عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سوءمدیریت را یکی از دلایل عدم رونق صادرات دارو خواند و تاکید کرد: هیچ سازمانی برای بسترسازی گسترش تولید و صادرات دارو تلاش و برنامه ریزی نکرده است.

نبود برنامه منسجم برای گسترش تولید و صادرات دارو

سلامت نیوز: عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سوءمدیریت را یکی از دلایل عدم رونق صادرات دارو خواند و تاکید کرد: هیچ سازمانی برای بسترسازی گسترش تولید و صادرات دارو تلاش و برنامه ریزی نکرده است.

محمدجواد نظری مهر در گفت وگو با خانه ملت با بیان اینکه برخی از داروهای ما هنوز ناشناخته هستند و به مرحله صادرات نرسیده‌اند، تاکید کرد: یقیناً ما داروسازان بسیار خوبی در کشور داریم، ولی متاسفانه به دلیل نبود حمایت لازم از سوی بانک ها و بی‌توجهی وزارت بهداشت به این افراد، تولید و صادرات دارو رونق نیافته است.

نماینده بندر ترکمن، بندرگز و کردکوی در مجلس شورای اسلامی، سوءمدیریت را یکی از دلایل عدم رونق صادرات دارو خواند و تاکید کرد: هیچ سازمانی برای بسترسازی گسترش تولید و صادرات دارو تلاش و برنامه ریزی نکرده است.

وی با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی در زمینه حمایت از تولیدکنندگان به‌خصوص در بخش دارو، گفت: متاسفانه در حال حاضر نزول‌خواری در بانک‌ها رواج پیدا کرده و عملا در حمایت از تولیدکننده‌ها شریک یک طرفه هستند، عملکرد بانک‌ها به گونه‌ای است که هر تولید کننده ای که از آنها وام گرفته ضربه خورده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: اکثر اشخاصی که وارد بازار تولید دارو شده و سرمایه‌گذاری می‌کنند،‌ مجبور به استفاده از تسیهلات بانکی هستند، این افراد زمانی که با مشکل جدی روبرو شده و ورشکسته می‌شوند، چون قادر به بازپرداخت وام‌های خود نیستند،‌ اموال‌شان توسط بانکی که از آن تسهیلات گرفته‌اند مصادره می شود.

نظری‌مهر حمایت از تولید داخل را یکی  از راه‌های ارتقای کیفیت و به‌روز بودن داروها خواند وگفت: تولید داروهای موثر و مفید در کشور و  گسترش صادرات آنها، منوط به حمایت‌ و پشتیبانی وزارتخانه‌ها و بانک‌ها است ولی اگر حمایت‌های لازم در این زمینه صورت نگیرد نمی توانیم در بحث تولید و صادرات دارو موفق باشیم.

نماینده بندرترکمن، بندرگز و کردکوی در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه به علت گرانی بسته‌بندی دارو، تولیدکنندگان در این حوزه نمی‌توانند محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنند، گفت: برخی اشخاص که در زمینه دارو فعال هستند، با خرید ارزان داروهای تولید داخل، آنها را با بسته‌بندی و مارک جدیدی در سایر کشورها به قیمت خیلی بالاتر به فروش می‌رسانند و چه بسا همین داروها  به کشور خودمان نیز وارد شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس نهم با بیان اینکه در بسیاری از موارد دیده شده که دانشمندان داروساز زمانی‌که برای ثبت اختراع دارویی خود به وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند، درگیر بوروکراسی اداری می‌شوند، تصریح کرد: برخی مواقع اتفاق افتاده که این افراد وقتی فرمولاسیون دارو را به وزارت بهداشت برای ثبت برده‌اند، هنوز ندیده و ثبت نشده، داروی آنها توسط فرد دیگری تولید و در سطح بازار پخش می‌شود، به همین دلیل بسیاری از داروسازان جرات نمی کنند فرمولی که خودشان درست کرده‌اند به وزارتخانه بدهند، زیرا وزارتخانه را امین نمی‌دانند و همین مسئله باعث ایجاد مشکلاتی برای داروسازان می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت بانک‌ها و وزارتخانه‌ها از تولیدکنندگان دارو، گفت: این افراد نباید برای ثبت اختراع‌شان در وزارتخانه‌های مختلف بدوند، زیرا وقتی با مشکل مواجه می‌شوند، به ناچار اختراع خود را برای ثبت و تولید به کشورهای دیگر می‌فرستند که این به ضرر ما است، لذا باید نگاه ویژه‌ای به این افراد داشته و مشکلات آنها را برطرف کنیم. 

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تولید داخلی در همه زمینه ها با مشکل مواجه است و هیچ تولید کننده‌ای رضایت کامل ندارد،‌ افزود:‌ متاسفانه هم‌اکنون امنیت شغلی از تولیدکنندگان گرفته شده و اکثر سرمایه‌گذاران بخش تولید داخلی بعد از مدتی ورشکست شده و هیچ حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد، همین امر باعث از بین رفتن اعتماد آنها می‌شود، این مشکل نشان می دهد که شاکله وزارتخانه ها در بحث حمایت از تولید داخلی باید تغییر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha