما بر عکس میگید هر چی خمیر بیشتر بمونه باید بیشتر از جوش شیرین استفاده کرد چرا .... چون هر چی بیشتر بمونه ترش تر میشه و تنها چیزی که اسید و ترشی خمیر رو خنثی میکنه همین جوش شیرین هست تنها دلیل استفاده از جوش شیرین همینه نه اینکه عمل تخمیر رو تسریع کنه که متاسفانه نود درصد نانوایان هم دلیل این امر را نمیدانند