سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 138935

رییس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه اکنون کبد چرب در جامعه شیوع زیادی پیدا کرده، گفت: برآورد می شود که 30 تا 40 درصد مردم کبد چرب دارند.

40 درصد مردم کبد چرب دارند

سلامت نیوز:  رییس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه اکنون کبد چرب در جامعه شیوع زیادی پیدا کرده، گفت: برآورد می شود که 30 تا 40 درصد مردم کبد چرب دارند. 

دکتر «موید علویان» در گفت وگو با  ایرنا افزود: کبد چرب موضوع مهمی است و باید علل آن ریشه یابی شود زیرا در این صورت است که می توانیم از بروز آن جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کبد، یکصد گرم وزن دارد که کمتر از پنج درصد آن از چربی تشکیل شده و اگر چربی بیش از پنج درصد شود، آنگاه به آن «کبد چرب» اطلاق می شود.

دکتر علویان ادامه داد: کبد چرب در اغلب موارد خفیف بوده بنابراین نباید نگران شد و می توان با تحرک کافی، آن را درمان کرد.

رییس شبکه هپاتیت ایران تصریح کرد: با این وجود کبد چرب نشان دهنده اختلال سلامت در فرد است و به آن معناست که او دارای کم تحرکی و تغذیه بد بوده و از غذاهای نشاسته ای و چرب، زیاد استفاده می کند.

علویان افزود: افراد دارای کبد چرب مستعد ابتلا به دیابت بوده یا اینکه ممکن است اصلا دیابت داشته باشند.

وی مصرف الکل، دخانیات، اضافه وزن و چاقی را زمینه ساز بروز کبد چرب دانست و گفت: عوامل محیطی، ژنتیکی، اجتماعی و فرهنگی در بروز کبد چرب تاثیرگذار است؛ بطور مثال پیشتر انسان ها نان می پختند اما امروز به راحتی نان بسته بندی شده را از فروشگاه های زنجیره ای تهیه می کنند و دیگر تحرک لازم را برای تهیه نان ندارند.

وی یادآور شد: بیماری کبد چرب با سونوگرافی شکم تشخیص داده می شود و در مواردی نیز نیاز به آزمایش های بیشتر کبدی و اوره و دیابت دارد و افراد بیش از 40 سال نیز حتما باید از نظر قلبی بررسی شوند و در صورت نیاز باید از کبد نمونه برداری شود.

رییس شبکه هپاتیت ایران تاکید کرد: بیماری کبد چرب، درمان پذیر بوده و با رفع عوامل به وجود آورنده آن یعنی با رفع کم تحرکی و تغذیه بد با ورزش و غذای سالم و اصلاح سبک زندگی می توان آن را درمان کرد.

علویان افزود: درمان کبد چرب با ورزش و پرهیز از مصرف فست فودها و استفاده از غذای سالم امکانپذیر است و اگر لازم باشد دارو هم تجویز می شود.

وی یادآور شد: کبد چرب اغلب بی علامت است اما خستگی، ضعف و دردهای مبهم ناحیه بالای شکم از جمله علائم آن به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha