سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 138941

اسرار بیماران یكی از ابعاد خصوصی بیماران است كه بر اساس الزامات قانونی می بایست از طرف پزشكان رعایت شود اما در بعضی مواقع حفظ اسرار با اخلاق بالینی مغایرت دارد.

سلامت نیوز:  اسرار بیماران یكی از ابعاد خصوصی بیماران است كه بر اساس الزامات قانونی می بایست از طرف پزشكان رعایت شود اما در بعضی مواقع حفظ اسرار با اخلاق بالینی مغایرت دارد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دكتر پونه سالاری متخصص داروسازی بالینی گفت: در كشور ما قانونی وجود دارد كه به موجب آن  پزشك موظف است تمام اسرار بیمار یعنی آنچه كه در معاینات و پاراكلینیك بدست می آید و یا آنچه توسط بیمار بازگو می شود را به عنوان راز بیمار حفظ كند.

عضو گروه فلسفه ، آموزش زیستی و اخلاق پزشكی فرهنگستان علوم پزشكی ضمن تاكید  بر منشور حقوقی بیمار كه از ابعاد مهم آن  "حریم خصوصی" است گفت: پزشكان و متخصصان حرفه پزشكی به این دلیل كه با سلامت بیمار سر و كار دارند تا حدی به بیمار نزدیك می شوند و به اسرار و حریم خصوصی بیمار وارد می شوند.

وی افزود: فرهنگستان علوم پزشكی پژوهشی را در زمینه اخلاق پزشكی انجام داده است و به چهارحوزه نیز رسیده است. یكی از این حوزه ها حوزه رازداری است. رازداری در واقع بعد اطلاعاتی حریم خصوصی افراد است. اما در شرایطی رازداری نمی تواند مطلق باشد و پزشك بعضاً بر اساس بیماری فرد مجبور است قسمتی از اسرار بیمار را برای ارائه خدمت بهتر به بیمار، فاش كند.

سالاری افزود : به عنوان مثال در مشاوره ها، زمانی كه پزشك نیاز به نظر پزشكان دیگر دارد و باید مشاوره كند سوالی كه مطرح می گردد این است كه او چگونه باید رفتار كند و چگونه در عین حالی كه اسرار بیمار را حفظ كند اطلاعاتی را نیز به وی بدهد و بتواند از او كمك بگیرد.

وی ادامه داد: در مواردی نیز به دلیل اینكه به نفع خانواده بیمار یا جامعه است، پزشك مجبور می شود نقض رازداری كند.  در این شرایط اولین و مهمترین چیزی كه مطرح می شود این است كه مساله به نفع شخص بیمار یا جامعه باشد ، و اینكه این نفع به هیچ طریق دیگری جز نقض رازداری قابل دسترسی نباشد در این صورت است كه پزشك می تواند نقض رازداری كند و اطلاعات بیمار را در حد لازم فاش كند. اما در طرف دیگر در قانون كشور ما پزشك تحت هیچ شرایطی نمی تواند راز بیمار را فاش كند مگر به موجب الزام قانونی.

عضو گروه فلسفه، اخلاق، آموزش پزشكی فرهنگستان علوم پزشكی گفت : الزام قانونی از جمله مواردی است كه در اخلاق هم آمده است و در واقع چالشی كه پزشكان با آن رو برو هستند این ست كه اخلاق می گوید یك نوع رویه را پیش بگیرد كه قانون با آن رویه مخالف است، به این معنا كه به موجب قانون در شرایط مذكور پزشك ممكن است با مشكلاتی روبرو شود.

سمینار چالش های اخلاق بالینی ایران، در روزهای 7 و 8 اسفند ماه سال جاری در محل تالار غدیر فرهنگستان علوم پزشكی برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha