رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه طرح‌های وزارت بهداشت در مورد سرطان در راستای ساماندهی درمان این بیماری‌ست نه کنترل آن در عین حال از زمینه‌سازی این وزارتخانه برای ایجاد انستیتو ملی سرطان خبر داد.

سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه طرح‌های وزارت بهداشت در مورد سرطان در راستای ساماندهی درمان این بیماری‌ست نه کنترل آن در عین حال از زمینه‌سازی این وزارتخانه برای ایجاد انستیتو ملی سرطان خبر داد.

دکتر محمد اسماعیل اکبری در گفت‌و‌گو با ایسنا،‌با ابراز نگرانی از سرعت افزایش سرطان در کشور گفت: میزان بروز سرطان در ایران نسبت به دنیا کمتر بوده و حدود 135 نفر در هر 100 هزار نفر است؛ در حالی که در دنیا میزان بروز سرطان 180 مورد در هر 100 هزار نفر است. البته درست است که میزان بروز سرطان در کشور نسبت به متوسط جهانی کمتر است، اما سیر افزایش آن بسیار سریع بوده و مهم‌ترین دلیل آن افزایش سن کشور است. در حال حاضر جمعیت بالای 60 سال در ایران که سن سرطان تلقی می‌شود 8.6 درصد است. اگر این میزان به 11 درصد برسد ما با پیری جمعیت و در نتیجه افزایش سرطان در کشور مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه باید تولیت سلامت در کشور به صورت علمی و دلسوزانه حرکت کند و در غیر این صورت با ضعف در این حوزه مواجه می‌شویم، اظهار کرد: تولیت یعنی این که وزارت بهداشت همه چیز را زیر نظر داشته باشد، اما متاسفانه چنین چیزی را در کشور نمی‌بینیم. هیچ کشوری مثل ما در زمینه تشخیص و درمان سرطان دچار آشفتگی نیست. درمان ما در کشور به این صورت است که ما به صورت فردی سرطان را درمان می‌کنیم؛ مثلا برای گرفتن یک MRI در کشورهای غربی بسیاری از شاخص‌های علمی باید وجود داشته باشد، در صورتی که در ایران چنین چیزی نیست و عکسبرداری‌ها و گرفتن MRIها بسیار زیاد بوده و هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل می‌کند یا در مورد شیمی درمانی، بسیاری از بیمارانی را که نباید تحت درمان دارویی قرار گیرند، شیمی درمانی می‌کنیم.

اکبری با اشاره به اینکه دارو درمانی آخرین مرحله درمان سرطان است، اظهار کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، در درمان سرطان 49 درصد جراحی، 40 درصد رادیوتراپی و 11 درصد شیمی درمانی یا دارودرمانی موثر است. این در حالیست که عمده روش درمانی ما در کشور دارو درمانی است.

پیشگیری؛ شرط کنترل سرطان در کشور

اکبری در ارزیابی طرح‌های جدید وزارت بهداشت مثل کاهش قیمت داروهای سرطانی یا برچیدن بساط شیمی درمانی از مطب‌ها که اخیرا مطرح شده و در دستور کار این وزارتخانه است و در پاسخ به اینکه این طرح‌ها چه تاثیری در کنترل سرطان دارند؟ گفت: این طرح‌ها در کنترل سرطان در کشور تاثیری نداشته و به نوعی ساماندهی درمان محسوب می‌شوند. کنترل بحث پیشگیری است و طرح‌هایی که وزارت بهداشت دنبال می‌کند روی درمان تمرکز می‌کند، به این صورت فرد به سرطان مبتلا شده و باید درمان شود. بنابراین این طرح‌ها در زمینه ساماندهی درمان در زمینه سرطان است و به کنترل سرطان ربطی ندارد.

وی در همین زمینه ادامه داد: کنترل یعنی پیشگیری از سرطان و به نظر من راهکار کنترل و پیشگیری از سرطان این است که همه اعم از وزارت بازرگانی، صنعت، بهداشت و همه یک بسیج ملی تشکیل داده و سعی کنیم آب و هوا را پاک کرده و غذا را سالم سازی کنیم تا بتوانیم به این صورت سرطان را در کشور کنترل کنیم.

رییس مرکز تحقیقات سرطان در ادامه در مورد ایجاد مرکزی با عنوان "انستیتو ملی سرطان" تصریح کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت نیز به این نتیجه رسیده که باید یک سازمان واحد با عنوان انستیتو ملی سرطان برای کنترل سرطان شکل گیرد. در همین راستا وزارت بهداشت شورایی را در زمینه سرطان ایجاد کرده تا زمینه را برای ایجاد انستیتو ملی سرطان فراهم کند. قطعا زمانی که عده‌ای متولی واحد تدوین و برنامه‌ریزی در زمینه‌ برنامه‌های سرطان شوند بیشتر کار می‌کنند. با توجه به اینکه چنین مرکزی در همه جای دنیا وجود دارد، ایجاد آن در کشور نیز قطعا بسیار موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha