یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 13901

به راستی چرا قند خون بالا ، تاثیر منفی بر سرعت بهبود زخم ها دارد؟ ابتلا به دیابت به چندین دلیل باعث ایجاد این اختلال می گردد.

جریان خون ضعیف
اگر برای مدت طولانی به دیابت مبتلا بوده باشید، چربی ذخیره شده در شریانها، باعث کند شدن جریان خون می گردد و جریان خون ضعیف باعث عدم اکسیژن رسانی کافی و مواد مغذی لازم به محل زخم ها می شود.
آسیب های عصبی
دیابت منجر به نوعی بیماری عصبی می شود که در آن به اعصاب آسیب وارد شده و ایجاد کرختی در پاها می کند. در این حالت پوست پا ، حس خود را از دست داده و متوجه بعضی وقایع نمی شود. مثلا کشیدن شدن پا به محل یا نقطه ای احساس نمی شود. در نتیجه این کشیدگی مداوم، کف پا دچار پینه می گردد. این پینه به قسمت های عمیق پوست فشار وارد می کند و در بعضی موارد تاول های خونی زیر پینه ها ایجاد می شود . این تاول خونی باعث نرم شدن پینه از داخل شده و سپس مرکز پینه دچار فساد و خرابی شده و ایجاد زخم باز می کند.
مشکلات سیستم ایمنی
به منظور بهبود زخم ها بدن باید سلولهای مرده و آسیب دیده را زدوده  و بتواند سلولهای پوستی نو ایجاد کند. سیستم ایمنی مسئولیت این پاکسازی را به عهده دارد  و اگر قند خون بالا رود سیستم ایمنی نمی تواند به طور موثر این کار را انجام دهد. دلایل این امر پیچیده است. شاید ترکیبات آنزیم ها و هورمون هایی که توسط سیستم ایمنی ساخته می شود ، ناموجود شده و در نتیجه ایجاد مشکل می کند. دلیل دیگر عدم کارآیی سیستم ایمنی در بیماری دیابت مربوط به محتوای آب سلولها است. قند خون بالا باعث می شود که آب به بعضی از بافت ها رخنه کرده وبه طور غیر نرمال به بعضی جاها تراوش کند و اگر تعادل آب به هم بخورد، سلولها نمی تواند به طور موثر برای التیام زخم عمل کند.
عفونت
احتمال عفونت زخمها در بیماران دیابتی ، به خصوص افرادی که کنترل موثر بر بیماری ندارند بسیار زیاد است و در نتیجه زخم عفونی اول باید درمان شود و سپس شروع به التیام کند.
برای کمک به بهبود زخم لازم است که هیچ فشاری بر زخم وارد نشود و قند خون تحت کنترل قرار گیرد. اگر زخم در محلی است که دچار تورم و ادم شده مثل ساق پا و پا ، ابتدا باید ادم را برطرف کرد تا جریان خون بهتر صورت گیرد و اگر چنانچه متوجه عفونتی در محل زخم شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha