به هر دلیلی ممكن است میوه در یخچالتان بماند و خورده نشود و یا لكه‌های روی میوه‌ها باعث شود كسی از آنها استقبال نكند. 2راه را می‌توانید انتخاب كنید؛ اول اینكه میوه‌ها را خورد كنید و با پختنشان در آب و كمی شكر از آنها دسر خوشمزه‌ای بسازید و یا با تركیب چند میوه و اضافه كردن آب پرتقال یا آب آناناس سالاد میوه‌ای تدارك ببینید كه هیچ فردی از آن نمی‌گذرد.

سلامت نیوز:به هر دلیلی ممكن است میوه در یخچالتان بماند و خورده نشود و یا لكه‌های روی میوه‌ها باعث شود كسی از آنها استقبال نكند. 2راه را می‌توانید انتخاب كنید؛ اول اینكه میوه‌ها را خورد كنید و با پختنشان در آب و كمی شكر از آنها دسر خوشمزه‌ای بسازید و یا با تركیب چند میوه و اضافه كردن آب پرتقال یا آب آناناس سالاد میوه‌ای تدارك ببینید كه هیچ فردی از آن نمی‌گذرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،خوشا به حال خانه‌ای که خانمش هم کدبانوست و هم مقتصد. خدا نکند خانم خانه‌ای بویی از دقت و نکته بینی در مخارج خانه‌ نبرده باشد آن وقت کلاه اقتصادی آن خانواده پس معرکه‌ است و زودتر از پایان‌ماه باید کاسه چه کنم چه کنم دست بگیرد.درست است كه شم و هوش اقتصادی در برخی ذاتی است اما قابل‌یادگیری هم هست و می‌توان با به‌كار بردن چند نكته كلیدی در زندگی از آن بهره برد.


آشپزخانه و مهم‌ترین جزء آن یعنی یخچال خانه بخش قابل‌توجهی از درآمد خانه را به‌خود اختصاص می‌دهد. اگر خانم خانه حواسش به مواد مصرفی در آشپزخانه نباشد و نداند از كجا می‌آید و چطور خرج می‌شود، حساب و كتاب خانواده به‌هم می‌ریزد. در قدم اول باید چند اصل را رعایت كرد:
خرید خانه را زن و شوهر، بایكدیگر انجام دهید. اگر مردتان اهل خرید كردن نیست و مجبورید به تنهایی خرید بروید كه هیچ اما هیچ‌چیزی بدتر از این نیست كه خانم خانه‌ای پخت‌وپز انجام دهد اما نداند مرغ، گوشت، میوه و... به چه قیمتی خریداری شده است. وقتی خبر نداشته باشد نشان دهنده 2نكته است: یك، این موضوع نشان‌دهنده این است كه خانم خانه نمی‌خواهد هیچ نقشی در اقتصاد خانه داشته باشد. بنابراین نباید از این خانواده توقع داشت دخل و خرجش درست باشد و در طولانی مدت پیشرفت اقتصادی در آن خانه صورت گیرد.
دو، وقتی خانم خانه قیمت مواد غذایی را نداند متوجه تغییرات قیمت‌ها و گرانی‌ها نمی‌شود؛ بنابراین برای مصرف مواد غذایی و مدیریت گوشت و مرغ خانه هم رویكردی ندارد.


مدیریت سطل زباله

اصلا خنده‌دار نیست. یك مدیر باید حواسش به همه جزئیات محدوده تحت كنترلش باشد. بنابراین نباید از سطل زباله غافل ماند! وقتی نكته‌سنج باشی و بخواهی از هدر رفت منابع جلوگیری كنی فرقی ندارد كه سودش مستقیما در جیبت برود یا باواسطه.*2سطل زباله برای آشپزخانه‌تان درنظر بگیرید یكی برای مواد خشك و دیگری تر.* كیسه‌های پلاستیكی و كاغذی، انواع بطری شیشه‌ای، فلزی، پلاستیكی، جعبه‌ها و خلاصه هر چیزی كه بازیافت‌پذیر است را در سطل زباله خشك بریزید و در نهایت هم به سطل‌های زباله‌ای كه مخصوص زباله خشك است بسپارید.
مدیریت پخت‌وپزاشاره كردیم كه خانمی كه نداند قیمت مواد غذایی چقدر است نمی‌تواند برنامه‌ریزی مالی و مدیریت اقتصادی خوبی در آشپزخانه‌اش داشته باشد. این اصل در پختن غذا به خوبی خود را نشان می‌دهد. وقتی بدانی هر ماده غذایی‌ای كه مصرف می‌كنی چه میزان هزینه دربرداشته بنابراین بدون اندازه از آن استفاده نمی‌كنی.
گوشت و مرغ گران است. در هفته هم اگر چند وعده مصرف غذای گوشتی داشته باشید حسابی خرجتان بالا می‌زند كه البته ایرادی ندارد تا زمانی كه درست مصرف شود؛ مثلا در زمان بسته‌بندی گوشت قرمز و سفید به مقداری كه درون پاكت قرار می‌دهید تا منجمد شود دقت كنید. بعد از انجماد و در زمان مصرف باید تمام آن بسته را بپزید چرا كه گوشتی كه از حالت انجماد خارج شده را نباید دوباره منجمد كرد.
به مقدار مصرف خانواده‌تان در وعده غذایی از گوشت و مرغ استفاده كنید. اگر 4نفر هستید و هر كدام تنها یك تكه مرغ می‌خورد، پس 4تكه مرغ كه چیزی حدود نیمی از یك مرغ متوسط است را بپزید تا غذایی در قابلمه‌تان باقی نماند.
از غذاهای باقی مانده به‌نحو احسن استفاده كنید. برخی غذاها همچون خورش‌ها را می‌توان بسته بندی كرد و در فریزر نگه‌داشت و چند روز بعد دوباره مصرف كرد اما مرغ پخته شده، در وعده بعدی طرفدار خاصی ندارد و كمتر مصرف می‌شود. برای اینكه غذایتان راهی سطل آشغال نشود پیشنهاد می‌كنیم مرغ را تبدیل به غذایی جدید همچون ساندویچ و یا سالاد الویه كنید.

مدیریت یخچال

بعد از چند سال باید دست‌تان آمده باشد كه چه مقدار میوه و سبزی مصرف می‌كنید. اگر هم تازه تشكیل خانواده داده‌اید باید بگوییم كار سختی نیست. درنظر بگیرید هر چند روز یك‌بار میوه می‌خرید. در روز چند عدد میوه مصرف می‌كنید، ضرب‌در روزها كنید؛ به‌عنوان مثال یك خانواده 2نفره اگر در روز یك عدد سیب، 2عدد خیار و 2عدد پرتقال مصرف می‌كند در 3روز می‌شود 3عدد سیب، 6عدد پرتقال و 6عدد خیار؛ بنابراین به همین تعداد میوه خرید كنید. نه اینكه كیسه را پركنید و به خانه بیاورید و نهایتا با انبوهی از میوه پلاسیده روبه‌رو شوید. گندیدگی میوه‌ها همان دور ریختن اسكانس‌هاست.


در مدیریت یخچال خانه، مهم‌ترین اصل جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌ است. بنابراین مهم است به اندازه میزان مصرفتان خرید كنید. اگر خانواده 2نفره هستید لزومی ندارد قوطی پنیر بزرگ بخرید و وقتی به نیمه نرسیده به‌دلیل فاسد شدنش آن را روانه سطل آشغال كنید.


یخچالتان را بررسی كنید. گاهی اوقات بعضی از مواد غذایی دور از چشم می‌مانند و خراب می‌شوند. بنابراین هرچند وقت یك‌بار یخچال را بررسی كنید. موادی همچون كنسروها، مرباها و رب‌های بازاری تا پیش از اینكه درشان باز شود نیازی به نگهداری در یخچال ندارد. پس هم جای یخچالتان بازتر و هم مصرف انرژی‌اش كمتر می‌شود.


فاسدشدنی‌ها را بشناسید

به هر دلیلی ممكن است میوه در یخچالتان بماند و خورده نشود و یا لكه‌های روی میوه‌ها باعث شود كسی از آنها استقبال نكند. 2راه را می‌توانید انتخاب كنید؛ اول اینكه میوه‌ها را خورد كنید و با پختنشان در آب و كمی شكر از آنها دسر خوشمزه‌ای بسازید و یا با تركیب چند میوه و اضافه كردن آب پرتقال یا آب آناناس سالاد میوه‌ای تدارك ببینید كه هیچ فردی از آن نمی‌گذرد.


مدیریت انرژی

علاوه بر مواد غذایی، وسایل برقی بسیاری در آشپزخانه وجود دارد كه درست استفاده نكردن از آنها هزینه‌های زیادی را بابت انرژی به خانواده تحمیل می‌كند.


ماشین لباسشویی:

حتما می‌دانید كه باید در زمانی كه ساعت اوج مصرف نیست ماشین را روشن كرد. اجازه دهید لباس به مقدار كافی جمع شده باشد. در زمان استفاده از ماشین لباسشویی از پودر شست‌وشو با آب سرد استفاده كنید تا انرژی كمتری هدر رود. می‌توانید ماشین را از حالت خشك‌كن خارج كنید و اجازه دهید لباس‌ها در فضای آزاد خشك شوند.
ماشین ظرفشویی: همچون دیگر وسایل برقی در این مورد هم باید به برچسب انرژی توجه ویژه داشته باشید چرا كه ماشین در هر بار شست‌وشو مدت زمان زیادی روشن است. اجازه دهید همه فضای ماشین پر از ظرف شود و پیش از اینكه غذای روی ظروف حسابی خشك شوند آنها را بشویید در غیراین صورت مجبورید از درجه بالای گرما برای شست‌وشو استفاده كنید كه اتلاف انرژی را به همراه دارد. به‌طور كلی استفاده از ماشین ظرفشویی برای تعداد كم ظروف چندان به صرفه نیست.


یخچال:

كیسه‌های پلاستیكی، جعبه‌های كاغذی و ظروف كنسروها در یخچال باعث می‌شوند گردش هوا به سختی صورت گیرد و انرژی زیادی مصرف شود. برای نگهداری مواد غذایی بهتر است از ظروف مخصوص یخچال استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha