شما چیزهایی درباره سوختگی می‌دانید و چیزهایی هم نمی‌دانید که البته هیچ کدام اینها به سود شما نیست.

هیچ تختی به شبكه بیمارستانی برای درمان سوختگی اضافه نشده است

سلامت نیوز:شما چیزهایی درباره سوختگی می‌دانید و چیزهایی هم نمی‌دانید که البته هیچ کدام اینها به سود شما نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، شما ممكن است بدانید كه بعد از سوختگی باید از سیب‌زمینی، خمیر دندان، سفیده تخم‌مرغ و یا آرد برای درمان اولیه استفاده كنید، كه البته این تصور شما غلط است. شما ممكن است برای خنك كردن زخم سوخته سراغ آب یخ بروید كه این هم البته نادرست است و بیشتر موجب تشدید صدمات سوختگی می‌شود.اما شما چه چیزهایی درباره سوختگی نمی‌دانید؟شما احتمالا نمی‌دانید آب جوش بیشتر از هر دلیل دیگر تا‌كنون ایرانی‌ها را دچار سوختگی كرده. بعید است شما بدانید هزینه سوختگی بیشتر از سرطان است و تنها برای پانسمان سوختگی باید 300هزار تومان پرداخت. حتی ممكن است ندانید سال‌هاست هیچ تختی به شبكه بیمارستانی كشور برای درمان سوختگی اضافه نشده است.شاید بتوان گفت نه‌تنها شما بلكه خیلی‌های دیگر هم از آنچه روز گذشته در نشست خبری چهارمین همایش كشوری سوختگی كشور مطرح شد، بی‌خبر هستند.


مردمی كه زیاد می‌سوزند

برگزاری نشست خبری چهارمین همایش سوختگی كشور بهانه‌ای بود تا رئیس مركز تحقیقات سوختگی بیمارستان شهید مطهری به‌عنوان یكی از معدود بیمارستان‌های تخصصی این حوزه، آمار جالبی از سوختگی در ایران اعلام كند.
دكتر محمدجواد فاطمی با بیان اینكه میزان شیوع سوختگی در ایران بالاتر از استانداردهای جهانی است، می‌گوید: سوختگی نهمین عامل مرگ‌ومیر در كشور است. ما كمبود امكانات و تجهیزات در زمینه سوختگی داریم.این كمبود در بحث درمان باعث افزایش میزان مرگ‌ومیر شده است. مردم ما زیاد می‌سوزند، زیاد می‌میرند و اگر زنده بمانند دچار ناتوانی‌های بسیاری می‌شوند.یك بیمار سوختگی نیاز دارد كه حداقل 2پرستار از او مراقبت كند، این در حالی است كه ما با كمبود پرستار نیز مواجهیم.

او بی‌توجهی به موضوع سوختگی را حكایتی 40ساله توصیف می‌كند و می‌گوید: بیمارستان شهیدمطهری در سال 1351آغاز به‌كار كرد و بعد از آن به جز یك بخش سوختگی در بیمارستان یافت‌آباد هیچ بخش سوختگی‌ای ایجاد نشده و حتی چند بیمارستان سوختگی مثل توحید و صناعی تعطیل شده‌اند. اما هزینه‌های بالای سوختگی مشكل دیگر بیماران است كه دكتر فاطمی آن را چنین توضیح می‌دهد: یك لباس سوختگی بالای چند میلیون تومان است. نوع ایرانی آن 5تا 6میلیون تومان است. برخی از پمادهای چندگرمی سوختگی 80هزار تومان هزینه دارد و هیچ‌كدام از اینها تحت پوشش بیمه نیستند.


تخت‌های بیشتر

با همه این اوصاف چه باید كرد. اولین گام آنطور كه رئیس چهارمین همایش كشوری سوختگی می‌گوید افزایش 10تا 15درصدی تخت‌های سوختگی كشور است. دكتر فرهاد حافظی با اعلام اینكه هیچ دانشگاهی زیر بار ایجاد مركز سوانح سوختگی نمی‌رود، می‌گوید: ما برای مقابله با سوختگی به فضا نیاز داریم و باید 10تا 15مركز سوختگی افزایش یابد. بیمارستان‌های بزرگ مانند امام خمینی، میلاد و... باید بخش سوختگی ایجاد كنند. متأسفانه عمل زیبایی در همه این بیمارستان‌ها انجام می‌شود اما مركزی برای سوختگی ندارند. باید بگویم نه تجهیزات پیشرفته و گران لازم است و نه وسایل گران دیگر، ما فقط به فضا و تخت سوختگی نیاز داریم.‌


حالا باید منتظر برگزاری این نشست درباره سوختگی در ایران ماند و آمارهای تازه‌تر و احتمالا تكان‌دهنده‌تری شنید.اما آخرین آمار سازمان پزشكی قانونی از سوختگی كه مربوط به 2سال قبل است نشان می‌دهد كه فقط در یك سال هزار و 209نفر بر اثر سوختگی در كشور جان خود را از دست داده‌اند. 3سال قبل هم معاونت وقت درمان وزارت بهداشت، اعلام كرده بود سالانه 300هزار مرگ در اثر سوختگی شعله در جهان ثبت می‌شود و در ایران سوختگی با از بین بردن بیش از ۲۰۰هزار سال عمر مفید در هر سال، رتبه سیزدهم را در بیماری‌های ناشی از سوختگی دارد.سوختگی در ایران بیشتر از میانگین دنیا قربانی می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha