شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 13897

توانایی روباتها در انجام امور متفاوت زمینه ای شده است تا محققان این دستگاهها را برای وارد شدن به سیستم نگهداری و پرستاری از بیماران تکمیل و آماده کنند.

متخصصان مرکز روباتیک تکنولوژی جورجیا روباتی را با توانایی پرستاری از افراد بیمار و ناتوان ارائه کرده اند که El-E نام داشته و در حال حاضر کاربرد آن در کمک به این افراد مورد آزمایش است.

این روبات دارای یک بازو برای بلند کردن و حرکت دادن اجسام است و می تواند در ها را باز و بسته کند. محققان با تکمیل برنامه ریزی آن قصد دارند El-E را در مکان یابی و همچنین انجام امور ابتدایی مانند شانه کردن موی بیمار، بلند کردن و جا به جا کردن بطری قرص ها، کنترل گوشی تلفن و یا استفاده از کنترل از راه دور تلویزیون و دیگر ابزار الکترونیکی توانا سازند.

روباتی با چنین مهارتهایی می تواند استقلالی نسبی را برای انجام امور مختلف به بیماران ناتوان داده و با به عهده گرفتن بسیاری از مسئولیتهای بیمار به یاری پرستاران نیز بشتابد.

یکی از مهمترین زمینه هایی که متخصصان بر روی آن تمرکز کرده اند قرار دادن سیستم مکان یاب و مانع یاب در این روبات است تا در هنگام حرکت در نقاط مختلف دچار آسیب به خود و دیگر اجسام نشده و در عملکرد آن اختلال وارد نشود.

El-E دارای 1.52 متر ارتفاع بوده و از یک بازوی روباتیک برخوردار است که توانایی جابه جایی اجسام را در وزنهای مختلف خواهد داشت. آزمایشها نشان می دهد El-E موفق به انجام 127 مورد از میان 134 آزمایش برای بلند کردن اجسام متفاوت شده است (94 درصد). با این حال بازوی وی در گرفتن گوشی تلفن همراه همچنان با مشکل روبرو است که به گفته محققان این مشکل با آزمون و خطا توسط روبات بر طرف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha