چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 138971

گرد و غبار خوزستان را درنوردید. شاید این جمله بهترین توصیف از حال و هوای این روزهای خوزستان باشد. استانی که طی هفته های اخیر بارها وجود ریزگردها را در آسمان خود تجربه کرد و مردمش ناخواسته خاک استشمام می‌کردند.موضوع غبارآلوده شدن هوای خوزستان و هجوم ریزگردها به این منطقه در روزهای اخیر به یکی از مهم ترین اخبار اجتماعی تبدیل شد.

سلامت نیوز:گرد و غبار خوزستان را درنوردید. شاید این جمله بهترین توصیف از حال و هوای این روزهای خوزستان باشد. استانی که طی هفته های اخیر بارها وجود ریزگردها را در آسمان خود تجربه کرد و مردمش ناخواسته خاک استشمام می‌کردند.موضوع غبارآلوده شدن هوای خوزستان و هجوم ریزگردها به این منطقه در روزهای اخیر به یکی از مهم ترین اخبار اجتماعی تبدیل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، تعطیلی مدارس و ادارات در این استان، انتقال 27 هزار نفر به بیمارستان و هشدار مکرر کارشناسان نسبت به شیوع بیماری‌های تنفسی و سرطان در این منطقه موجب شد تا بسیاری از مسئولان و فعالان حوزه محیط زیست خواهان اقدام سریع دولت باشند. دولت نیز در واکنش به تمامی اظهارنظرها وعده داد تا با بررسی ویژه موضوع به معضل موجود پایان دهد. وعده ای که برخی از نمایندگان مجلس را قانع نکرد و موجب شد تا آن ها در اعتراض به این موضوع با ماسک زدن اعتراض خود را نشان دهند. همزمان با افزایش تعداد روزهای آلوده در اهواز و تجمع مردم مقابل استانداری اهواز که به گفته مسئولان این استان در چند سال اخیر کم سابقه بود، بسیاری از منتقدان دولت از عدم حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اهواز گلایه مند بودند. آن ها بر این عقیده بودند که بی توجهی این سازمان و شخص دکتر ابتکار به ایجاد بحران کنونی دامن زده است و تنها حضور این مسئول می‌تواند همدردی دولت با مردم را نشان دهد.

ابتکار اما در مقابل این اظهارنظرها وعده داد تنها زمانی که دستانش پر باشد به این استان سفر می‌کند. دستان پر ابتکارمصوبه ویژه هیئت دولت که یکشنبه شب به تصویب رسید دستان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را پر  کرد به طوری که، او روز گذشته تنها 2 روز پس از تصویب مصوبه به این استان سفر کرد و در استانداری اهواز حاضر شد. اگر چه تمامی گلایه ها از او درباره تاخیر در سفر به این استان بود، ابتکار در نشست خبری خود که با حضور خبرنگاران محلی برگزار شد، گفت: آمدن صرف من مشکلی را حل نمی کرد. وزیر بهداشت از طرف دولت به استان سر زد و من به دلایل مختلف نتوانستم در آن بازه زمانی به خوزستان سفر کنم. مطمئناً، اگر آن موقع هم می‌آمدم همه از من در مورد راهکار و اقدامات دولت می‌پرسیدند. ابتکار صبح سه شنبه با حضور در دانشگاه شهید چمران با تاکید بر نگاه علمی دولت به موضوع ریزگردها وعده داد تا با اعتبارات مورد تصویب هیئت وزیران به تدریج موضوع ریزگردها در خوزستان حل شود.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: مشکل ریزگردها در خوزستان تنها ناشی از سوء‌مدیریت نیست. خشکسالی اقلیم منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و حتی بخش‌هایی از آسیای میانه را تحت‌تاثیر قرار داده است. قطعاً، ما در مورد خشکسالی که در اختیار ما نیست کاری نمی‌توانیم انجام دهیم مگر اینکه نوع کشت را تغییر دهیم.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاسیس ستاد مقابله با ریزگردها در ابتدای دولت یازدهم، توقف در روند فعالیت سدها روی تالاب هورالعظیم و روانه کردن آب به سمت این تالاب را از مهم‌ترین اقدامات دولت برای مقابله با ریزگردها عنوان کرد.ابتکار در جواب مخالفانی که به دولت انتقاد کردند که تنها به مشکل دریاچه ارومیه و مشکلات اصفهان توجه می‌کند، بیان کرد: ما محیط زیستی‌ها همه دنیا را وطن خود می‌دانیم. برای ما تهران، ارومیه و اهواز فرق نمی‌کند. سال گذشته نیز از 55 میلیارد تومان اعتبار مقابله با ریزگردها تنها 15 میلیارد تومان در استان خوزستان هزینه شد و امروز به کمک دستگاه‌هایی که به تازگی خریداری شد، وضعیت ذرات ریزگرد به طور مرتب رصد می‌شود.

به گفته او تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر آلایندگی ذرات ریزگردها به سازمان محیط زیست ارسال نشده است و ریزگردها از این نظر مشکلی برای شهروندان ایجاد نمی‌کنند.ابتکار به سد گتوند به عنوان یکی از پروژه‌های عمرانی دولت قبل که نقش بسزایی در خشکسالی و آلوده کردن آب شرب خوزستان داشت نیز اشاره کرد و اعلام کرد که پرونده بررسی این سد بسیار پیچیده است و تبعات بسیار پیچیده‌ای به همراه دارد.  او همچنین گفت: تمایز رویکرد این دولت با برخی رویکردهای گذشته، تاکید بر نظر کارشناسی و پرهیز از تصمیمات آنی و فوری در بررسی و حل معضلات بوده است. ابتکار ادامه داد: وقتی مرکز پژوهش​های مجلس اعلام می​کند 75 درصد برنامه​ای مانند برنامه چهارم توسعه اجرا نشده است، نشان‌دهنده همان نگاه غیرکارشناسی به موضوعات است. وقتی در یک دوره با بی​توجهی مواجه شویم، معضلات زیست‌محیطی از این دست که در استان خوزستان پدید آمد، نمود پیدا می​کند و در این شرایط، طبیعت نمی‌تواند خود را تجدید کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha