سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 138929

یک متخصص ارتوپد با تاکید بر اینکه عدم مصرف ویتامین D و کلسیم در بروز ضربدری شدن پا موثر است، گفت: به طور معمول ضربدری شدن پا در کودکان با کف پای صاف همراه است و می‌توان این حالت را با کفش طبی اصلاح کرد. در صورت برطرف نشدن آن نیز کودک باید در سن 7 تا 8 سالگی درمان شود.

سلامت نیوزیک متخصص ارتوپد با تاکید بر اینکه عدم مصرف ویتامین D و کلسیم در بروز ضربدری شدن پا موثر است، گفت: به طور معمول ضربدری شدن پا در کودکان با کف پای صاف همراه است و می‌توان این حالت را با کفش طبی اصلاح کرد. در صورت برطرف نشدن آن نیز کودک باید در سن 7 تا 8 سالگی درمان شود.

دکتر سید محمدجواد مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا ، گفت: اگر فردی در حالت ایستاده و کنار هم بودن زانوها، بین مچ یا قوزک‌ پاها فاصله‌ای داشته باشد، این پا ضربدری است.

وی بیشترین علامتی که باعث نگرانی بیمار می‌شود را درد دانست و خاطر نشان کرد: در افرادی که پا پرانتزی دارند باعث می‌شود فشار بیشتری به قسمت داخلی زانو وارد و به تدریج مفصل دچار ساییدگی شود. همچنین به دلیل اینکه در ضربدری بودن پا درد در قسمت زانو بیشتر است، بیمار ممکن است دچار بیماری آرتروز هم شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب که در بیشتر موارد ضربدری شدن پاها بدون هیچ اقدامی و با بزرگ شدن کودک اصلاح می‌شود، افزود: قبل از راه افتادن کودک پا به شکل پرانتزی است و در بسیاری از موارد به محض راه رفتن، پرانتزی پا تا 2 یا 3 سال اول صاف می‌شود.

وی ادامه داد: به طور معمول ضربدری شدن پا در کودکان با کف پای صاف همراه است و می‌توان این حالت را با کفش طبی اصلاح کرد که در صورت برطرف نشدن آن کودک باید در سن 7 تا 8 سالگی درمان شود.

مرتضوی جراحی را بهترین درمان برای درمان این بیماری دانست و یادآور شد: شدت و علامت ضربدری شدن پاها بر حسب تغییر شکل پا در بیمار انجام می‌شود. همچنین بدن و وزن بیمار هم در کاهش و شدت این بیماری بسیار موثر است.

این متخصص ارتوپد با اشاره به این مطلب که اگر بیمار درد نداشته باشد، عمل نمی‌شود، اظهار کرد: این بیماری هیچ گونه اختلالی در راه رفتن بیمار به وجود نمی‌آورد. همچنین کم کردن وزن به خاطر خم نشدن بیشتر ساق پاها در روند بهبودی بیماری موثر است.

وی آلودگی هوا و زندگی شهرنشینی را در بروز ضربدری شدن پا موثر دانست و در پایان گفت: وجود انواع ویتامین‌ها به خصوص ویتامین D و کلسیم راهکاری مفید در جلوگیری از بروز این بیماری است. همچنین در موارد خفیف ضربدری پا تجویز کفش طبی برای کودکان در کاهش آن می‌تواند موثر باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha