به دنبال انتشار سه مقاله از دکتر مجید حقیقت توسط بخش آموزش سامانه خبری سلامت نیوز با عنوان استمناء یا خودارضائی، حجم انبوهی از سوالات سلامت اندیشان دریافت گردید. سوالات زیادی که نمونه هایی از آن در زیر آمده است:

استمناء و خودارضائی(پیگیری سوالات کاربران-قسمت اول)

علیرضا: خواهش میکنم این بحث رو ادامه بدید و راه‌های درمان رو هم بفرمائید. خواهش میکنم. ممنون 

پری:  ba salam, mikhastam beporsam ke aya estemna baraye zanan ham mozer ast ya kheir? ba tashakor

هومن: کسی که نمی تواند ازدواج کند چگونه خود را ارضا کند ؟؟؟؟

رضا: hi.would you please tell me what is the best way to stop premature ejaculation for ever,i have this problem for a long time.many thanks

 یه دوست : لطفاً جتهت رفع و از بین بردن این تحریک راهنمایی هایی بفرمائید .

نیما: baraye moshavereh beh koja bayad mail bezanam?

مهدی: Basi jaye taajob mibashad ke yek shakhse tahsil karde miguyad ke estemna mozar ast. dar yek majeleh almani neveshte boud ke chnadin professore almani be in natijeh resideand ke estemna aslan mozar nemibashad chetor in aghaye Doktor chenin esbat mikonanad baas taajob injaneb mibasha

علی: ba doorood va khaste nabashid,matalebe jaleby ra shoma unvaan kardid,omidvaram na faghat dar zamineye pezeshky,baleke da tamame zaminehaaye elmy, azizane daneshmandemon betonan aazadane nazariyateshono eraye bedan,shaado pirooz bashid,mehdi az alman

با توجه به اینکه سامانه خبری سلامت نیوز صرفا یک پایگاه خبری در حوزه بهداشت وسلامت می باشد و انجام خدمات مشاوره ای یا درمانی در دستور کار آن نمی باشد، لذا به منظور پاسخگوئی به خواسته های خبری سلامت اندیشان گرامی، پیگیری موضوع استمناء یا خودارضائی در چند قسمت تقدیم می گردد.

میهمان امروز سلامت نیوز دکتر یاور می باشند که به بررسی معایب خود ارضائی می پردازند.

معایب خودارضائی 

در این مقاله می خواهیم شما را با معایب خودارضائی آشنا کنیم. اگرچه چیز غیر قابل پیش بینی در آن وجود ندارد و تقریباٌ همه موارد آن را خود شما می دانید.

1- مسائل روانی

اگرچه این مسئله بصورت عیب فیزیکی برای این مورد گنجانده نشده است ، اما به هر حال خود ارضایی تحت تاثیر مسائل فرهنگی ، دینی ، اجتماعی و فردی دچار نا بسامانی هایی در این زمینه گردیده . بطور کلی کودک از ابتدا شدیداٌ تحت تاثیر فشار مستقیم والدین خود قرار می‌گیرد .

چه در زمانی که بطور ساده و از روی حس کنجکاوی خود، برای شناسایی اندامهای بدن خود به آنها دست می زند و چه در زمانی که بزرگتر شده و در ضمیر شخصی خود بدنبال حل معمای آفرینش و جنسیت است ، و چه در وقتی که بالغ شده و تحت تحریکات جنسی بسر می برد . والدین همانطور که گفتم به هیچ عنوان به این مسائل بصورت ساده نگاه نمی کنند و عادت دارند بی مورد همه چیز را در کثیف ترین وضعیت موجود آن در نظر بگیرند ! به هر جهت کودک در خارج از خانه همه چیز را می آموزد و هرگز خود را معطل فیلتر خانواده نمی کند .

البته اصلا عنوان نمی کنم که حریم رفتاری خانوادگی شکسته گردد و همه چیز بصورت عریان در آن به تصویر کشیده گردد . بلکه عنوان می کنم حریم فردی هر شخص محترم شناخته شود و بی مورد وارد آن نشوند . از طرف دیگر نگرانی والدین صرفاٌ بخاطر نا آگاهی از میزان و چگونگی عملی است که انجام می گردد . اعتیاد به هر چیزی می تواند اثرات مخرب داشته باشد . ( هرگز فراموش نمی کنم که شندیم دختری ناگهان در سن 27 سالگی در گذشت و من دلیل آن را درس خواندن بیش از حد و نگرانی های وی می دانم ). این چیز عجیبی نیست . اما در حقیقت مسئله شناسایی اعتیاد داشتن به چیزی آنهم توسط والدین باز هم در حریم فردی افراد طبقه بندی می گردد و نباید وارد آن گردید .

از سوی دیگر کودک در حین بزرگ شدن شدیدا تحت تاثیر تحریم آگاهی های جنسی قرار می گیرد و در نتیجه هر اطلاعاتی را که پیدا می کند جذب می کند و بسته به اقتضای سن خود و همچنین شکل خانواده و علایق و مسائل اعتقادی آنها را باور ، جمع بندی و یا مردود و غیر عملی می پندارد . بسته به میزان قدرت و بزرگی منبعی که آنها را در می یابد تاثیر حرفها در وی تشدید و یا تضعیف می گردد.

اطلاعات صحیح به هیچ وجه به وی نمی رسد و حتی اظهار توجه و یا سوال مستقیم آنها نیز به چشم قره یا جوابهای پرت و پلا یا کوتاه و مزخرفی که والدین به خاطر پنهان کردن ساده ترین و کلی ترین اصل زیست شناسی از فرزند انجام می دهند ، ختم می گردد. کودک ناچارا زیر فیلتر اطلاعاتی چیزهایی را دنبال می کند و می خواند . چیزهایی که مسلماٌ تحت این شرایط می تواند بسیار غیر واقعی تر از حقیقت باشد .

 از سوی دیگر چون این اعمال غیر معمول همواره بشدت مورد شماتت قرار گرفته کلاٌ این قبیل کارها شکل قابل ارائه ای ندارند . حال با نفوذ تربیت های اخلاقی و چیزهای دیگر هیولایی از مشکل برای فرد ترسیم می گردد که حذف آن از مغز غیر ممکن است . همیشه گاهی در بحثها از افراد می پرسم آیا حاضرید در یک دشت ، در شب ، در زیر باران و رعد و برق خود ارضایی کنید؟ افراد ترجیحا بخاطر اینکه فکر می کنند ، این یک کار کثیف و غیر اخلاقی است ، احتمالی از مجازات و اصابت یک صاعقه آسمانی را نیز در ذهن خود بررسی می کنند!!

در حالیکه همه گزینه ها اصلا هیچ ربطی به هم ندارند که بخواهند دلایل هم تلقی گردند! افراد همواره هر چیزی که صورت مشخصی ندارد را با درستی و نادرستی مقایسه می کنند و طبیعتا این مسئله با خوب و بد و عذاب و پاداش نیز جوش می خورد و نتیجه معلوم است! احساس گناه ، اینکه من با دیگران فرق دارم ، حس اینکه فرد از خودش بدش بیاید ، اینکه خود را ضعیف احساس کند و همه جور حس نا مربوط دیگری به وی هجوم خواهد آورد و روحیه نرم آدمیزاد را همچون سیلابی از نابسامانیها مورد تاخت و تاز قرار می دهد ..

پس به اعتقاد من اثرات مخرب روانی که اکنون افراد ممکن است در خودارضایی بیایند تنها و تنها به تصاویری که فرد در ذهنش از هستی خود کشیده بر میگردد و کلاٌ موردی فیزیکی نیست . این اشکالات در حقیقت درست است که منطبق بر خود ارضایی می باشد اما قائم به آن نیست و دلیل نمی شود که خود ارضایی را دلیل تشکیل آن بدانیم . اما چه می توان کرد که فعلاٌ فرد تحت تاثیر این افکار دچار چنین تخیلاتی می گردد . به هر جهت گریزی از آن بخاطر نحوه رشد انسان نیست اما حداقل می توان فعلاٌ در اولین قدم چنین احساس های بی مورد و مخربی را از خود دور کرد


2-مسائل فیزیکی.

اینکه خود ارضایی شدیداً برای بدن مضر است! و حالا سوال این است که آیا پرخوری برای بدن بیشتر از خود ارضایی ضرر ندارد؟ انواع اقسام داروهای شیمیایی که ورزشکاران و بدنسازان عزیز مصرف می کنند کمتر از خود ارضایی ضرر دارد؟ آیا سرسری گرفتن درمان سرماخوردگی ساده ای که می تواند عفونی گردد و قلب را نابود کند از خودارضایی کمتر صدمه میزند؟

 آیا کلا فقط خود ارضایی است که اینچنین وحشتناک و نابخشودنی مورد شماتت قرار می گیرد ؟ آیا بخاطر تحریمهای آگاهی های جنسی ما کمی در موارد مربوط به سکس بی رحمانه و عجولانه قضاوت نمی کنیم؟ مسئله اینجاست که هر چیزی که خارج از مسیر طبیعی آن رفتار شود می تواند به شما آسیب برساند . حتماٌ بارها و بارها انگشت خود را بخاطر تیغ صورت تراشی زخمی کرده اید. حال راه بیفتیم کتاب بنویسیم که تیغ چیز بدی است!

بدن آقایان بصورت طبیعی بعد از دوران بلوغ شروع به ساختن اسپرم می کند . این اسپرم باید بصورتی از بدن خارج گردد و در بدن باقی نماند . چون اسپرم مناسب برای تولید بچه به اصطلاح باید ناقص نباشد . این مخزن اسپرم در مردان بطور مرتب باید جایگزین گردد تا در لحظه مقتضی بهترین فرآورده را از خود خارج نماید . اسپرم بعد از اینکه به اصطلاح تاریخ مصرفش با طل گردید به رنگ زرد و یا تا حدی قهوه‌ای در می آید .

غلیظتر می شود و اکنون زمان خارج شدن آن فرا رسیده . بطور اتوماتیک بدن زمان اینکار را حدس زده و در طول شب و در هنگام خواب آن را خالی میکند .( اینکه بعضیها کم این مورد را دارید و یا ندارید به میزان تستسترون تولیدی بدنتون ، فعالیت ، تغذیه ، تحریکات و هزارتا چیز دیگه ربط داره و بیماری نیست . چرا در خواب جواب قطعی نیست ولی بهترین جواب موجود اینه که بخاطر اینکه انرژی کمتری بسوزونید وکالری حروم نکنید . )

در دختران اسپرمی تولید نمیشه اما در اثر تحریکاتی که ممکن است به هر دلیلی بشوند ، خون بطور مداوم به جهاز جنسی آنها هجوم میاره و در نتیجه بدن آنها مدام تحت آماده شدن برای رابطه جنسی قرار میگیره و هی ترشحات مربوطه رو انجام میده . این میزان تحریک به بالاتر بودن سن، آمادگی بدن برای ازدواج و سکس ، تحریکات بلوغی (که من برخلاف همه افرادبلوغ فیزیکی دختران را 2 مرحله ای می دانم .

 1 مرحله در 9 سالگی برای تکمیل پروسه فیزیکی جنسیتی و مرحله دوم و پایانی آنها در حدود 14 تا 16 سالگی برای شکل گیری جنسیت) ارتباط مستقیم دارد . به هر جهت برا ی خروج این مواد ترشح شده و بدون استفاده مانده دختران از عروق و عادات ماهیانه کمک می گیرند که آقایان چنین امکانی ندارند . برای همین دختران نیاز به تخلیه در خواب ندارند . اگرچه این اتفاق بندرت و با فواصل طولانی گاهی بدلایل اختلالاتی که در موارد یاد شده گفته شد نیز، برای آنها اتفاق می افتد و آنها هم قابلیت تخلیه در خواب را دارند .

در هر صورت در هر دو جنس یاد شده میزان ترشحات و تحریکات گاهی به حدی مازاد میرسد و چنان می کند که دیگر فرد به در و دیوار بدیده سکسی نگاه کند! در این شرایط ( که زمان خوبی برای خودارضایی می تواند باشد چون در غیر اینصورت بدن کار شما را انجام خواهد داد) نتیجه کاملاٌ مشخص است .
حال اگر خودارضایی در فرد خارج از کنترل گردد و مثل بعضی افراد مدام مشغول انجام این عمل باشید ، مسلماٌ این سیکل محاسبه شده توسط بدن به هم خواهد خورد. آسیبهایی که بشما میزند بخاطر عدم دریافت کالری و از سوی دیگر سوزاندن کالری ذخیره شده بدن ، می تواند شدید باشد . لاغری و حتی چاقی مزمن برای شما به ارمغان بیاورد . یا کلاٌ هر اختلالی را در بدن شما تولید کند .

 به اندامهای تناسلی ضربه وارد کند . آنها را تحلیل ببخشد . خروج منی در آقایان و عدم ادرار و در نتیجه باقی ماندن بخشی در لوله خروجی آلت باعث عفونت در دراز مدت گردد . تخلیه عروقی بدن و شدت گرمایی بالای آن در صورتی که شستشو را رعایت نکنید می تواند باعث ناراحتی های پوستی گردد . مسئله زود انزالی را برای شما به ارمغان بیاورد که توضیح لازمه آن را اینجا دادم . می توانید مطالعه کنید . به پروستات شما ضربه بزند . دچار ضعف بدنی گردید .

(ضعف بدنی بخاطر کالری سوخته شده) و کالری لازمه به سلولهای ضعیف و حساس از قبیل آنهایی که در چشم وجود دارند نمی رسد و به آنها آسیب برساند . بسادگی دچار دردهای کمر گردید . فاصله بین مهره ها را از ماده لازمه و نرم کننده خالی کنید از طرف دیگر سکس امری روانی و لازم برای شرکت تمام اعضای بدن میباشد: در خود ارضایی بطور مثال بخش لامسه چندان مورد توجه قرار نمی گیرد . در نتیجه نمی تواند به هیچ عنوان جایگزین سکس گردد . اشکال این مسئله این است که زمانی که تمام اعضای بدن شما ( مثل زمان سکس ) مورد تخلیه قرار نگیرد ، شما آنها را تشنه کردید و به آن پاسخ ندادید!

 مانند آب شور به فرد تشنه . در نتیجه تخلیه شده اید اما کامل خیر! در مواقع بحرانی از تحریک تخلیه به این صورت همانطور که در مقاله گذشته گفتم دارای مزایا می باشد اما در حالت معمول که فرد از روی بیکاری یا یک تحریک قابل کنترل و یا هر مورد دیگری ، بی جهت بدن خود را فعال می کند، باعث می گردد که ااقدام به انجام به این عمل را بالا ببرد و در روز به چندین دفعه برساند . در نتیجه آسیبها کاملاٌ تشدید شده و مشخص است .

خود ارضایی مثل هر چیز دیگری دارای فایده و ضرر است . اینکه ما ضررها را بزرگ کنیم و الکی عنوان کنیم کار عاقلانه ای نکردیم . بلکه در واقع کار درست استفاده و حرکت در مسیر متعادل هر چیزی است . پر واضح است که اگر از چیزی درست استفاده نکنید قادر است بشما ضربه وارد سازد.
پس می توان عنوان کرد که خود ارضایی مانند همه چیزهای دیگر در دنیا هم فایده دارد و هم ضرر . استفاده نا مربوط از این امکان و ایجادشرایط خارج از وضعیت معمول آن، می تواند مثل سایر چیزها به هر فردی لطمه وارد سازد .

امیدوارم مقاله پاسخگوی شما در مورد این مسئله بوده باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدي ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    37 9
    سلام.من 17 سال دارم و تقريبا چهار سال است اين كار زشتو انجام ميدم و خيلي مواقع خواستم تركش كنم ولي نميشه هر سري تحريك ميشم باز انجام ميدم تورو خدا به ايميلم راه حلي بفرستيد تا بفهمم چيكار كنم تورو خدا فقط زود انجام بديد
  • سینا U cs ME ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    46 4
    با سلام میخواستم ببینم بجز رابطه جنسی راه سالم دیگری برای ارضا شدن نیست بابا ما 18 سالمونه الان که نمیتونیم زن بگیریم یعنی باید تا کی صبر کنیم به خدا توقع زیادی نیست.
  • Delzade ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    16 5
    Salam,dokhtari 20sale hastam .10sale ke khoderzaei mikonam,mikhastam dar morede zarash bedunam va in ke che rahhaie baraye tarkesh hast khahesh mikonam behem javab bedin,man az inke in kar dar ayande be ezdevajam zarbe bezane mitarsam
  • امیرحسین ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    17 6
    خوب چجوری خودمونو ارضا کنیم که نیازی به ازدواج نباشه وضضری هم نداشته باشه؟
  • مرضیه ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    30 3
    سلام، ممنون از مقاله مفیدتون من 30سالمه هنوز نتونستم ازدواج کنم، گاهی وقتا اینقدر تحریک میشم ودلم میخواد که مجبور میشم این کارو بکنم، متاسفانه نمیتونم ترک کنم چون بعدش ارامش میگیرم ولی دیگه نمیتونم روی یه مسائلی مثل درس تمرکز کنم دارم دیوونه میشم، خواهش میکنم یه راهی پیش پام بذارید