حتی اگر ضایعه‌های پوستی با احساس درد یا خارش همراه نباشد، بهتراست با دیدن هرگونه اشکال عجیب و غریب روی پوست دنبال چکاپ باشید.

درد و خارش پوست نشانه سرطان است؟

سلامت نیوز:حتی اگر ضایعه‌های پوستی با احساس درد یا خارش همراه نباشد، بهتراست با دیدن هرگونه اشکال عجیب و غریب روی پوست دنبال چکاپ باشید.

اگر این علائم را روی پوست‌تان مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران سرطان پوست همیشه با لکه‌های سیاه و خط و خال‌های عجیب و غریب روی پوست ظاهر نمی‌شود. ضایعه‌های دردناکی که خارش شان روی پوست برطرف نمی‌شوند، پرچم قرمز انواع خاصی از سرطان پوست هستند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران محققان دانشگاه تمپل می‌گویند: خارش و احساس درد مکرر در ضایعه‌هایی که روی سلول‌های «سنگفرشی» و سلول «کارسینیون»پوست به وجود می‌آیند، شایع‌ترین اشکال سرطان پوست هستند. گزارش‌های به دست آمده در بیماران مبتلا به سرطان نشان می‌دهد، ضایعه‌های دردناک بویژه روی سلول‌های سنگفرشی پوست، بیش از 40درصد با سرطان پوست مرتبط است.

سلول‌های سنگفرشی در لایه کم عمق پوست قرار دارند.«گیل یوسیپویچ» متخصص آنکلوژی می‌گوید: هنگامی که فعل و انفعالاتی در لایه‌های عمیق‌تر پوست اتفاق می‌افتند، معمولاً این فرآیندها مربوط به بافت درد و نه خارش است. چنانچه این احساس درد بیش از شش هفته ادامه پیدا کند و باعث ایجاد خارش روی پوست شود، یک علامت هشدار دهنده از سرطان سلول‌های سنگفرشی است. به گفته این آنکلوژیست، اگر این علائم با استرس تشدید شد و دوره درمان آن طول کشید، حتماً برای نخستین بیوپسی از ضایعات پوست به پزشک مراجعه کنید. 

او می‌گوید: حتی اگر ضایعه‌های پوستی با احساس درد یا خارش همراه نباشد، بهتراست با دیدن هرگونه اشکال عجیب و غریب روی پوست دنبال چکاپ باشید. سرطان سلول بازال می‌تواند مانند برجستگی‌های قرمز براق، زخم‌های باز یا پوسته‌های قرمز روی پوست ظاهر شود و سرطان سلول سنگفرشی اغلب به شکل ضایعه‌های ضخیم فلسی است. این دو نوع سرطان معمولاً گسترش نمی‌یابند، ولی رشد می‌کنند و تبدیل به توده بد شکل روی پوست می‌شوند و نیاز به درمان دارند. جالب آنکه درد و خارش شاخصه مشخص سرطان ملانوم پوست نیست.

سرطان ملانوم مرگبارترین نوع سرطان پوست است. همچنین محققان دانشگاه تمپل می‌گویند: خال‌های گوشتی نامتقارن، نامنظم، با رنگ ناهموار سیاه و قهوه‌ای یا قهوه‌ای مایل به زرد خطر ناک هستند . اگر این مول‌ها بیش از چند هفته روی پوست با گذشت زمان بهبود نیابند برای تشخیص و درمان حتماً به پزشک مراجعه کنید.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • _.rash.posh._ ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    0 0
    سلام میخواستم بدونم پوسته پوسته شدن و خارش پوست میتونه از علائم سرطان پوست ملانوم باشه؟