مطالعه محققان دانشگاه "نبراسکا-لینکلن" آمریکا نشان می‌دهد که بیماری‌های عفونی مانند ابولا و ویروس نیل غربی در نتیجه گرم شدن هوای جهان سریع‌تر به مناطق دیگر گسترش می‌یابند.

سلامت نیوز:مطالعه محققان دانشگاه "نبراسکا-لینکلن" آمریکا نشان می‌دهد که بیماری‌های عفونی مانند ابولا و ویروس نیل غربی در نتیجه گرم شدن هوای جهان سریع‌تر به مناطق دیگر گسترش می‌یابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ویروس نیل غربی می‌تواند سبب بروز یک بیماری کشنده عصبی در انسان شود، هر چند بیش‌تر افراد مبتلا به این ویروس هیچ علائمی ندارند.

ویروس نیل غربی معمولا در آفریقا، اروپا، خاورمیانه، آمریکای شمالی و غرب آسیا یافت می‌شود.
دانیل بروکس و همکارانش در دانشگاه "نبراسکا-لینکلن" آمریکا هشدار می‌دهند که باید منتظر شیوع بیماری‌های جدید باشیم؛ زیرا تغییر آب و هوای زمین باعث می‌شود که محصولات غذایی، دام و انسان‌ها در تماس با عوامل بیماری‌زا قرار گیرند.
بروکس می‌گوید: کسی نمی‌تواند جلوی سرعت انتشار بیماری را در سراسر جهان بگیرد.
در این مطالعه بروکس محور توجه خود را بر انگل‌ها در مناطق استوایی و قطب شمال متمرکز کرد. این مطالعه ورود گونه‌های جدیدی از انگل‌ها را در این مناطق نشان داد که پیش از این هرگز مشاهده نشده بود.
وی افزود: مناطق مورد مطالعه در 30 سال گذشته به شدت تحت تاثیر تغییر وضعیت آب و هوا قرار گرفته‌اند. تغییراتی که در زیستگاه حیوانات بر اثر گرم شدن هوای زمین به وجود آمده، به این معنی است که حیوانات در معرض عوامل بیماری‌زا و انگل‌های جدید قرار گرفته‌اند.

برای مثال برخی از کرم‌های ریه در سال‌های اخیر به سمت شمال نقل مکان کرده‌اند و یا زیستگاه گوزن کانادایی تغییر کرده است.
با وجود این که حدود 100 سال است که دانشمندان تصور می‌کردند، عوامل بیماری‌زا نمی‌توانند به سرعت از یک گونه به گونه دیگری منتقل شوند، اما این مطالعه جدید نشان داد، عوامل بیماری‌زا سریع‌تر از چیزی که پیش از این تصور می‌شد گسترش می‌یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha