چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸

تروما سومین عامل مرگ‌ومیر در ایران بعد از بیماری‌های قلبی و انواع سرطان است.

سلامت نیوز: تروما سومین عامل مرگ‌ومیر در ایران بعد از بیماری‌های قلبی و انواع سرطان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،براساس آمار تصادفات منجر به تروما سالانه ۱۷۰میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند. این رقمی است كه سازمان‌های بیمه‌گر در سال پرداخت می‌كنند و دیگر ارقام واقعی این خسارت كه گاه تا سال‌ها بر خانواده‌ها تحمیل می‌شود، قابل تخمین زدن نیست. به گفته پیرحسین كولیوند، مدیر داخلی بیمارستان خاتم الانبیاء یكی از اصلی‌ترین علل مرگ‌ومیر در كشورمان تروما و تصادفات جاده‌ای است كه باعث می‌شود هر ساعت 3نفر از شهروندان جان خود را از دست بدهند و همین موضوع می‌تواند خسارات جبران ناپذیری داشته باشد. نكته تأسف‌بار ماجرا آنجاست كه بیشتر كشته شده‌ها در تصادفات یعنی 57درصد افراد در گروه سنی 18 تا 49سال هستند كه سن خدمات دهی به جامعه و نیروی كار محسوب می‌شوند. با بروز این اتفاقات تعداد قابل توجهی از افراد جوان كه می‌توانند برای كشورمان بهره‌وری اقتصادی داشته باشند یا كشته می‌شوند و یا برای یك عمر از معلولیت رنج می‌برند و هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌كنند.


فرهنگ بیشتر، كشته كمتر

نقش فرهنگ‌سازی‌ و آموزش مردم موضوع دیگری است كه كولیوند در نشست خبری كنگره بین‌المللی راه‌ها و نوروتروما بر آن تأكید كرده و می‌گوید: با توجه به اینكه اكثر حوادث رانندگی در فاصله 20تا 30كیلومتری شهرهای بزرگ روی می‌دهد فرهنگ‌سازی‌ و آموزش و كمك دستگاه‌های اجرایی مختلف می‌تواند تأثیر بسزایی در كاهش این تصادفات داشته باشد به‌طوری كه با همین فرهنگ‌سازی‌‌های انجام شده تعداد كشته شده‌های سال‌جاری به نسبت سال‌های گذشته 6.3درصد كاهش داشته است و می‌توان این آمار را كمتر هم كرد. شاهد دیگر كولیوند برای اهمیت فرهنگ‌سازی‌ همان مثال معروف كمربند ایمنی است كه با فرهنگ‌سازی‌ برای آن آمار كشته‌های حوادث رانندگی به‌شدت كاهش یافت.


سرعت بیشتر، كشته كمتر

مدیر داخلی بیمارستان خاتم الانبیاء «سرعت در امدادرسانی» را عامل دیگر كاهش تلفات توصیف می‌كند و می‌گوید:‌ 50درصد فوتی‌های تصادفات از محل حادثه به بعد اتفاق می‌افتد.كوتاه شدن زمان امدادرسانی و آموزش مردم برای امداد دقیق و اصولی به حادثه‌دیدگان می‌تواند این آمار را كم كند.طی چند سال اخیر پلیس راهور هم با اقداماتی مانند كاهش سرعت خودروها، لزوم بستن كمربند ایمنی و... توانسته تا حد زیادی تعداد حوادث را كم كند اما این اقدام نباید متوقف شود. از سوی دیگر جامعه پزشكی نیز باید مردم را نسبت به قبل بیشتر به این موضوعات حساس كند و همه با هم با عزمی ملی برای كاهش تلفات در جامعه كار كنیم. كولیوند اما یكی از دلایل دیگر بالا بودن آمار كشته‌های تروما در ایران را نبود متخصص در این زمینه می‌داند و به همشهری می‌گوید:‌ باید هر چه سریع‌تر به سمتی پیش برویم تا تیم‌های متخصص تروما را در كشور تربیت كنیم و همزمان سطح آگاهی مردم را در این زمینه بالا ببریم.


عبور چشم‌بسته از خیابان

اما دنیا با موضوع تروما چه كرده است؟ رئیس ایرانی مركز تحقیقات علوم اعصاب مونستر آلمان مهم‌ترین رویكرد اتخاذ شده را تلاش برای ایمن كردن فضاهای عمومی و حمل‌ونقل می‌داند و می‌گوید: خطوط عابر پیاده و همچنین رانندگی بین خطوط می‌تواند در كاهش تلفات تصادفات تأثیر زیادی داشته باشد. مثلاً در اروپا هر فردی می‌تواند چشم بسته از خطوط عابر پیاده بدون هیچ دغدغه تصادفی عبور كند، یعنی آنقدر در این كشورها این خطوط سفید مورد اهمیت قرار گرفته است. پروفسور گرجی مثالش را از آلمان انتخاب می‌كند و توضیح می‌دهد: در این كشور پیش از این آمار تلفات تصادفات بالغ بر 25هزار نفر در سال بود ولی حالا به 3هزار نفر در سال كاهش یافته. تیم اصلی این كار نیز جامعه پزشكی آلمان بوده است. تصادفات، فقر در كشور را افزیش می‌دهد، همانطور كه در یكی از آمارهای بین‌المللی آمده بود تعداد ایتام ایرانی در طول 10سال گذشته افزایش یافته است، این در حالی‌ است كه یكی از عمده دلایل افزایش ایتام در ایران خسارات و تلفات تصادفات است. وزارت بهداشت هم با حضور به‌موقع می‌تواند 50درصد در كاهش خسارات نقش داشته باشد. بهترین اورژانس‌های دنیا نیز 3 تا 4دقیقه طول می‌كشد تا بر سر بالین مصدومان تصادفی حاضر شوند. او می‌گوید:در آلمان اگر كسی از چراغ قرمز عبور كند به پول ایران 12 تا 15میلیون تومان جریمه پرداخت كرده و 3ستاره دریافت می‌كند و اگر بار دیگر این كار را انجام دهد از این راننده تست حماقت می‌گیرند.


13هزار كشته در تصادفات امسال

یكی از مهم‌ترین و عمده‌ترین دلیل مرگ‌های غیرطبیعی در كشور حوادث رانندگی است. تا پایان سال1390 آمار تلفات حوادث رانندگی همواره بیش از 20هزار نفر در هر سال بود اما از سال1391 به بعد شاهد كاهش قابل توجه آمار تلفات رانندگی بودیم به‌نحوی كه این آمار به زیر 20هزار نفر در سال رسیده ‌است. با وجود این كاهش، آمار فوت‌شدگان بر اثر تصادفات رانندگی همچنان در صدر آمار مرگ‌های غیرطبیعی قرار دارند و بیشترین دلیل مرگ‌ومیر را در موارد غیرطبیعی به‌خود اختصاص می‌دهد. در 9ماهه امسال 13هزار و 471نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند كه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات 14هزار و 370نفر بود 6.3درصد كاهش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha