یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری عنوان کرد: توکسوپلاسموز یک بیماری انگلی است که بیشتر از گربه و گربه سانان به انسان منتقل می‌شود.

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری عنوان کرد: توکسوپلاسموز یک بیماری انگلی است که بیشتر از گربه و گربه سانان به انسان منتقل می‌شود. 

دکتر فیض‌الله منصوری در گفت‌و گو با آنا درباره بیماری توکسوپلاسموز گفت: توکسوپلاسموز یک بیماری انگلی است که در گربه و گربه‌سانان بیشتر دیده می‌شود و این حیوانات عامل اصلی انتقال این بیماری شناخته شده‌اند.

وی افزود: این بیماری به سه طریق از قبیل مادر آلوده به جنین، مصرف مواد غذایی آلوده به انگل و استفاده از گوشت‌هایی که به خوبی پخته نشده باشند به انسان منتقل می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ادامه با توجه به راه انتقال این بیماری از طریق مصرف مواد غذایی آلوده گفت: به عنوان مثال زمانی که گربه موش آلوده به این انگل را شکار می‌کند این بیماری به گربه منتقل می‌شود و زمانی که این حیوان در معرض مواد غذایی و یا زمین‌های زراعی قرار بگیرند و در آنجا مدفوع انجام دهند مواد غذایی به این انگل آلوده می‌شوند و در صورت بی‌توجهی به اصول شست‌و‌شوی مواد غذایی توسط انسان این انگل به راحتی به افراد سرایت پیدا می‌کند.

دکتر منصوری با بیان اینکه افرادی که گربه‌های خانگی نگه‌داری می‌کنند باید نسبت به سلامت حیوان خود آگاه باشند عنوان کرد: گربه آلوده روزانه 100میلیون انگل را دفع می‌کند که بعد از چند روز قرار گرفتن در محیط مناسب انگل‌ها بیماری‌زا می‌شوند و زمانی که افراد برای تمیز کردن جایگاه آنها اقدام می‌کنند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی بزرگی غده لنفاوی را شایع‌ترین علامت این بیماری دانست و گفت: توکسوپلاسموز با علائم دیگری مانند تب، سر درد، دردهای عضلانی و ...نیز بروز می‌‌یابد که این علائم سیستمیک نیاز به درمان دارد اما بزرگ شدن غده لنفاوی نیاز به درمان ندارد و غالبا به صورت خود به خودی بهبود می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با توجه به انتقال این بیماری از مادر به جنین گفت: در سه ماهه اول بارداری احتمال سرایت به جنین حدود 15 تا 20 درصد است اما در صورت ابتلا جنین موجب بروز عوارض بسیاری مانند بزرگی سر، آب مروارید، نابینایی و حتی سقط جنین می‌شود.

به گفته وی در سه ماهه دوم و سوم احتمال انتقال بیماری بیشتر می‌شود اما عوارض کم‌تری را به همرا دارد.

منصوری خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از بروز این بیماری به زنان باردار توصیه می‌شود طی دوران بارداری با حیوانات خانگی به خصوص گربه تماس نداشته باشند. در خانه‌های که گربه نگه داشته می‌شود افراد برای تمیز کردن جایگاه آن از دستکش و ماسک استفاده کنند و باید افراد میوه و سبزیجات را به خوبی شست‌شو دهند و گوشت را به خوبی پخته و سپس مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha