سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 138925

یک فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: پولیپ معده یک بیماری است که بدون علامت بروز می‌یابد که مهم‌ترین عامل در بروز این بیماری «ژنتیک» است.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: پولیپ معده یک بیماری است که بدون علامت بروز می‌یابد که مهم‌ترین عامل در بروز این بیماری «ژنتیک» است. 

دکتر محمود اسحاق حسینی در گفت‌و‌گو با آنا درباره بیماری پولیپ معده گفت: پولیپ معده توده سلولی یا گوشت‌های اضافی هستند که بر روی دیواره داخلی معده تشکیل می‌شوند. پولیپ می‌تواند در تمام نقاط دستگاه گوارش ماننده روده، معده و ... ایجاد شود که به ندرت در معده بروز می‌یابد.

وی با بیان اینکه پولیپ‌های معده هیچ علامتی ندارند گفت: این بیماری به صورت اتفاقی تشخیص داده می‌شود به عنوان مثال زمانی که بیماران به علت سایر بیماری‌های گوارش به مراکز درمان مراجعه می‌کنند پزشک با انجام آندوسکوپی متوجه بیماری دیگری بنام «پولیپ معده» می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه یادآور شد: شایع‌ترین انواع پولیپ‌ها، هایپر پلاستیک و آدنوماتوز هستند. پولیپ‌های هایپر پلاستیک معمولا کوچک هستند و احتمال ندارد که بدخیم شوند بنابراین چندان نگران کننده نیست اما در پولپپ‌های آدنوماتوز احتمال سرطانی شدن وجود دارد.

وی با تاکید براینکه به طور کلی تمام پولیپ‌ها باید از بدن خارج شوند گفت: برداشتن پولیپ احتمال سرطانی شدن آن را بسیار کاهش می‌دهد.

اسحاق حسینی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عامل در بروز پولیپ های معده ژنتیک است اما با افزایش سن احتمال بروز آن نیز بیشتر می‌‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صوفیا ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    35 5
    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز. تمام افراد خانواده پدری من به پلیپ روده و در نهایت سرطان روده و مرگ دچار شدن.من پارسال ازمایش کلونوسکپی و اندوسکوپی انجام دادم ولی نشانه ای از پلیپ نبود اما حدود یک سال هست که دچار یبوست و دل درد و معده درد در طی روز و همچنین حالت تهوع بدون استفراغ هروز به سراغم می اید.خیلی کم هم پیش اومده که خون در مدفوع بوده شاید 5 بار.ایا من پلیپ روده دارم یا به این سادگی ها نیست?